Bomardiery CSeries pomyślane
zostały jako ogniwo pośrednie pomiędzy typowymi odrzutowcami regionalnymi
(CRJ-700/900, Embraery E-Jet), a większymi, wąskokadłubowymi (single aisle)
Boeingami 737 i Airbusami rodziny A320. Dzięki kabinie niewiele węższej niż w
maszynach wąskokadłubowych B737, przy ustawieniu pięciu foteli w rzędzie
otrzymano bardzo przestronne i wygodne wnętrze przy parametrach ekonomicznych
bliższych E-Jetom niż większym samolotom. Maszyna stanowi więc poważną
konkurencję dla najmniejszych wersji B737 i A320. Jeżeli dodać do tego realną
możliwość zbudowania powiększonej wersji, zagrożenie dla dolnego segmentu
produktów światowego duopolu staję się bardzo poważne. W zaistniałej sytuacji
Boeing przyjął bardzo agresywną taktykę zmierzającą do zamknięcia lub choćby
ograniczenia dostępu nowych maszyn do amerykańskiego rynku. Jego działania
doprowadziły do nałożenia na kanadyjskie CSeries niemal trzystuprocentowego
cła, co administracja USA uzasadniała państwowymi subsydiami dla programu
budowy samolotów oraz dumpingowymi cenami oferowanych maszyn. Niepewność co do
dostępu do największego rynku dla tej wielkości samolotów oraz przedłużające
się opracowanie, budowa i próby prototypów znacznie podniosły koszty programu
stawiając Bombardiera w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Pomimo certyfikacji
samolotu, pozytywnego rozwiązania sprawy amerykańskich ceł, rosnącej liczby
zamówionych maszyn i znaczącego dofinansowania ze strony władz Kanady i stanu
Quebec, program stanął na krawędzi bankructwa. I tu pojawił się Airbus, którego
pierwszą propozycję zakupu większościowego udziału w programie CSeries
odrzucono w roku 2015. Tym razem, aby ratować program oddano mu 50,01 % akcji w
spółce realizującej program. W ten sposób Airbus wykorzystując zaistniałą
sytuacje praktycznie za darmo przejął program samolotu pasażerskiego rozszerzającego/uzupełniającego
ofertę koncernu z Tuluzy. Boeing, którego działania praktycznie wepchnęły
CSeries w ramiona Airbusa nie tylko stracił wizerunkowo, stracił wiele punktów w
wieloletniej rywalizacji z Airbusem. Chcąc pozostać w grze w segmencie
samolotów regionalnych przejął, na znacznie trudniejszych warunkach, dział
cywilny Embraera. Jednakże Embraery E-Jet są nieco mniejsze, przez co uzupełniają
raczej asortyment samolotów tej klasy niż bezpośrednio konkurują z Airbusem
A220, gdyż taką nazwę nosi dotychczasowy CS100/300.
Sam samolot wydaje się być
skazany na sukces w swoim segmencie rynku, gdyż ze strony samolotów
wąskokadłubowych nie ma żadnego zagrożenia. Airbusy A318 i Boeingi 737-600 od
dawna sprzedawały się słabiej niż słabo i praktycznie zaprzestano ich produkcji.
Maszyny regionalne natomiast są zbyt małe, aby mogły posłużyć za bazę
powiększonych wersji dających podobny komfort i koszty eksploatacji co A220.
Sam przedostatni tomik serii
to już klasyka. Jak często bywało, znowu zabrakło rzutów maszyny, choć są
porządne schematy aranżacji kabiny pasażerskiej. Temat numeru jest trudny, jak
wszystkich poświęconych nowym konstrukcją, dla których historia eksploatacji
jest krótka, prawie żadna. Dlatego Autorzy mieli miejsce na zapoznanie
czytelników z zagmatwaną historią kanadyjskiego przemysłu lotniczego i
meandrami historii powstania bohatera tomiku. Prezentowaną linią lotniczą jest
Air Baltic, linia która na kolejnym etapie rozwoju, jako pierwsza postawiła
swoją przyszłość na jedną kartę - CS300, która okazała się Airbusem A220-300.
Wygląda na to, że na kartę naprawdę mocną.
Co prawda znalazłem w
tekście kilka błędów, ale patrząc na ogół poprzednich tomików, nie jest źle.
Czekam na Junkersa.
Bondaryk P., Petrykowski M.
Samoloty Pasażerskie ŚwiataTom 49, Airbus A220
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane wpisy:
SPŚ t.2 Airbus A380
SPS t.3 DC-3 Dakota
SPS t.4 ATR-y
SPS t.5 Embraery E-Jet
SPS t.6 Do 328
SPS t.7 Concorde
SPS t.8 Bombardier CRJ
SPS t.9 Boeing B737 Classic
SPS t.10 Constellation
SPS t.11 Airbus A300/A310
SPS t.12 Saab 340
SPS t.13 Airbus A320
SPS t.14 Tu-154
SPS t.15 Boeing 757
SPS t.16 DC-9/MD-80/B717
SPS t.17 Embraer ERJ-135/145
SPS t.18 DC-10/MD-11
SPS t.19 Fokker F27/50/60
SPS t.20 Boeing 777
SPS t.21 Lockheed L-1011 TriStar
SPS t.22 Airbus A330/340
SPS t. 23 Ił-18
SPS t.24 Boeing 727
SPS t.25 DH.106
SPS t.26 DHC-8
SPS t.27 BAe 146
SPS t.28 Boeing 767
SPS t.29 DHC-7
SPS t.30 DC-4
SPS t. 32 Ił-62
SPS t. 33 DC-8
SPS t. 34 Boeing 787 Dreamliner
SPS t. 35 Tu-134
SPS t. 36 F28/70/100
SPS t. 37 B707
SPS t. 39 B747 400/8
SPS t.40 Vickers VC10
SPS t.42 i 43 HS-121, Vickers Viscount
SPS t.44 Iljuszyn Ił-86/96
SPS t.46 Iljuszyn An-124/22
SPS t.46 Iljuszyn An-124/22
SPS t.47 An-24/26/326
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz