sobota, 11 stycznia 2020

Airbus A220 - gdzie dwóch się bije tam Airbus korzysta


Bomardiery CSeries pomyślane zostały jako ogniwo pośrednie pomiędzy typowymi odrzutowcami regionalnymi (CRJ-700/900, Embraery E-Jet), a większymi, wąskokadłubowymi (single aisle) Boeingami 737 i Airbusami rodziny A320. Dzięki kabinie niewiele węższej niż w maszynach wąskokadłubowych B737, przy ustawieniu pięciu foteli w rzędzie otrzymano bardzo przestronne i wygodne wnętrze przy parametrach ekonomicznych bliższych E-Jetom niż większym samolotom. Maszyna stanowi więc poważną konkurencję dla najmniejszych wersji B737 i A320. Jeżeli dodać do tego realną możliwość zbudowania powiększonej wersji, zagrożenie dla dolnego segmentu produktów światowego duopolu staję się bardzo poważne. W zaistniałej sytuacji Boeing przyjął bardzo agresywną taktykę zmierzającą do zamknięcia lub choćby ograniczenia dostępu nowych maszyn do amerykańskiego rynku. Jego działania doprowadziły do nałożenia na kanadyjskie CSeries niemal trzystuprocentowego cła, co administracja USA uzasadniała państwowymi subsydiami dla programu budowy samolotów oraz dumpingowymi cenami oferowanych maszyn. Niepewność co do dostępu do największego rynku dla tej wielkości samolotów oraz przedłużające się opracowanie, budowa i próby prototypów znacznie podniosły koszty programu stawiając Bombardiera w bardzo trudnej sytuacji finansowej. Pomimo certyfikacji samolotu, pozytywnego rozwiązania sprawy amerykańskich ceł, rosnącej liczby zamówionych maszyn i znaczącego dofinansowania ze strony władz Kanady i stanu Quebec, program stanął na krawędzi bankructwa. I tu pojawił się Airbus, którego pierwszą propozycję zakupu większościowego udziału w programie CSeries odrzucono w roku 2015. Tym razem, aby ratować program oddano mu 50,01 % akcji w spółce realizującej program. W ten sposób Airbus wykorzystując zaistniałą sytuacje praktycznie za darmo przejął program samolotu pasażerskiego rozszerzającego/uzupełniającego ofertę koncernu z Tuluzy. Boeing, którego działania praktycznie wepchnęły CSeries w ramiona Airbusa nie tylko stracił wizerunkowo, stracił wiele punktów w wieloletniej rywalizacji z Airbusem. Chcąc pozostać w grze w segmencie samolotów regionalnych przejął, na znacznie trudniejszych warunkach, dział cywilny Embraera. Jednakże Embraery E-Jet są nieco mniejsze, przez co uzupełniają raczej asortyment samolotów tej klasy niż bezpośrednio konkurują z Airbusem A220, gdyż taką nazwę nosi dotychczasowy CS100/300.
Sam samolot wydaje się być skazany na sukces w swoim segmencie rynku, gdyż ze strony samolotów wąskokadłubowych nie ma żadnego zagrożenia. Airbusy A318 i Boeingi 737-600 od dawna sprzedawały się słabiej niż słabo i praktycznie zaprzestano ich produkcji. Maszyny regionalne natomiast są zbyt małe, aby mogły posłużyć za bazę powiększonych wersji dających podobny komfort i koszty eksploatacji co A220.
Sam przedostatni tomik serii to już klasyka. Jak często bywało, znowu zabrakło rzutów maszyny, choć są porządne schematy aranżacji kabiny pasażerskiej. Temat numeru jest trudny, jak wszystkich poświęconych nowym konstrukcją, dla których historia eksploatacji jest krótka, prawie żadna. Dlatego Autorzy mieli miejsce na zapoznanie czytelników z zagmatwaną historią kanadyjskiego przemysłu lotniczego i meandrami historii powstania bohatera tomiku. Prezentowaną linią lotniczą jest Air Baltic, linia która na kolejnym etapie rozwoju, jako pierwsza postawiła swoją przyszłość na jedną kartę - CS300, która okazała się Airbusem A220-300. Wygląda na to, że na kartę naprawdę mocną.
Co prawda znalazłem w tekście kilka błędów, ale patrząc na ogół poprzednich tomików, nie jest źle.
Czekam na Junkersa.

Bondaryk P., Petrykowski M.
Samoloty Pasażerskie Świata
Tom 49, Airbus A220
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.

Powiązane wpisy:

SPŚ t.2 Airbus A380
SPS t.3 DC-3 Dakota
SPS t.4 ATR-y
SPS t.5 Embraery E-Jet
SPS t.6 Do 328
SPS t.7 Concorde
SPS t.8 Bombardier CRJ
SPS t.9 Boeing B737 Classic
SPS t.10 Constellation
SPS t.11 Airbus A300/A310
SPS t.12 Saab 340
SPS t.13 Airbus A320
SPS t.14 Tu-154
SPS t.15 Boeing 757
SPS t.16 DC-9/MD-80/B717
SPS t.17 Embraer ERJ-135/145
SPS t.18 DC-10/MD-11
SPS t.19 Fokker F27/50/60
SPS t.20 Boeing 777
SPS t.21 Lockheed L-1011 TriStar
SPS t.22 Airbus A330/340
SPS t. 23 Ił-18
SPS t.24 Boeing 727
SPS t.25 DH.106
SPS t.26 DHC-8
SPS t.27 BAe 146
SPS t.28 Boeing 767
SPS t.29 DHC-7
SPS t.30 DC-4
SPS t. 32 Ił-62
SPS t. 33 DC-8
SPS t. 34 Boeing 787 Dreamliner
SPS t. 35 Tu-134
SPS t. 36 F28/70/100
SPS t. 37 B707
SPS t. 39 B747 400/8
SPS t.40 Vickers VC10
SPS t.42 i 43 HS-121, Vickers Viscount
SPS t.44 Iljuszyn Ił-86/96
SPS t.46 Iljuszyn An-124/22
SPS t.46 Iljuszyn An-124/22
SPS t.47 An-24/26/326


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz