W
życiu zdarzają się czasem ciekawe, zupełnie przypadkowe koincydencje. Tak jest też
z wydaniem drugiego tomiku serii Samoloty Pasażerskie Świata, którego
publikacja zbiegła się z ogłoszeniem nienajlepszych informacji dotyczących produkcji
i sprzedaży bohatera tomiku, największego samolotu pasażerskiego świata –
Airbusa A380. W tym czasie europejskie konsorcjum ogłosiło zmniejszenie
produkcji giganta do 12 maszyn w tym roku i zaledwie sześciu egzemplarzy
rocznie od roku 2020. Niemal w tym samym czasie Virgin Airlines anulowały zakup
6 A380, zamówionych jeszcze w roku 2001. Pozytywem, choć nieporównanie
mniejszego kalibru jest publikacja omawianego zeszytu, promującego Super Jumbo.

Tekst
napisany przez Grzegorza Sobczaka jest bardzo przystępny, napisany prostym,
generalnie poprawnym językiem. Autor nie popada w super zachwyt nad gigantem
przestworzy, choć przedstawia jego liczne zalety i nowoczesne, czasami
rewolucyjne rozwiązania. Z drugiej strony bez zbędnych emocji i upiększeń opisuje
liczne problemy, jakie od początku trapią program i samą konstrukcję. Tu trzeba
przyznać, że z technicznymi sobie generalnie już poradzono. Gorzej z efektywną
sprzedażą giganta, która bez megakontraktów z Emirates byłaby raczej słaba, a
cały program mocno deficytowy.
Jest
oczywiście kilka błędów zwłaszcza językowych:
-
w skład Airbus Industrie, oprócz Francji, Niemiec i Hiszpanii wchodziła raczej
Wielka Brytania niż Anglia (s.8),
-
kąt wzniosu skrzydeł nazywany jest po prostu wzniosem (s. 13),
-
„czas jaki potrzebuje człowiek, aby zjechać po trapie na ziemię zajmuje 6 s.”
(s. 14),
-
„… ceny ropy naftowej biły rekordy cen” (s. 36),
-
system „ciśnieniowania” kabiny (s. 37) też brzmi niezbyt „po polskiemu”,
-
nie jest prawdą, że linie Emirates zamówiły 100 samolotów A380 (s.44).
Na
koniec najlepsze; ”Cena katalogowa samolotu wynosiła ponad 400 tys. USD” (s.
46). Do emerytury mam jeszcze prawie dwie dekady, zacznę więc odkładać co nieco,
by kupić nielota z drugiej ręki i na starość w nim zamieszkać.
I
choć błędów nie jest dużo i w większości nie są poważne, jest nad czym pracować
w kolejnych tomikach. Mam nadzieję, że przez kolejne 38 pozycji redakcja
utrzyma trend wznoszący, czego im, a przede wszystkim nam czytelnika z całego
serca życzę.
Tom 2. Airbus A380
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane wpisy:
Samoloty Pasażerskie Świata. Tom 1. Boeing 747 Classic
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz