W mijającym już roku miałem niewątpliwą
przyjemność zobaczyć, będące jeszcze w regularnej, codziennej służbie operacyjnej,
legendarne turbośmigłowe samoloty pasażerskie pierwszej generacji, czyli
Antonowa An-24 i Fokkera F50. Niestety
do czterdziestki serii Samoloty Pasażerskie Świata załapała się tylko konstrukcja
holenderska, której poświęcono dziewiętnasty już tomik serii. Pojawienie się w
latach czterdziestych XX wieku lotniczych silników turbinowych przyniosło ze sobą
największy przełom w lotnictwie od czasu barci Wright. Prym w rewolucji wiodły
silniki turboodrzutowe, które szybko zdominowały napęd samolotów myśliwskich i
bombowych, a nieco później dalekodystansowych maszyn pasażerskich. Nieco
inaczej miała się sprawa z samolotami pasażerskimi komunikacji regionalnej,
gdzie zdemobilizowane w wielkiej liczbie Dakoty nie łatwo oddawały pola.
Ówczesne, paliwożerne silniki turboodrzutowe nie dawały żadnych szans na sukces.
Pojawiło się jednak kilka konstrukcji napędzanych silnikami turbośmigłowymi,
które dysponowały względnie dużą mocą, przy znacznie prostszej konstrukcji i mniejszej
masie niż silniki tłokowe. Opracowany na przełomie lat czterdziestych i pięćdziesiątych
holenderski Fokker F27 stał się pierwszym samolotem turbośmigłowym, który w
dużej liczbie wszedł do eksploatacji na liniach lokalnych licznych
przewoźników. Zastosowany układ konstrukcyjny do dziś stanowi podstawę niemal
wszystkich maszyn tej klasy, a ogólna liczba ponad tysiąca maszyn rodziny
F27/50/60 każe z szacunkiem spojrzeć na dzieło konstruktorów Fokkera.
Dziewiętnasty numer serii wydawnictwa
Edipresse przynosi, jak zwykle, porcję porządnej wiedzy o kolejnym interesującym
i bardzo ważnym w historii lotnictwa samolocie Fokker F27. Jak zwykle starannie
przygotowana graficznie książeczka zawiera tekst wprowadzający w historię
wytwórni Anthonego Fokkera i jej pierwszych sukcesów w budowie samolotów pasażerskich.
Dalej mamy kulisy powstania modelu F27, jago konstrukcji, badań w locie i
produkcji. Dobrze opisane jest także powstanie drugiej generacji oznaczonej F50
i powiększonej wersji wojskowej F60. Do tego historia eksploatacji w licznych
liniach lotniczych i siłach powietrznych oraz tabela z danymi technicznymi. I
tu ciekawostka, w latach 1997-2000 jeden towarowy F27 latał w polskich barwach
jako SP-FNF w firmie White Eagle Aviation.
Ponownie zabrakło jednak, choćby
krótkiego opisu technicznego maszyny. W wypełniaczu zaś znajdujemy historię
kolejnej linii lotniczej, tym razem irlandzkiej Aer Lingus.
W tomiku błędów znalazłem mało. Drobiazgi
w postaci „paneli przejść skrzydła i kadłuba” str. 15, „Maksymalna pojemność
paliwa …” str. 31, i jedna literówka, str. 29 oraz niestandardowy „udźwig
przykładowy” w tabeli na str.59, nie pływają znacząco na jakość opracowania.
Jak zwykle trochę słabiej wygląda „wypełniacz”
z historią linii Aer Lingus. Przede wszystkim występuje niekonsekwencja w
oznaczeniach typów samolotów. Raz jest DH84, obok zaś DH.86, str. 60, na kolej
stronie „Lockheedów 749 Constellation” i obok „… L749”, a wcześniej „Lockheedy 14”, też bez „elki”. Do tego dwa
błędy gramatyczne i jeden interpunkcyjny, wszystko na dwóch stronach!
Ogólnie kolejny dobry tomik, który
powinien być obowiązkową lekturą sympatyków lotnictwa od początkujących do reprezentujących
średni poziom zaawansowania.
Samoloty Pasażerskie Świata
Tom 19, Foker 27/50/60
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Samoloty Pasażerskie Świata t.1 Boeing 747
Samoloty pasażerskie świata t. 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata t. 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata t. 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata t. 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasażerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t. 8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t. 9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t. 10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t. 11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t. 12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Samoloty pasażerskie świata t. 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata t. 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata t. 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata t. 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasażerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t. 8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t. 9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t. 10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t. 11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t. 12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz