wtorek, 19 czerwca 2018

Boeing 737 Classic, najliczniejszy


Magiczna liczba 10 000 wyprodukowanych egzemplarzy jednego modelu samolotu pasażerskiego zdarzyła się dotychczas w historii tylko raz – 14 marca 2018 roku. Tym samolotem był Boeing B737 MAX 8. Zanim doszło do wspomnianego wydarzenia musiało upłynąć ponad 51 lat od pierwszego lotu prototypu Boeinga 737. Nikt wtedy nie przypuszczał, że ten średniej wielkości, zabierający od 85 do 130 pasażerów samolot komunikacji lokalnej odniesie aż taki sukces, że niemal pół wieku później do eksploatacji wejdą samoloty czwartej już generacji B737 nazwanej MAX. W skład pierwszej, przecierającej szlak wchodziły dwa modele oryginalny 100 i nieco większy 200. Przez ponad dwadzieścia lat zbudowano 1144 maszyny, co było niesamowitym sukcesem. Rozwój lotnictwa nie stał w miejscu i aby sprostać konkurencji stworzono drugą generację B737 noszącą nazwę „Classic”, w skład której weszły modele 300 (średni), 400 (duży) i 500 (mały). Nowy ekonomiczny napęd, ulepszona aerodynamika i nowoczesna awionika stały za kolejnym sukcesem i dominacją maszyny na trasach średniego zasięgu. Do czasu wprowadzenia Airbusów serii A320 Boeing deklasował konkurencję. Trwająca do początku XXI wieku produkcja zamknęła się liczbą 1988 maszyn. Pomimo, że Boeing 737 nie jest konstrukcją tak spektakularną jak Jumbo Jet, Concorde czy Constellation, pisze wciąż złotymi zgłoskami swój rozdział w historii lotnictwa.
Poświęcony „Classicom” dziewiąty zeszyt SPS zaliczam do, jak dotychczas, najlepszych. Napisany prostym, zrozumiałym językiem tekst opisuje genezę konstrukcji, umieszczając ją w szerszym kontekście rynku lotniczego początku lat sześćdziesiątych. Dalej znajdziemy opis wprowadzenia do użytku pierwszej generacji maszyn, założenia przyświecające opracowaniu drugiej generacji oraz historię jej badań i wdrożenia. Dalej krótki opis wersji wojskowych oraz konstrukcji maszyny. Prosto zwięźle i na temat. Na koniec nieco o katastrofach, których jak na tak liczną i intensywnie używaną flotę nie jest nadzwyczaj dużo oraz trzy strony opisu i zdjęć B737 z literami SP na kadłubie.

Błędów nie jest dużo i nie są one poważne.

Podpis pod zdjęciem na str. 16 pozostał po poprzednim numerze (Bombardier CRJ str. 15). Na str. 38 nie podano jednostek przy wymiarach opon.

No i jeszcze „drobiazgi”: Na stronie 25 pojawia się określenie „emisja zanieczyszczeń”, które nie bardzo pasuje do kontekstu zdania; „Nowa wersja była odpowiedzią Boeinga na Airbusy A320 i z rodziny McDonnell Douglas MD-80 (str. 27); „W sumie powstało więc łącznie …” (str. 29), „… spojlerów wypuszczanych w locie… (str. 42).

Nie jest źle. Oby tak dalej.

Samoloty Pasażerskie Świata
Tom 9, Boeing 737 Classic
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz