Ostatnio
w Lotnictwie A. I. pojawiają się coraz obszerniejsze artykuły, przez co TOP 5 obejmuje
znaczną część magazynu.
Tym
razem w TOP 5 znalazły się:
1.
Polskie samoloty rozpoznawcze 1945-2020.
W drugiej części artykułu autorzy prezentują kolejne maszyny, które jako
pomocnicze lub co najwyżej drugoplanowe, mogły wykonywać zadania rozpoznawcze, głównie
za pomocą nieśmiertelnych lotniczych aparatów fotograficznych AFA-39. Omówiono
wyposażone w te aparaty wersje polskiego samolotu TS-11 Iskra, w tym wersji
bojowo- rozpoznawczej 200BR. Nie pominięto też maszyn ze stanu 7 Pułku
Lotnictwa Specjalnego Marynarki Wojennej wyposażonych w radar RDS-81. Po za
wyposażeniem rozpoznawczym, jego zabudową i badaniami w locie opisano też
historię służby tego typu maszyn. Opisano na tyle, na ile jest to niezbędne dla
pełnego zrozumienia tekstu przez osoby mniej zapoznane z tematem. Podobnie
rozsądnie skonstruowano rozdział o Su-7. Co ciekawe, stosunkowo dużo tych maszyn
wyposażonych w aparaty fotograficzne, a
posiadała je mniejszość, zostało utraconych w wyniku wypadków i
katastrof. Na koniec podobny opis Su-20, uzupełniony oczywiście o zasobnik
KKR-1. Te dostarczone do Powidza w roku 1977 zasobniki kompleksowego
rozpoznania przeniesiono z czasem pod kadłuby wybranych Su-22, gdzie służą do
dziś, będąc takim samym archaizmem jak przenoszące je maszyny.
2.
Siły powietrzne w systemie obrony
Egiptu. Siły powietrzne tego północnoafrykańskiego państwa leżącego w
jednym z najbardziej gorących militarnie regionów świata stanowią poważną siłę
nie tylko w skali regionalnej, ale i globalnej. Są wyjątkiem na skalę światową
w zakresie mozaiki używanych samolotów i śmigłowców. Co więcej stała modernizacja
sprawiła, że w ostatnich latach wycofano wiele starszych typów samolotów i śmigłowców
zastępując je maszynami najnowszej generacji. Władze Egiptu starają się
umiejętnie balansować pomiędzy największymi dostawcami sprzętu lotniczego na
świecie, dbając w ten sposób o utrzymanie politycznej i militarnej
niezależności lub raczej swobody działania . Mamy więc z jednej strony samoloty
bojowe z USA: F-16, Francji: Rafale i Mirage 2000 oraz Rosji: MiG-29 i Su-35.
Nie mniej ciekawie jest w przypadku maszyno o innym przeznaczeniu oraz śmigłowców
(m.in. AH-64 i Ka-52) Ten potężny i niezwykły konglomerat został opisany na
dwunastu bogato ilustrowanych stronach. Mimo dużej objętości i sprawnego
warsztatu Autorów czuję pewny niedosyt zarówno tekstu, jak i zdjęć. Dwie drobne
uwagi: bezzałogowce opisane zostały w rozdziale dotyczącym lotnictwa
śmigłowcowego, zamiast w oddzielnym, str. 37; w jednym miejscu redaktor zaspał „Do tego celu służą lekkie przede
wszystkim samoloty transportowe C.295M”, str. 35.
3.
Polskie porty lotnicze w 2020 r. Obraz
katastrofy w całej okazałości. Szeroko pojęta branża lotnicza najmocniej chyba
ze wszystkich odczuła skutki pandemii COVID19 i związanych z nią ograniczeń w
przemieszczaniu się ludności. Szybkość i zasięg podróży lotniczych sprzyjają
rozsiewaniu wirusa oraz jego kolejnych mutacji na cały świat, co uzasadnia w
mniejszym lub większym stopniu wprowadzone ograniczenia. Z drugiej strony
specyfika ruchu lotniczego sprzyja ścisłej kontroli pasażerów i załóg pod kątem
potencjalnego zagrożenia oraz procedur bezpieczeństwa, w tym kwarantanny, co
daje szansę na w miarę szybki powrót do względnie swobodnego podróżowania na
pokładzie samolotów. Jak będzie w 2021 roku, to na dziś bardziej pytanie do
wróżki niż osób zarządzających lotniczymi przewozami pasażerskimi. Póki co
Jerzy Liwiński, jak co roku dostarcza nam sporej ilości danych statystycznych,
jakże smutnych tym razem.
4. Iljuszyn Ił-76. Pół wieku
historii i co dalej. Podstawowy samolot transportowy
sił powietrznych Rosji ma już swoje lata. Obecna sytuacja w tym wielkim kraju,
jego przemyśle lotniczym i armii pozwala stwierdzić, że samolot ten czeka
zapewne kolejne pół wieku eksploatacji. Potwierdzeniem tego jest prowadzony
program modernizacji maszyn już zbudowanych oraz rozpędzająca się produkcja nowych,
poważnie przekonstruowanych, nowocześnie wyposażonych samolotów Ił-76MD-90A. O
genezie samolotu, jego wprowadzeniu do produkcji i służb oraz programach
modernizacyjnych w sposób ciekawy pisze Piotr Butowski. Na stronie 47 brak jest
podpisu środkowego zdjęcia, natomiast podpis dolnego jest oznaczony strzałką
skierowaną w odwrotnym kierunku.
100
lat Ile.
5. Paperless Cockpit. Mamy to –
bezpieczeństwo i dane pod kontrolą. Z materiału
Joanny Wieczorek – wywiadu z osobami zaangażowanymi w omawiany proces dowiemy
się wiele o kulisach wprowadzania, zaletach i korzyściach oraz wyzwaniach
związanych z prowadzeniem u naszego narodowego przewoźnika. Warto przeczytać.
W
magazynie jest też, ostatnia na szczęście, część artykułu P. Henskiego Lockheed F-117 A. Pierwszy operacyjny
samolot stealth na świecie. Co prawda nie ma takiej kompromitacji jak w
pierwszej części, jednak artykuł poziomem odbiega znacząco od reszty, psując
pozytywny odbiór marcowego numeru magazynu.
Powiązane wpisy:
Lotnictwo AI 1/2021. F-117 z parapetem
Lotnictwo AI 11/2020 Ciężkie myśliwce - wygrywa klasyka
Lotnictwo AI 10/2020
Lotnictwo AI 9/2020 - kosmiczny bubel
Lotnictwo AI 8/2020
Lotnictwo AI 7/2020 - polskie lotnictwo w natarciu
Lotnictwo AI 6/2020 – numer śmigłowcowy
Lotnictwo AI 4-5/2020 - u progu nowego
Lotnictwo AI 3/2020 - pocztówka z przeszłości
Lotnictwo AI 2/2020 - zdarzały się lepsze numery
Lotnictwo AI 2/2019 – ciekawie, nie do końca solidnie
Lotnictwo AI 12/2018 - polska języka - trudna języka
„Nieszczęścia chodzą parami”
Lotnictwo AI 3/2018. Czasopisma lotnicze – droga do …?
Lotnictwo AI 11/2020 Ciężkie myśliwce - wygrywa klasyka
Lotnictwo AI 10/2020
Lotnictwo AI 9/2020 - kosmiczny bubel
Lotnictwo AI 8/2020
Lotnictwo AI 7/2020 - polskie lotnictwo w natarciu
Lotnictwo AI 6/2020 – numer śmigłowcowy
Lotnictwo AI 4-5/2020 - u progu nowego
Lotnictwo AI 3/2020 - pocztówka z przeszłości
Lotnictwo AI 2/2020 - zdarzały się lepsze numery
Lotnictwo AI 2/2019 – ciekawie, nie do końca solidnie
Lotnictwo AI 12/2018 - polska języka - trudna języka
„Nieszczęścia chodzą parami”
Lotnictwo AI 3/2018. Czasopisma lotnicze – droga do …?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz