Pomimo zbudowania ponad tysiąca egzemplarzy Boeing
757 jest w Polsce raczej mało znany, gdyż z racji swojej wielkości oraz
osiągów, w wersji pasażerskiej jest raczej rzadkim gościem na polskich
lotniskach. Nie jest też jak np. JumboJet czy Concorde samolotem kultowym, tym
bardziej, że znaczną cześć floty stanowią maszyny towarowe. B757 jest
największym wąskokadłubowym - posiadającym jedno przejście miedzy rzędami
foteli, dwusilnikowym samolotem pasażerskim, zajmującym miejsce pomiędzy
najmniejszymi aerobusami (B767, A310), a największymi wersjami mniejszych
wąskokadłubowców (B-737-900, A321). Zmonopolizowanie tej niszy rynkowej
przyniosło maszynie niekwestionowany sukces rynkowy, choć z drugiej strony
poważnie ograniczyło jego skalę. Powstały na początku lat osiemdziesiątych samolot
na pewno wart jest bliższego poznania, co umożliwia piętnasty już tomik
Samolotów Pasażerskich Świata.
Jak zwykle bogato ilustrowany ciekawymi zdjęciami
tekst zawiera wprowadzenie dotyczące genezy konstrukcji oraz budowy i badań
prototypów. Dalej omówiono historię użytkowania samolotów, wspominając także o
wersjach wojskowych i samolotach doświadczalnych. Podstawowy tekst kończy
zwięzły, zrozumiały opis techniczny konstrukcji wraz z tabelą zawierającą
podstawowe dane poszczególnych wersji samolotu. Jako „wypełniacz” zamieszczono bardzo
ciekawą i mało znaną historię linii lotniczych Islandii. Przyznam, że coraz bardziej
przekonuję się do tej części zeszytów, znacząco rozszerzającej wiedzę o liniach
lotniczych i budowie samolotów pasażerskich w ujęciu ogólnym.
Co do poziomu tekstu, to jak zwykle dla duetu
Bondaryk/Petrykowski jest on wysoki, a jednocześnie bardzo przystępny.
Redakcyjnie dopatrzyłem się tylko braku spacji przy
podpisie rysunku na str. 11. Już myślałem, że będzie numer prawie idealny, a tu
na stronie 55 system TCAS (ang. Traffic Alert and Collision Avoidance System) określony
jest jako „Urządzenie ostrzegające o możliwości kolizji z ziemią”. Drugi czysto
matematyczny błąd pojawił się na str. 63, gdzie po stwierdzeniu, że w 2017 roku
we flocie Icelandair było 30 Boeingów 757, wyliczone jest 31 egzemplarzy.
Ogólnie tomik naprawdę dobry, choć do ideału jeszcze
trochę zabrakło.
Bondaryk P., Petrykowski M.
Samoloty
Pasażerskie Świata
Tom
15, Boeing 757
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane wpisy:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz