Po
raz pierwszy zdążyłem z lekturą bieżących-lutowych numerów obu lotnictw. O
Lotnictwie już pisałem, dziś czas na Lotnictwa AI (Aviation International).
W
numerze 2/2020 pierwsze pozytywne wrażenie robi okładka ze startującym
lotowskim Boeingiem 737-800 i Dreamlinerem tego samego przewoźnika w tle.
Gorzej jest z zamieszczonym w stopce redakcyjnej podpisem "Boeing 787
Dreamliner". Czyżby rodziła się nowa "świecka tradycja"
wskazywania bohatera drugiego planu z pominięciem obiektu pierwszoplanowego.
Co z magazynu
znajdziemy w moim, subiektywnym jak zwykle TOP 5.
1. FAdeA. Fabrica Argentina de Aviones. Historia i
dzień dzisiejszy głównego dużego producenta samolotów w Argentynie. Co ciekawe
opisano także wiele interesujących, u nas prawie nieznanych maszyn. Część
pozostała w postaci projektu lub prototypu(ów). Nieliczne budowane były
seryjnie, głównie na rynek lokalny. Nieco lepiej rozpoznawalne są maszyny
współczesne, głównie Pampa i Pucara.
2. Brygada
Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pokoleniowa wymiana sprzętu. Fajnie napisany
i zilustrowany tekst o tym, co się dzieje u morskich lotników śmigłowcowych.
Jest o zmodernizowanych Anakondach, oczekiwanych AW.101 oraz programie Kondor.
Znajdziemy też informacje o modernizacji i rozbudowie infrastruktury bazy.
3.
F-35A Lighting II w Europie. Kolejny materiał
o topowym samolocie bojowym ostatnich miesięcy. Tym razem L.A. Wieliczko
opisuje historię, dzień dzisiejszy i plany na przyszłość związane z Lightingiem
II w poszczególnych krajach Europy, które zdecydowały się na udział w programie
JSF i zakup maszyny, bądź tylko na zakup, tak jak to uczyniła Polska.
Tak przy okazji,
macie może pomysł na polską nazwę maszyny?
4.
Mitsubishi A7M Reppu. Minimonografia
japońskiego myśliwca, następcy kultowego Zero. Można pogdybać jedynie, jak
wpłynęłoby na wojnę w powietrzu na Dalekim Wschodzie masowe pojawienie się
Reppu tak z rok przed końcem wojny. Tak się jednak nie stało.
5. Rejestr polskich statków powietrznych 2020. Coroczna
prezentacja stanu jakościowego i ilościowego cywilnych statków powietrznych
zarejestrowanych w Polsce. Omówiono stan rejestru na początek bieżącego roku, który
uzupełniono opisem najważniejszych zmian jakie zaszły w roku poprzednim. Jak
zwykle interesujące, użyteczne informacje.
Numer
zdominowały artykuły Leszka A. Wieliczko, które w liczbie czterech, zajmują
niemal połowę efektywnej powierzchni magazynu. Z jednej strony fajnie, bo tego
autora i jego artykuły cenię wysoko. Z drugiej jednak widać, że przy "masowej
produkcji" poziom tekstów nieco, leciutko osłabł. Ponad to mniej jest materiałów
innych autorów, co ogranicza im, mam nadzieję że tylko chwilowo, możliwości
rozwoju. Z trzeciej strony z tym rozwojem bywa różnie, czego dowodzi pierwsza
część minimonografii samolotu F-14 Tomcat - zdecydowanie najsłabszy materiał
numeru. A przecież jego autor P. Henski nie jest nowicjuszem w branży. Muszę jednak
przyznać, że dobrze opracował, razem z innymi, dział wiadomości, w który zwykle
było niemało błędów, a tym razem nie znalazłem żadnego.
A teraz trochę
konkretów:
"... 300
niewielkich pocisków mające dać efekt ...", str. 12; "IFR (Instrument
Flight Rulet)", str. 20; w tabeli na str. 31 wśród europejskich nabywców
F-35 zabrakło wielkiej Brytanii; "... przemieszczające się z po oderwaniu
...", str. 44; "... rozpoczął wprowadza różne modyfikacje", str. .45;
"Nowe hamulce miały bardziej geometryczne kształty", str. 45; Autor
konsekwentnie nieruchome części skrzydeł samolotu F-14, wcale nie takie małe,
nazywa owiewkami skrzydłowymi, a wysuwane z nich małe powierzchnie aerodynamiczne
"łopatkami"; spoilery służą m.in. do "wychylania samolotu",
str. 48; Z tekstu wynika, że F-14 Tomcat ma dwa kokpity, przedni i tylny, str.
49; "jednoczęściowy wiatrochron owiewki", str. 50, 51; Akronim od General
Purpose Bomb to nieco więcej niż "GP", str. 51; "Siedem z nich
będzie użyte w ...", str. 64; Na stronie 66 na zdjęciu podpisanym
"Sonda Al-Amal ..." widać śmigłowiec SH09. Powtórzone zdjęcie ze str.
4.
Oby to był
jedynie krótkotrwały efekt przesilenia zimowego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz