poniedziałek, 3 lutego 2020

AEROMAX.pl - Su-20 w numerze specjalnym


Niedawno ukazały się nowe numery specjalne magazynu Aeromax.pl. Tym razem w dwóch zeszytach z numerem S7 zawarto historię samolotów Su-20 w Polsce. Dogodnym, przynajmniej dla mnie, rozwiązaniem było jednoczesne wydanie obu części, co pozwoliło na jedną, spójna lekturę.
Samolot Su-20 ma w historii naszych wojskowych skrzydeł istotne miejsce. Był pierwszym samolotem o zmiennej geometrii płatów oraz bogatej ich mechanizacji, pierwszym z systemem nawigacyjnym RSBN-5S oraz autopilotem, a jego udźwig uzbrojenia i zasięg pozwalał na realne oddziaływanie na obiekty na bliskim zapleczu przeciwnika. Stanowił on ogniwo pośrednie pozwalające na płynne przejście z dość prymitywnego, trudnego w pilotażu Su-7 na swego czasu całkiem nowoczesne Su-22. Także w sferze "ubarwienia" jest Su-20 ciekawym przypadkiem przejścia w trakcie służby od jednolitej barwy metalu do kolorowego kamuflażu, efektem czego jest wiele różnorodnych zdjęć zawartych w publikacji. Tym razem liczba maszyn w służbie - 27 sztuk, pozwoliła nie tylko na zaprezentowanie kilku fotografii i historii służby w pigułeczce każdego egzemplarza, ale zmieściło się też dziesięć stron bogato ilustrowanego tekstu autorstwa Jacka Zawadzkiego. 
Tekst w skondensowanej, zgrabnie napisanej formie mówi nieco o historii powstania samolotu, jego zakupu przez Polskę, wdrażania do służby i jej przebiegu aż po kres 28 lutego 1997 roku.  Uzupełnieniem jest tabela z przydziałem poszczególnych maszyn do eskadr i kluczy - stan na dzień 16 VIII 1976. Z takim wstępem pozycja wydaje się pełniejsza, kompletna. Dla sympatyków lotnictwa z szachownicą, szczególnie fanów Su i powidzkiej jednostki na pewno ciekawa pozycja.
Trochę szkoda, że w masie zdjęć, kamuflaży, dat i numerów na dalszy plan zeszli ludzie, jak w podpisie zdjęcia str. 31 vol. 2 "Dowódca jednostki składa meldunek generałowi ... Powidz grudzień 1977 r.". Znana data, jakość zdjęcia dobra, nie ma więc chyba problemu z identyfikacją i publikacją nazwisk tych osób.
Oczywiście do kilku drobiazgów można się "przyczepić": na str. 3 (vol. 1) bardzo niejasny opis zmian w płacie sugerować może. że pozostawiono po Su-7 ruchome końcówki "... w którym zachowano jego niezmieniony kształt w części przykadłubowej wraz z podwoziem i wprowadzonymi ruchomymi w zakresie 30° - 63° końcówki skrzydeł ..."; książkę lotów nazwano książką lotniczą, str. 5; Su-20 nr 6131 stoi na terenie fortu IX - Czerniakowskiego, nie Fortów czerniakowskich, str. 24; "... wykonać taktyczne uderzenie jądrowe na wyznaczone cele taktyczne ...", str. 3 (vol. 2); "Samoloty Su-20 oprócz zasobnika KKR wyposażony był ...", str. 5; "... drugiego remontu i godła pułki 1 eskadry na samolocie ...", str. 29. 
Pozycja ciekawa, warta polecenia.



Powiązane wpisy:

Aeromax.pl-13. Trzynastka nie musi być pechowa
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz