poniedziałek, 22 kwietnia 2019

DC-4 – samolot podniebnych mostów


Wśród prezentowanych w serii Samoloty Pasażerskie Świata są zarówno maszyny kultowe, których historia i wygląd szeroko znane są opinii publicznej. Znajdują się też maszyny, które nie zdobyły sobie uznania w społeczeństwie, a czasem nawet u szerokiego grona sympatyków lotnictwa. Czterosilnikowy Douglas DC-4 zajmuje miejsce pośrednie. Po zaliczonym falstarcie modelu DC-4E, zbyt skomplikowanego i drogiego jak na potrzeby i możliwości linii lotniczych w końcu lat trzydziestych, powstał projekt prostszego czterosilnikowego, dalekodystansowego samolotu pasażerskiego. Sukces rynkowy i masową produkcję wymusiła druga wojna światowa, podczas której noszące wojskowe oznaczenie C-54 Skymaster samoloty doskonale sprawdziły się w przewozie ludzi i ładunków na duże odległości, w tym przez Atlantyk i Pacyfik tworząc powietrzny most USA z frontami wojny. Po wojnie samolot wszedł na rynek cywilny, gdzie posłużyły do uruchomienia licznych długich, w tym międzykontynentalnych tras. Z rynku cywilnego DC-4 względnie szybko został wyparty przez nowsze konstrukcje, w tym swojego starszego brata DC-6 z ciśnieniową kabiną. Kolejny most zbudowany przez Skymastery, wespół z innymi maszynami, połączył odcięty od reszty świata przez Rosjan Berlin Zachodni z lotniskami na terenie zachodnich Niemiec. Ponad 220 Skymasterów przejęło na siebie główny ciężar mostu. Ostatnim mostem zbudowanym przez DC-4 było połączenie promowe Wielkiej Brytanii z kontynentem przez przebudowane do wersji combi nazwanej Carvair. Nowa, przebudowana przednia część kadłuba z charakterystyczną kabiną uniesioną ponad linię kadłuba i drzwiami ładunkowymi w nosie pozwoliła na jednoczesny transport zamożniejszych pasażerów wraz z ich samochodami lub ładunków o dużych rozmiarach. Zasłużony wkładem w zwycięstwo Aliantów w II wojnie światowej oraz budową kolejnych powietrznych mostów Douglas DC-4 i jego historia są warte przybliżenia sympatykom lotnictwa.
Trzydziesty zeszyt Samolotów Pasażerskich Świata zaczyna się od wpadki redakcyjnej - na rozkładanej części okładki pomylono strony, tak, że zdjęcie DC-4 jest po połowie na jej zewnętrznej i wewnętrznej stronie. Dalej jest jak zwykle interesująco pod względem wiadomości i materiału zdjęciowego. Prezentowana tym razem linia to Skyclass Aviation
Błędów i niedociągnięć jest mało. Nie ma sensu pisanie "ok. 1052 kg". 
"O ile w roku 1926 firma sprzedała sześć płatowców ... to już w 1926...", str. 7; 22 sztuki, a nie sztuk, str. 30; "Silnik o pojemności 32,8 l każdy ...", str. 55.
Ogólnie zeszyt dobry, na ocenę dobry plus.


Bondaryk P., Petrykowski M.
Samoloty Pasażerskie Świata
Tom 30, DC-4
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.


Powiązane wpisy:




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz