Datą publikacji
kolejny zeszyt Samolotów Pasażerskich Świata niemal idealnie wpasował się w zakończenie
eksploatacji bohatera numeru, samolotu MD-11 na liniach towarowej Warszawa-Kolonia-Honkong
lub Dubaj. Moment przypomnienia tej oryginalnej konstrukcji jest więc trafiony
w przysłowiową dziesiątkę.
Charakterystyczną
cechą Douglasa DC-10, a później jego następcy MD-11 jest umieszczenie trzeciego
silnika w gondoli u podstawy statecznika pionowego, inaczej niż w innych
trójsilnikowych odrzutowcach - na końcu kadłuba (L1011, B727. Tu-154, HS 121). Pomimo
wyprodukowania niemal 650 maszyn, ten powstały na przełomie lat sześćdziesiątych
i siedemdziesiątych olbrzym nie wykorzystał posiadanego potencjału. Spośród
wielu składających się na to czynników za najważniejsze uznać należy błędy konstrukcyjne
skutkujące licznymi wypadkami
i kilkoma katastrofami które podważyły zaufanie do maszyny oraz kryzys paliwowy początku lat siedemdziesiątych.
Z drugiej strony wysiłki producenta zaowocowały stałym rozwojem konstrukcji, która pozostawała w produkcji 31 lat.
i kilkoma katastrofami które podważyły zaufanie do maszyny oraz kryzys paliwowy początku lat siedemdziesiątych.
Z drugiej strony wysiłki producenta zaowocowały stałym rozwojem konstrukcji, która pozostawała w produkcji 31 lat.
Postęp w przemyśle lotniczym sprawił, że na rynku samolotów
pasażerskich pojawiły się w tym czasie nieco mniejsze, bardziej ekonomiczne i
bezpieczne, dwusilnikowe szerokokadłubowce Airbusa (A300, A310, A330) i Boeinga
(B767, B777), które szybko wyparły poczciwego Douglasa z floty pasażerskiej linii lotniczych.
Nie był to bynajmniej koniec historii samolotu. Bardzo duża pojemność kadłuba,
udźwig oraz dostępność dużej liczby względnie tanich maszyn na rynku wtórnym sprawiły,
że samoloty te masowo przerabiano na towarowe. Powstało także wiele maszyn od początku
zbudowanych w takiej odmianie. I choć od kilku lat trójsilnikowe Douglasy nie
wożą już pasażerów, jeszcze przez wiele lat ich „bezokienne” wersje stanowić
będą istotny element lotniczego krajobrazu wielu portów lotniczych.
W skrócie o
kolejnym tomiku SPŚ można powiedzieć, że jest on podobny do poprzednich.
Na stałe już chyba
zadomowiony duet autorski Petrykowski i Bondaryk, klasyczny układ tekstu, dobre
zdjęcia, tabela z danymi technicznymi oraz „wypełniacz”. Tekst jak zwykle przystępny i interesujący.
Autorzy nie zapomnieli o wersjach specjalnych – wojskowego tankowca i samolotu gaśniczego.
Co ważne, jest także schemat zagospodarowania kabiny pasażerskiej w dwóch
wersjach oraz krótki opis techniczny samolotu. Troszkę rozjechała się terminologia
w „… masie użytecznej ładunku …” str. 26, a w zdaniu „W całym płatowcu
zainstalowano nowoczesną, komputerową aparaturę pomiarową, która zbierała dane
do późniejszej analizy na rejestratorach taśmowych”, str. 13, przestawienie
szyku zdania zmieniło jego sens. To są oczywiście drobiazgi. Gorzej jest z
tabelą (str. 58 i 59), w której ponownie widać niestaranność redakcji: przy
skosie skrzydła brakuje jednostek; przy wartości średnicy wentylatora dla
pierwszej wersji jest niekonsekwentnie i niepotrzebnie umieszczona jednostka, przy
masach najpierw są podane jednostki, a później akronimy terminów anglojęzycznych; Przy prędkościach podano
jednostki „km/h(kts)”, podczas gdy wartości tych drugich już nie zamieszczono. Przy okazji
warto zwrócić uwagę, że tabele w serii są doskonałym potwierdzeniem prawdy, że
ilość nie zawsze przeradza się w jakość. Gdyby w przypadku wspólnej wartości
danego parametru dla kilku wersji podać je raz – wspólnie, byłoby
przejrzyściej, a analiza porównawcza zawartych w tabeli danych byłaby znacznie
łatwiejsza.
Wersja
|
DC-10-10
|
DC-10-30
|
DC-10-40
|
KC-10A
|
MD-11P
|
MD-11F
|
MD-11CF
|
Rozpiętość
[m]
|
47,35
|
50,39
|
50,39
|
50,39
|
51,66
|
51,66
|
51,66
|
Wysokość
|
17,70
|
17,70
|
17,70
|
17,70
|
17,70
|
17,70
|
17,70
|
Długość
kabiny pasażerskiej [m]
|
41,45
|
41,45
|
41,45
|
41,45
|
46,51
|
46,51
|
46,51
|
Baza
podwozia [m]
|
22,07
|
22,07
|
22,07
|
22,07
|
24,61
|
24,61
|
24,61
|
Wersja
|
DC-10-10
|
DC-10-30
|
DC-10-40
|
KC-10A
|
MD-11P
|
MD-11F
|
MD-11CF
|
Rozpiętość
[m]
|
47,35
|
50,39
|
51,66
| ||||
Wysokość
|
17,70
| ||||||
Długość
kabiny pasażerskiej [m]
|
41,45
|
46,51
| |||||
Baza
podwozia [m]
|
22,07
|
24,61
|
Jak zwykle błędy
są też w „wypełniaczu”, który na czterech stronach prezentuje historię linii
VARIG. Pierwsza wojna światowa nazywana też Wielką Wojną nie może być skrócona
tylko do „I wojna”, str.80. Dowalili także pisząc „… łódź latającą do Wal …”
zamiast Dornier Do Wal, str. 60. W oznaczeniu modelu „G-24” Junkersa nie
powinno być myślnika, str. 60. „… liczba międzykontynentalnych maszyn wzrosła do
sześciu (m.in. do Paryża i Rzymu, Londynu i Madrytu.”, str.63.
Ponownie
zabrakło staranności.
Bondaryk P., Petrykowski M.
Samoloty
Pasażerskie Świata
Tom
18, McDonnel Douglas DC-10/MD-11
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane wpisy:
Samoloty Pasażerskie Świata t.1 Boeing 747
Samoloty pasażerskie świata t. 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata t. 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata t. 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata t. 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasażerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t. 8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t. 9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t. 10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t. 11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t. 12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Samoloty Pasażerskie Świata t. 15 Boeing 757Samoloty pasażerskie świata t. 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata t. 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata t. 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata t. 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasażerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t. 8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t. 9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t. 10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t. 11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t. 12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Samoloty Pasażerskie Świata t. 16 DC-9/MD-80/B717
Samoloty Pasażerskie Świata t. 17 ERJ145/135
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz