niedziela, 14 marca 2021

Lotnictwo AI 2/2021

 
Po noworocznym falstarcie z kompromitującym artykułem P. Henskiego, z pewnym niepokojem sięgałem po lutowy numer Lotnictwa AI. Pobieżny przegląd pokazał, jak zwykle, wiele budzących zainteresowanie artykułów. Lektura całości magazynu pozwoliła na stworzenie mojego, subiektywnego TOP 5 magazynu. Zaskoczyło mnie, że tym razem na czoło wysunęło się wyposażenie i uzbrojenie, zostawiając nieco w tle same samoloty.
1. AARGM dla Polski. Gwarancja skutecznego działania. Biorąc pod uwagę zamieszczane w Lotnictwie AI reklamy oraz intensywną kampanię promocyjną produktu firmy Northrop Grumman spodziewałem się kolejnego artykułu przesiąkniętego marketingowym bełkotem. Im bardziej wgłębiałem się w tekst, tym bardziej czułem, że zawodzi on moje oczekiwania. Dlaczego? Ano dlatego, że zapoznałem się z bardzo solidną i rzeczową analizą zagrożeń płynących z funkcjonowania u naszych północnych granic najbardziej zmilitaryzowanego skrawka Europy i jego możliwości oddziaływania terytorium Polski oraz kontroli naszej przestrzeni powietrznej. Kreślony obraz jest raczej niezbyt optymistyczny. Podobnie pesymistyczna jest druga część analizy, wskazująca realne możliwości pozyskania pocisków antyradarowych dla Sił Powietrznych RP. Wnioski psują humor, co nie zmienia faktu, że artykuł jest dobry, na pewno warty przeczytania. Nawet jeżeli jednym z jego celów była promocja AARGM, w lekturze wcale mi to nie przeszkadzało.
2. Polskie samoloty rozpoznawcze 1945-2020. Duet Gołąbek-Wrona ostro się wziął ostatnio za temat lotnictwa rozpoznawczego w Polsce. Efektem jest kolejny obszerny artykuł opisujący w pierwszej części maszyny używane od początku lat sześćdziesiątych do początku dziewięćdziesiątych. Po za pojedynczym Iłem-14E, wiele uwagi poświecono „elektronicznym” bombowcom Ił-28. Najciekawsze jednak są rozpoznawcze wersje produkowanych i przerabianych w naszym kraju samolotów Lim. Z artykułu można się wiele dowiedzieć. Sprzyjają temu także dobrze dobrane zdjęcia i schematy. Jak zwykle w tekście tego duetu autorskiego można znaleźć wiele niedociągnięć, a czasami perełki. Tym razem dowiedziałem się, ze beryl jest metalem szlachetnym, str. 73. Czasem może dobrze byłoby się skonsultować, chociażby z ciocią Wiki. Cóż jeszcze: „stacji radiolokacyjnych … znajdujące się w odległości …”, str.71. Inż. Stępczyk kierował całością badań w locie, nie prac w locie, str. 80.
3. Rosyjska droga do myśliwca piątej generacji. Su-57 w detalach.
W trzeciej części trylogii poświęconej wschodzącej gwieździe lotnictwa Rosji, P. Butowski przedstawił opis konstrukcji, wyposażenia i uzbrojenia maszyny. Duży nacisk położony został właśnie na awionikę i uzbrojenie, elementy decydujące dziś o jakości samolotu bojowego Zaprezentowano filozofię konstrukcji i zastosowania samolotu oraz jego wyposażenia, szczególnie oryginalnego radaru, w skład którego wchodzi aż pięć bloków antenowych rozmieszczonych w dziobie maszyny oraz krawędziach natarcia skrzydeł. Warto zwrócić uwagę też na inne systemy, czyniące wyposażenie Su-57 bardzo bogatym i zaawansowanym. Ciekawy jest też zestaw uzbrojenia, szczególnie tego przenoszonego w komorach uzbrojenia. W wielu przypadkach stworzono nowe typy pocisków i bomb lub poważnie zmodyfikowano już istniejące. W przypadku radaru podany zakres fal L (1-2 GHz; 0,3-0,6 m) zalicza się do fal decymetrowych, nie dekametrowych, str. 50.
4. Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne. Na łamach obu Lotnictw toczy się ciekawa rywalizacja na artykuły prezentujące siły powietrzne państw świata. Rywalizacja bardzo ciekawa, nie tylko ze względu na tematykę, ale także na starcie pierwszoligowych autorów, czyli duetu Fiszer-Gruszczyński oraz L.A. Wieliczko. Efekt dla czytelników jest ze wszech miar pozytywny. Tym razem omówione zostały siły powietrzne jednego z liderów bliskowschodniej polityki, gospodarki i sił zbrojnych. Silne, nowocześnie uzbrojone lotnictwo jest gwarantem nie tylko bezpieczeństwa, ale i statusu lokalnego mocarstwa, jakie posiada Królestwo Saudów. Co więcej pozwala ono na utrzymywania dobrych stosunków z państwami zachodu, pomimo wybitnie niedemokratycznego ustroju oraz dystansu do uznawanych na zachodzie praw człowieka. Bliski sojusz z USA nie przeszkadza w nabywaniu samolotów w innych państwach, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. Kwoty przeznaczane na zakup i modernizacje samolotów oraz pozyskanie nowoczesnego ich uzbrojenia robią wrażenie.
5. Rywalizacja produkcyjna Airbusa i Boeinga w 2020 r. Jaki był rok 2020 wszyscy wiemy. Lotnictwo, w niemal wszystkich swoich gałęziach, zostało mocno doświadczone przez kryzys pandemiczny. Był to rok przełomu w historii ludzkości, od którego nic już nie będzie takie jak przedtem. Najwyższym wymiarem naiwności stało się w tym roku mówienie i życzenie sobie i innym powrotu do normalności. Powrotu, którego nie będzie. Idzie nowe, a jego oblicze wciąż zakrywa zasłona niepewności. Tak samo jest w lotnictwie. Na kryzys covidowy nałożył się nie mniej poważny kryzys zarządzania w koncernie Boeing, skutkujący wątpliwą jakością produktów Giganta, która nadszarpnęła zarówno jego wizerunek, jak i finanse. Co prawda Boeing należy do koncernów zbyt dużych by upaść, jednak jego przyszłość rysuje się raczej w ponurych barwach. Znacznie lepiej z koronakryzysem radzi sobie Airbus, choć i tu spadek produkcji jest wyraźny. Nie bez znaczenia jest też fiasko, głównie finansowe, programu A380.
W artykule J. Liwiński prezentuje, jak zwykle mnóstwo danych statystycznych. Tym razem, po za ogólnym obrazem zapaści producentów, pokazuje także sytuację z podziałem na poszczególne typy produkowanych samolotów. Ponownie wyrażam zaniepokojenie pojawiającymi się błędami redakcyjnymi. Tym razem znalazłem trzy. W przeszłości Autor ten pisał zwykle bezbłędnie.
W magazynie znalazłem też, miedzy innymi, drugą część artykułu P. Henskiego Lockheed F-117 A. Pierwszy operacyjny samolot stealth na świecie. Co prawda jest już lepiej niż w pierwszej części i można mieć nadzieję, że nastąpiło odbicie od dna. Szkoda mi jednak czasu i miejsca, aby jeszcze raz wracać do tematu.
 
Powiązane wpisy:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz