Nawet się nie spostrzegłem, a już
kolekcja Samoloty Pasażerskie Świata dotarła do swojego półmetka. Jest to
idealna chwila do pierwszych podsumowań, które zamieszczam niżej. Póki co
bohater najnowszego tomiku Boeing 777.
Samolot ten trudno byłoby uznać za
konstrukcję przełomową w lotnictwie, nawet lotnictwie pasażerskim: klasyczny
układ konstrukcyjny, niewiele nowych rozwiązań i technologii. Jednakże w przemyślany
sposób dobrane parametry techniczno-eksploatacyjne sprawiły, że maszyna
odniosła znaczący sukces. Jest i zapewne długo jeszcze pozostanie, największym
dwusilnikowym samolotem pasażerskim na świecie, najliczniej wyprodukowanym i
eksploatowanym w swojej klasie i trzecim co do liczby eksploatowanych maszyn
pasażerskich w ogóle (po B737 i A320). W liniach lotniczych lata ponad 1400 B777.
Aktualnie finalizowany jest proces budowy prototypów nowej, trzeciej już generacji
"triple seven", samolotów jeszcze większych, zawierających wiele
nowych rozwiązań, materiałów i technologii, zapewniających jeszcze niższy koszt
pasażerokilometra i komfort podróży. Oryginalnym rozwiązaniem będą unoszone
końcówki skrzydeł, podobnie jak w samolotach pokładowych, zmniejszające
rozpiętość ogromnych skrzydeł tak, aby nowe B777 mogły być obsługiwane przy
tych samych stanowiskach co maszyny poprzedniej generacji posiadające płaty o
mniejszej rozpiętości. Przyszłość Boeinga 777 rysuje się w jasnych barwach,
podobnie jak przyszłość komunikacji lotniczej, dzięki m.in. tak udanym
samolotom.
Dwudziesty tomik zamyka pierwszą
połowę planowanej na czterdzieści części serii Samolotów Pasażerskich Świata. Tradycyjnie
układ i szata graficzna tomiku są przejrzyste, wysokiej jakości. W przystępnym,
jak zwykle, tekście zabrakło mi ponownie krótkiego opisu konstrukcji. Być może
stało się tak na skutek publikacji licznych, dużych zdjęć samolotu. Ale cóż,
bardzo duży samolot, to i zdjęcia nie mogą być zbyt małe. Za bardzo korzystne
uważam umieszczenie przykładowego schematu rozmieszczenia miejsc pasażerskich w
samolocie. Dodać należy, że Autorzy starają się, co nie jest łatwe w tego
rodzaju seryjnej publikacji, nie popadać w schemat. Tym razem zajęli się
objaśnieniem zasad i historii ETOPSu oraz zamieścili rozdzialik „Ciekawostki
związane z Boeingiem 777”. Nie można też
nie wspomnieć o bardzo aktualnej treści, gdyż Autorzy piszą o wydarzeniach
poprzedzających wydanie tomiku o mniej niż dwa miesiące!
Co do uchybień w tekście, to
pochwalić należy, będący w poprzednich numerach zdecydowanie najsłabszą
częścią, „wypełniacz” opisujący historię Singapore Airlines, gdzie znalazłem
tylko rozbieżność w oznaczeniu wersji Boeinga 787, raz -1000, a nieco poniżej
-10. Na str. 33 użyto oznaczenia B77W, którego znaczenie i pochodzenie
wyjaśniono na następnej stronie. Można było odwrotnie. Na str. 54 z kilometrów
zrobiły się metry.
Samoloty Pasażerskie Świata należy ocenić
jako ciekawą, pożyteczną i potrzebną publikację. W sposób interesujący i przystępny
prezentuje nie tylko same samoloty pasażerskie, ale także wiele zagadnień
związanych z lotnictwem i transportem lotniczym. Mocną stroną jest szata
graficzna wespół z dobrej jakości, trafnie dobranymi zdjęciami i wysokiej
jakości papierem. Jak dla mnie brak jest, w większości tomików, sylwetek maszyn
w trzech rzutach i schematów rozmieszczenia foteli pasażerskich.
Pierwszy, pilotażowy numer, pomimo
pewnych błędów był świetną reklamą serii. Dalej bywało różnie, trafiały się
świetne numery, jak i słabsze, do których zarówno Autorzy, jak i redakcja przyłożyli
się słabiej. Nie były to jednak uchybienia dyskwalifikujące najsłabsze numery.
Co ważne, wraz z kolejnymi tomikami poziom tekstu i redakcji wyraźnie się
poprawia. Może w kolejnych dwudziestu tomikach nie będę miał się do czego „przyczepić”.
Czego zarówno wydawnictwu, jak i nam czytelnikom życzę.
Samoloty Pasażerskie Świata
Tom 20, Boeing 777
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
Powiązane wpisy:
Samoloty Pasażerskie Świata t.1 Boeing 747
Samoloty pasażerskie świata t. 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata t. 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata t. 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata t. 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasażerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t. 8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t. 9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t. 10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t. 11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t. 12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
Samoloty pasażerskie świata t. 2 Airbus A380
Samoloty pasażerskie świata t. 3 DC-3
Samoloty pasażerskie świata t. 4 ATR-42/72
Samoloty pasażerskie świata t. 5 Embraery E-Jet
Samoloty Pasażerskie Świata t. 6 Do328
Samoloty Pasażerskie Świata t. 7 Concorde
Samoloty Pasażerskie Świata t. 8 Bombardier CRJ
Samoloty Pasażerskie Świata t. 9 Being 737 Classic
Samoloty Pasażerskie Świata t. 10 Lockheed Constellation
Samoloty Pasażerskie Świata t. 11 A300/310
Samoloty Pasażerskie Świata t. 12 Saab 340/2000
Samoloty Pasażerskie Świata t. 14 Tu 154
:)
OdpowiedzUsuń