W realu z samolotem będącym bohaterem 40 zeszytu Samolotów pasażerskich świata miałem kontakt tylko raz i
to, że tak powiem, w sposób przelotny. Z kilkusekundowej „ekspozycji” pomiędzy
drzewami poznańskiego parku tylko „wielorybi” kształt usterzenia poziomego pozostał
mi w pamięci. W sylwetce i locie maszyny była elegancja i dostojność niczym u angielskiego lorda. Oczywiście był
to wariant powietrznego tankowca RAF-u, które swego czasu odwiedzały polskie
lotniska. Właśnie jako tankowiec i transportowiec sił powietrznych Jej
Królewskiej Mości zapamiętano Vickersa VC10 bardziej niż jako samolot
pasażerski. Powodem była mała popularność maszyny wśród największych linii
lotniczych, która przełożyła się na ledwie 54 wyprodukowane egzemplarze. Samolot
o całkiem przyzwoitych parametrach eksploatacyjnych przegrał z konkurentami zza
Atlantyku. Wśród wielu tego powodów znalazła się także niezdecydowana, oględnie
mówiąc, postawa brytyjskiego przewoźnika narodowego, co nie tylko nie pomogło
nowej konstrukcji, ale w dalszej konsekwencji przyczyniło się do dalszej
marginalizacji brytyjskiego przemysłu lotniczego. Także zastosowany układ
konstrukcyjny „powiększonego Caravelle” z czterema silnikami w sparowanych
gondolach umieszczonych z tyłu kadłuba okazał się nieperspektywiczny i znalazł
tylko jednego naśladowcę w postaci Iła-62, podobnie zresztą jak wcześniejszy
układ też brytyjskiego Cometa z silnikami u nasady skrzydeł. Jak się z czasem
okazało, posadowienie silników w tyle kadłuba znalazło uzasadnienie jedynie w mniejszych
maszynach do 100 pasażerów i w bizjetach. W połowie lat sześćdziesiątych RAF
zakupił 14 maszyn w wersji transportowo-pasażerskiej C.1. Maszyny te dały
wojsku niespotykane dotychczas możliwości w zakresie masy przewożonych ładunków
(liczby pasażerów) oraz zasięgu i szybkości transportu, co w schyłkowym okresie
funkcjonowania Imperium Brytyjskiego miało niebagatelne znaczenie. Niepowodzenie
rynkowe VC10 pozwoliło RAFowi na pozyskanie kilkunastu maszyn z rynku wtórnego
jako bazy do przebudowy na samoloty tankujące/transportowce oraz rezerwuar
części zamiennych. Służba w mundurze nie tylko pozwoliła wydłużyć życie tego
eleganckiego samolotu, ale także wykazać się mu dobrymi właściwościami
eksploatacyjnymi i niezawodnością. Łącznie VC10 pozostawały w służbie prawie
pół wieku. Pożegnalny lot w barwach RAFu wykonano we wrześniu 2013 roku.
Ostatni z zapowiadanych zeszytów
serii nie zaskoczył już niczym, bo raczej nie mógł.
Przyznać jednak muszę, że było to
czego zwykle oczekuję: rysunki sylwetki, schemat aranżacji kabiny pasażerskiej,
a także przekrój silnika. Zdjęcia jak zwykle ciekawe, adekwatne do tekstu.
Prezentowaną linią lotniczą jest East African Airways, z której wyewoluowała Kenia
Airways.
Wszystko jak zwykle, nawet liczba błędów
jakie znalazłem na średnim dla serii poziomie: ciąg silnika wyrażamy w kG, nie
kg, str.15; zbiornik w usterzeniu nie mógł mieć pojemności 6120 galonów, a
raczej litrów, str. 20; wysokość nie może być
„zbliżona do cyfry 8”. Tu chodziło o kształt przekroju kadłuba, str. 21;
Na str. 26 powinno być „wykorzystywane przez
bombowe HP Victor …”; „ W W porównaniu …” , str 35.
I tu planowałem umieścić
podsumowanie całej serii, lecz wydawca zrobił niespodziankę przedłużając serię o dziesięć tomików. Ucieszyło mnie to bardzo, gdyż samolotów pasażerskich
wartych omówienia jest więcej niż czterdzieści. Także zestaw maszyn zapowiada
się ciekawie, samoloty mniej popularne i mniej znane, warte przybliżenia,
zwłaszcza konstrukcje brytyjskie i radzieckie.
Pozostaje mieć nadzieję, że poziom kolejnych
dziesięciu zeszytów będzie lepszy lub co najmniej niezgorszy od większości
poprzednich.
Bondaryk P.,
Petrykowski M.
Samoloty Pasażerskie Świata
Tom 40, Vickers VC10
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej
oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane
wpisy:
SPS t.19 Fokker F27/50/60
SPS t.20 Boeing 777
SPS t.21 Lockheed L-1011 TriStar
SPS t.22 Airbus A330/340
SPS t. 23 Ił-18
SPS t.24 Boeing 727
SPS t.25 DH.106
SPS t.26 DHC-8
SPS t.27 BAe 146
SPS t.28 Boeing 767
SPS t.29 DHC-7
SPS t.30 DC-4
SPS t. 32 Ił-62
SPS t. 33 DC-8
SPS t. 34 Boeing 787 Dreamliner
SPS t. 35 Tu-134
SPS t. 36 F28/70/100
SPS t. 37 B707
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz