Patrząc na samoloty Embraera i
historię dynamicznego rozwoju firmy często nachodzi mnie smutna refleksja. W
latach osiemdziesiątych XX wieku Embraer pod względem wielkości produkcji, asortymentu
produktów i ich nowoczesności znacznie ustępował zakładom z PRLu. W ciągu kolejnych
dwóch dekad brazylijska firma opracowała nowoczesne produkty i szturmem zdobyła
miejsce w czołówce światowych wytwórców lotniczych. A u nas? Jak większość firm, przedsiębiorstwa lotnicze są co najwyżej podwykonawcami światowych potentatów.
Doskonale zdaję sobie sprawę z różnicy w uwarunkowaniach społecznych,
politycznych, geograficznych i innych. Jednak nutka zazdrości pozostaje.
Źródłem sukcesu Embraera nie jest
ultranowoczesna technologia ani super tania produkcja. Upatrywać go należy
raczej w dostarczeniu klientowi produktu skrojonego na miarę jego potrzeb. Bez dogłębnej
analizy rynku, rzetelnych prognoz i oczywiście solidnej roboty inżynierskiej o
sukces jest bardzo trudno. No i przysłowiowy łut szczęścia też jest potrzebny.
Siedemnasty tomik Samolotów
Pasażerskich Świata omawia historię powstania, produkcji i eksploatacji pierwszej
rodziny odrzutowców pasażerskich Made in Brazil, czyli ERJ-145/135. Napisany
jest w klasycznym dla serii układzie: krótka historia wytwórni, uwarunkowania
przystąpienia do projektu i zdefiniowania produktu, budowy i badań prototypów,
wprowadzenia do służby, oraz eksploatacji. Ten ostatni element z podziałem na użytkowników
z USA, Europy oraz pozostałych rejonów świata. Swoje miejsce znalazła także historia
„embrionów” w PLL LOT oraz „w mundurze”, zarówno wersji pasażerskich, jak i
specjalistycznych, w tym „latającego radaru”. Tradycyjnie ostatnie sześć stron
to historia wybranej linii lotniczej, mniej lub bardziej związanej z bohaterem
tomiku. Tym razem jest to British Midland. Swoje miejsce w opisie znalazły też
wersje dyspozycyjne samolotu z rodziny Legacy. Opracowanie tej wersji jest
kolejnym dowodem na dojrzałość kadry zarządzającej programem, która w sposób
wręcz perfekcyjny wprowadziła swój produkt na kolejny, bardzo wymagający obszar
rynku lotniczego.
Mocną stroną tomiku są duże zdjęcia, w tym trzy pełne
rozkładówki i kolejne dwa zajmujące niemal w całości po dwie strony.
Konsekwencją jest jednak uszczuplony tekst. Brakuje w nim przede wszystkim
krótkiego opisu technicznego konstrukcji, który we wcześniejszych tomikach
zwykle się pojawiał. Szkoda, gdyż jedno duże zdjęcie nie zubożyło by szaty
graficznej, a bez wspomnianego elementu tekst jest niepełny, pozostawia
niedosyt.
Co do zauważonych błędów lub
niedoróbek redakcyjnych to gryzie zdanie „Pierwszym europejskim użytkownikiem w
Europie …” str. 37 i 38, oraz ”Geneza powstania", str. 32. Po za tym brak stopni
przy wartości skosu skrzydeł na str. 14, czy przecinek w wartości ciągu – 1,340
kN na str. 11, czyli raczej drobiazgi. W sumie byłoby całkiem fajnie, gdyby nie
najsłabsza zwykle część tekstu, czyli „wypełniacz”. Na ostatnich dwóch stronach
tekstu „rozwala” miły obraz tomiku liczba pasażerów przewiezionych przez BMI w
roku 2001 – 456 milionów oraz Flybmi w 2017 roku – 540 milionów – ponad cztery razy
tyle co cała Lufthansa Group!
Prawie do końca lektury byłem z
tekstu zadowolony. Niestety znowu zabrakło staranności.
Bondaryk P., Petrykowski M.
Samoloty
Pasażerskie ŚwiataTom 17, Embraer ERJ-145/135
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane wpisy:
Samoloty
Pasażerskie Świata t.1 Boeing 747
Samoloty pasażerskie świata tom 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata tom 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata-tom 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata tm 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasazerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t.8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t.9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t.10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t.11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t.12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Samoloty pasażerskie świata tom 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata tom 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata-tom 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata tm 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasazerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t.8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t.9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t.10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t.11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t.12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz