piątek, 9 kwietnia 2021

SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej okazałości

Podarowane przez USA jako wyposażenie dwóch fregat typu Oliver Hazard Perry śmigłowce Kaman SH-2G przejdą do historii polskiej marynarki wojennej oraz lotnictwa jako maszyny wyjątkowe, gdyż one to pierwsze i zapewne jedyne, są statkami powietrznymi na stałe operującymi z jednostek pływających. Były też pierwszymi statkami powietrznymi produkcji zachodniej, jakie wprowadzono do służby wojskowej w III RP. Sam śmigłowiec ma bardzo ciekawą historię. Opracowany w małej wytwórni Kaman pod koniec lat pięćdziesiątych kompaktowy śmigłowiec morski z napędem turbinowym na wiele lat zadomowił się na mniejszych jednostkach pływających US Navy, pełniąc wiele odpowiedzialnych funkcji, od zadań ratowniczych poprzez wykrywanie i zwalczanie okrętów podwodnych po klasyczne zadania transportowe. Śmigłowiec przeszedł długą drogę rozwojową, obejmującą głównie zmiany napędu oraz wyposażenia pokładowego. Co ciekawe zbudowano je w liczbie nieco ponad dwustu. Ciągłe modyfikacje i przebudowa do coraz nowocześniejszych wersji sprawiają jednak, że obserwując służbę Seaspriteów w US Navy odnosi się wrażenie znacznie liczniejszej produkcji. Co ciekawe w USA śmigłowce SH-2 wycofano już ze służby, natomiast ich zmodernizowane, czasami głęboko, wersje pozostają w służbie kilku państw. Żaden z nich nie został oryginalnie wyprodukowany na eksport, a jedynie zmodernizowano maszyny wycofane z marynarki USA. W Polsce śmigłowce Kamana służą już niemal dwie dekady, dobrze i niezawodnie wypełniając stawiane im zadania. Maszyny rodzimymi siłami dostosowane zostały do przenoszenia torped MU-90 Impact oraz pokładowego karabinu maszynowego, co znacząco rozszerzyło spektrum wykonywanych przez nie zadań i zdolności operacyjnych.
Popełniony przez Miłosza Rusieckiego pięćdziesiąty piąty zeszyt serii 100 lat polskich skrzydeł klasycznie już składa się z kilku części. Charles H. Kaman i jego śmigłowce – fascynująca historia oryginalnego, niezwykle aktywnego człowieka, którego jedną z licznych pasji były śmigłowce. Autor przedstawił także kolejne konstrukcje powstałe w wytwórni noszącej jego nazwisko. Kaman K20 (H-2) - rozwój konstrukcji – tu zaprezentowano długą, pełną zwrotów akcji historię konstrukcji od prostego, jednosilnikowego śmigłowca ratowniczego do zaawansowanej, dwusilnikowej maszyny zdolnej do samodzielnego wykrywania i niszczenia okrętów podwodnych, z zaawansowaną awioniką i kokpitem w standardzie glass cockpit. Wspomniano też o maszynach eksperymentalnych oraz rozwojowych, w tym śmigłowcu szturmowym Tomahawk, konkurencie AH-1 Cobra. Kolejna część omawia historię pozyskania i służby śmigłowców SH-2G w naszej Marynarce Wojennej. Służby jak na cztery maszyny bardzo intensywnej, niosącej nowe, niespotykane dotąd w naszym kraju zadania i wyzwania. Na zakończenie zamieszczono opis techniczny maszyny oraz tabelę z podstawowymi danymi. Uzupełnieniem są dwa dodatki: Śmigłowce na pokładach okrętów oraz Śmigłowce przeciw okrętom podwodnym. Tytuły mówią wszystko.
I choć znalazłem błąd na str. 59, gdzie podano moc „2 x 1285 kW (KM)” i niefortunne stwierdzenie „… równoległych osiach rozchylonych na zewnątrz o kilka stopni”, str. 7, to przyznam, że jest to jeden ze staranniej opracowanych tomików serii.
 

Rusiecki M.
100 lat polskich skrzydeł
Tomik 55, Kaman SH-2G
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
 
Powiązane wpisy:

100 lps t.1 F-16
100 lps t.2 PZL-23
100 lps t.3 Mi-24
100 lps t.4 PZL-7
100 lps t.5 MiG-29
100 lps t.6 PZL-37
100 lps t.7 PZL-11
100 lps t.8 MiG-21
100 lps t.10 Mi-8
100 lps t.12 CASA C-295M
100 lps t.13 Su-22
100 lps t.15 PZL-130
100 lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15 
100 lps t.20 Su-7
100 lps t.21 Mi-14
100 lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100 lps t.26 Jak-23
100 lps t.29 TS-11 Iskra
100 lps t. 30 MiG-17
100 lps t. 32 Ił-28
100 lps t. 33 MiG-19
100 lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100 lps t. 40 SM-1 - prekursor
100 lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 43 Mi-2 - Czajnik do wszystkiego
100 lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej polski 
100 lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100 lps t. 49 PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do wszystkiego
100 lps t. 50 An-26 - dobry samolot
100 lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100 lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej okazałości
100 lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100 lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do kwadratu
100 lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie wielozadaniowy

100 pls t. 69. SBLim-2Art - ostatni Mohikanin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz