środa, 4 marca 2020

Lotnictwo AI 2/2020 - zdarzały się lepsze numery.


Po raz pierwszy zdążyłem z lekturą bieżących-lutowych numerów obu lotnictw. O Lotnictwie już pisałem, dziś czas na Lotnictwa AI (Aviation International).
W numerze 2/2020 pierwsze pozytywne wrażenie robi okładka ze startującym lotowskim Boeingiem 737-800 i Dreamlinerem tego samego przewoźnika w tle. Gorzej jest z zamieszczonym w stopce redakcyjnej podpisem "Boeing 787 Dreamliner". Czyżby rodziła się nowa "świecka tradycja" wskazywania bohatera drugiego planu z pominięciem obiektu pierwszoplanowego.

Co z magazynu znajdziemy w moim, subiektywnym jak zwykle TOP 5.
1. FAdeA. Fabrica Argentina de Aviones. Historia i dzień dzisiejszy głównego dużego producenta samolotów w Argentynie. Co ciekawe opisano także wiele interesujących, u nas prawie nieznanych maszyn. Część pozostała w postaci projektu lub prototypu(ów). Nieliczne budowane były seryjnie, głównie na rynek lokalny. Nieco lepiej rozpoznawalne są maszyny współczesne, głównie Pampa i Pucara.
2. Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej. Pokoleniowa wymiana sprzętu. Fajnie napisany i zilustrowany tekst o tym, co się dzieje u morskich lotników śmigłowcowych. Jest o zmodernizowanych Anakondach, oczekiwanych AW.101 oraz programie Kondor. Znajdziemy też informacje o modernizacji i rozbudowie infrastruktury bazy.
3. F-35A Lighting II w Europie. Kolejny materiał o topowym samolocie bojowym ostatnich miesięcy. Tym razem L.A. Wieliczko opisuje historię, dzień dzisiejszy i plany na przyszłość związane z Lightingiem II w poszczególnych krajach Europy, które zdecydowały się na udział w programie JSF i zakup maszyny, bądź tylko na zakup, tak jak to uczyniła Polska.
Tak przy okazji, macie może pomysł na polską nazwę maszyny?
4. Mitsubishi A7M Reppu. Minimonografia japońskiego myśliwca, następcy kultowego Zero. Można pogdybać jedynie, jak wpłynęłoby na wojnę w powietrzu na Dalekim Wschodzie masowe pojawienie się Reppu tak z rok przed końcem wojny. Tak się jednak nie stało.
5. Rejestr polskich statków powietrznych 2020. Coroczna prezentacja stanu jakościowego i ilościowego cywilnych statków powietrznych zarejestrowanych w Polsce. Omówiono stan rejestru na początek bieżącego roku, który uzupełniono opisem najważniejszych zmian jakie zaszły w roku poprzednim. Jak zwykle interesujące, użyteczne informacje.

Numer zdominowały artykuły Leszka A. Wieliczko, które w liczbie czterech, zajmują niemal połowę efektywnej powierzchni magazynu. Z jednej strony fajnie, bo tego autora i jego artykuły cenię wysoko. Z drugiej jednak widać, że przy "masowej produkcji" poziom tekstów nieco, leciutko osłabł. Ponad to mniej jest materiałów innych autorów, co ogranicza im, mam nadzieję że tylko chwilowo, możliwości rozwoju. Z trzeciej strony z tym rozwojem bywa różnie, czego dowodzi pierwsza część minimonografii samolotu F-14 Tomcat - zdecydowanie najsłabszy materiał numeru. A przecież jego autor P. Henski nie jest nowicjuszem w branży. Muszę jednak przyznać, że dobrze opracował, razem z innymi, dział wiadomości, w który zwykle było niemało błędów, a tym razem nie znalazłem żadnego.

A teraz trochę konkretów:
"... 300 niewielkich pocisków mające dać efekt ...", str. 12; "IFR (Instrument Flight Rulet)", str. 20; w tabeli na str. 31 wśród europejskich nabywców F-35 zabrakło wielkiej Brytanii; "... przemieszczające się z po oderwaniu ...", str. 44; "... rozpoczął wprowadza różne modyfikacje", str. .45; "Nowe hamulce miały bardziej geometryczne kształty", str. 45; Autor konsekwentnie nieruchome części skrzydeł samolotu F-14, wcale nie takie małe, nazywa owiewkami skrzydłowymi, a wysuwane z nich małe powierzchnie aerodynamiczne "łopatkami"; spoilery służą m.in. do "wychylania samolotu", str. 48; Z tekstu wynika, że F-14 Tomcat ma dwa kokpity, przedni i tylny, str. 49; "jednoczęściowy wiatrochron owiewki", str. 50, 51; Akronim od General Purpose Bomb to nieco więcej niż "GP", str. 51; "Siedem z nich będzie użyte w ...", str. 64; Na stronie 66 na zdjęciu podpisanym "Sonda Al-Amal ..." widać śmigłowiec SH09. Powtórzone zdjęcie ze str. 4.
Oby to był jedynie krótkotrwały efekt przesilenia zimowego.

Powiązane wpisy:
Lotnictwo 2/2020 - ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości 
Lotnictwo AI 1/2019 – matematyka i gramatyka 
„Nieszczęścia chodzą parami” 
Lotnictwo AI 3/2018. Czasopisma lotnicze – droga do …? 
https://lot-nisko.blogspot.com/2018/12/lotnictwo-ai-122018-polska-jezyka.html
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz