niedziela, 18 kwietnia 2021

Lotnictwo AI 3/2021

Ostatnio w Lotnictwie A. I. pojawiają się coraz obszerniejsze artykuły, przez co TOP 5 obejmuje znaczną część magazynu.
Tym razem w TOP 5 znalazły się:
1. Polskie samoloty rozpoznawcze 1945-2020. W drugiej części artykułu autorzy prezentują kolejne maszyny, które jako pomocnicze lub co najwyżej drugoplanowe, mogły wykonywać zadania rozpoznawcze, głównie za pomocą nieśmiertelnych lotniczych aparatów fotograficznych AFA-39. Omówiono wyposażone w te aparaty wersje polskiego samolotu TS-11 Iskra, w tym wersji bojowo- rozpoznawczej 200BR. Nie pominięto też maszyn ze stanu 7 Pułku Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej wyposażonych w radar RDS-81. Po za wyposażeniem rozpoznawczym, jego zabudową i badaniami w locie opisano też historię służby tego typu maszyn. Opisano na tyle, na ile jest to niezbędne dla pełnego zrozumienia tekstu przez osoby mniej zapoznane z tematem. Podobnie rozsądnie skonstruowano rozdział o Su-7. Co ciekawe, stosunkowo dużo tych maszyn wyposażonych w aparaty fotograficzne, a  posiadała je mniejszość, zostało utraconych w wyniku wypadków i katastrof. Na koniec podobny opis Su-20, uzupełniony oczywiście o zasobnik KKR-1. Te dostarczone do Powidza w roku 1977 zasobniki kompleksowego rozpoznania przeniesiono z czasem pod kadłuby wybranych Su-22, gdzie służą do dziś, będąc takim samym archaizmem jak przenoszące je maszyny.
2. Siły powietrzne w systemie obrony Egiptu. Siły powietrzne tego północnoafrykańskiego państwa leżącego w jednym z najbardziej gorących militarnie regionów świata stanowią poważną siłę nie tylko w skali regionalnej, ale i globalnej. Są wyjątkiem na skalę światową w zakresie mozaiki używanych samolotów i śmigłowców. Co więcej stała modernizacja sprawiła, że w ostatnich latach wycofano wiele starszych typów samolotów i śmigłowców zastępując je maszynami najnowszej generacji. Władze Egiptu starają się umiejętnie balansować pomiędzy największymi dostawcami sprzętu lotniczego na świecie, dbając w ten sposób o utrzymanie politycznej i militarnej niezależności lub raczej swobody działania . Mamy więc z jednej strony samoloty bojowe z USA: F-16, Francji: Rafale i Mirage 2000 oraz Rosji: MiG-29 i Su-35. Nie mniej ciekawie jest w przypadku maszyno o innym przeznaczeniu oraz śmigłowców (m.in. AH-64 i Ka-52) Ten potężny i niezwykły konglomerat został opisany na dwunastu bogato ilustrowanych stronach. Mimo dużej objętości i sprawnego warsztatu Autorów czuję pewny niedosyt zarówno tekstu, jak i zdjęć. Dwie drobne uwagi: bezzałogowce opisane zostały w rozdziale dotyczącym lotnictwa śmigłowcowego, zamiast w oddzielnym, str. 37; w jednym miejscu redaktor zaspał „Do tego celu służą lekkie przede wszystkim samoloty transportowe C.295M”, str. 35.
3. Polskie porty lotnicze w 2020 r. Obraz katastrofy w całej okazałości. Szeroko pojęta branża lotnicza najmocniej chyba ze wszystkich odczuła skutki pandemii COVID19 i związanych z nią ograniczeń w przemieszczaniu się ludności. Szybkość i zasięg podróży lotniczych sprzyjają rozsiewaniu wirusa oraz jego kolejnych mutacji na cały świat, co uzasadnia w mniejszym lub większym stopniu wprowadzone ograniczenia. Z drugiej strony specyfika ruchu lotniczego sprzyja ścisłej kontroli pasażerów i załóg pod kątem potencjalnego zagrożenia oraz procedur bezpieczeństwa, w tym kwarantanny, co daje szansę na w miarę szybki powrót do względnie swobodnego podróżowania na pokładzie samolotów. Jak będzie w 2021 roku, to na dziś bardziej pytanie do wróżki niż osób zarządzających lotniczymi przewozami pasażerskimi. Póki co Jerzy Liwiński, jak co roku dostarcza nam sporej ilości danych statystycznych, jakże smutnych tym razem.
4. Iljuszyn Ił-76. Pół wieku historii i co dalej. Podstawowy samolot transportowy sił powietrznych Rosji ma już swoje lata. Obecna sytuacja w tym wielkim kraju, jego przemyśle lotniczym i armii pozwala stwierdzić, że samolot ten czeka zapewne kolejne pół wieku eksploatacji. Potwierdzeniem tego jest prowadzony program modernizacji maszyn już zbudowanych oraz rozpędzająca się produkcja nowych, poważnie przekonstruowanych, nowocześnie wyposażonych samolotów Ił-76MD-90A. O genezie samolotu, jego wprowadzeniu do produkcji i służb oraz programach modernizacyjnych w sposób ciekawy pisze Piotr Butowski. Na stronie 47 brak jest podpisu środkowego zdjęcia, natomiast podpis dolnego jest oznaczony strzałką skierowaną w odwrotnym kierunku.
100 lat Ile.
5. Paperless Cockpit. Mamy to – bezpieczeństwo i dane pod kontrolą. Z materiału Joanny Wieczorek – wywiadu z osobami zaangażowanymi w omawiany proces dowiemy się wiele o kulisach wprowadzania, zaletach i korzyściach oraz wyzwaniach związanych z prowadzeniem u naszego narodowego przewoźnika. Warto przeczytać.
W magazynie jest też, ostatnia na szczęście, część artykułu P. Henskiego Lockheed F-117 A. Pierwszy operacyjny samolot stealth na świecie. Co prawda nie ma takiej kompromitacji jak w pierwszej części, jednak artykuł poziomem odbiega znacząco od reszty, psując pozytywny odbiór marcowego numeru magazynu.

Powiązane wpisy:
 


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz