Od
sześciu lat Wydawnictwo ZP wydaje serię TBiU – Technika Broń i Umundurowanie.
Wydaje się, że nie przypadkiem skrót nawiązuje do kultowych zeszytów TBiU –
Typy Broni i Uzbrojenia wydawanych od początku lat siedemdziesiątych przez
Wydawnictwo MON, a od 1990 przez Bellonę. W mojej opinii tego typu mini
monografie są bardzo potrzebne, gdyż za umiarkowana cenę dostarczają w
rozsądnej dawce informacje, więcej niż krótkie opisy w prasie i necie, mniej
niż dla szerszego czytelnika nudne, szczegółowe publikacje,. Niezaprzeczalną
zaletą tego typu „papierowych” publikacji jest personalizacja autora, tak cenna
w porównaniu z anonimowością i brakiem odpowiedzialności za słowo panującym w
sieci.
W
dziesiątym Numerze TBiU przedstawiono sylwetkę jednego z najpopularniejszych
polskich samolotów lat powojennych, wielozadaniowego PZL-104 Wilga. Autorem
zeszytu jest autor wielu książek o tematyce lotniczej, wielki popularyzator
lotnictwa a także przez pewien czas członek zespołu konstruktorskiego
pracującego nad Wilga właśnie! Nie można Panu Andrzejowi odmówić kompetencji, doświadczenia
i talentu, co pełni potwierdza prezentowane opracowanie. Jak zwykle w TBiU w
sposób zwięzły opisano genezę, rozwój, produkcję i zastosowanie samolotu a
także jego opis techniczny.
Historia
Wilgi jest świetną ilustracją sytuacji polskiego lotnictwa na przestrzeni
ostatniego półwiecza. Poszukiwanie w warunkach siermiężnego socjalizmu
optymalnego rozwiązania konstrukcyjnego przy licznych ograniczeniach
sprzętowych, materiałowych, administracyjnych i politycznych nie było łatwe i
rzadko kończyło się sukcesem. Tak też było w przypadku Wilgi, której pierwsza
wersja –Wilga 1 wraz ze swoim silnikiem WN-6 okazała się klapą. Zapewne gdyby
nie podpisany na wyrost kontrakt z Indonezją historia maszyny skończyła by się
na pierwszym prototypie. Konieczność ratowania kontraktu stworzyła możliwość
opracowania prawie nowej konstrukcji Wilgi 2, która stała się punktem wyjścia
do opracowania kilkudziesięciu wersji maszyny wyprodukowanej w liczbie ok.
tysiąca egzemplarzy latających pod niebem wszystkich kontynentów, z wyjątkiem
Antarktydy.
Zeszyt
ten stanowi przy okazji suplement do wydanej w roku 1983 książki R. Kaczkowskiego
„Samolot PZL-104 Wilga”, Biblioteczka Skrzydlatej Polski nr 28. Przedstawia
bowiem dalsze losy konstrukcji, zwłaszcza rozwój i produkcję ostatnich wersji
Wilgi 2000, w pewien sposób zamykając historię tego oryginalnego, na swój
sposób ładnego samolotu.
Osobiście
miałem okazję zetknąć się z nim kilka razy, najbliżej w roku 2000, kiedy to
wykonałem z niego kilka skoków, oraz miałem przyjemność podążać za Wilgą na
holu w szybowcu Bocian, co wspominam bardzo miło.
Jedynym
słabym punktem są rysunki, w których część kadłuba
została znacząco zaciemniona przez, jakoby cień rzucany przez skrzydła. Efekt
jest raczej mizerny, gdyż zmniejsza czytelność rysunku w obrębie kadłuba. Czemu
hipotetyczne słońce świeci na wszystkich rysunkach pod tym samym kątem i tak
samo intensywnie chyba tylko Autor wie.
Podsumowując,
zarówno Wilga, jako ważny samolot w historii polskich skrzydeł, jak i
prezentowana publikacja warte są wydania 19 złotych i poświęcenia czasu na
lekturę.Andrzej Glass
Samolot wielozadaniowy PZL-104 Wilga
Technika Broń i Umundurowanie
Wydawnictwo DWZP 2016
Broszura 56 stron, liczne zdjęcia i rysunki,
lot-nisko.blog.pl
22 III 2016
Powiązane wpisy:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz