czwartek, 7 lutego 2019

AEROMAX.pl – numer specjalny S1 - nowa seria, początek


Do magazynu lotniczego AEROMAX.pl zdążyłem się już przyzwyczaić, tym bardziej, że na tle innych czasopism lotniczych pokazał się zdecydowanie z dobrej strony. Dotychczas ukazały się trzy numery specjalne w dwóch seriach obejmujących różne zagadnienia, zredagowane według różnych koncepcji. Pierwszą reprezentuje numer specjalny S1 zatytułowany "Polskie Siły Powietrzne Su-22 arsenał vol. 1". Najważniejsze tu jest słowo arsenał, gdyż ujawnia tematykę numeru, którą jest przedstawienie systemu uzbrojenia samolotu Su-22. Zaproponowana konwencja przypadła mi do gustu. Na początku znajdziemy dziesięć stron tekstu opisującego w sposób dosyć przystępny: bardzo krótko historię Su-22 w służbie biało-czerwonej szachownicy, budowę i funkcje kompleksu nawigacyjnego PrNK-54K i jego podstawowych elementów oraz belki nośne do podwieszania uzbrojenia. Materiał uzupełniony jest pięcioma schematami oraz dziewięcioma barwnymi zdjęciami. Dalej znajduje sie prezentacja uzbrojenia samolotu w ciekawej konwencji - ramka z kilkoma zdaniami opisu danego elementu (pocisk rakietowy, wyrzutnia, cel powietrzny, wyrzutnia naboi zakłócających belka podwieszeń) uzupełniona kilkoma zdjęciami omawianego systemu mieszczącymi się na stronie ramki, a czasem także sąsiedniej. Szkoda, że praktycznie pominięto uzbrojenie bombowe. Wśród zdjęć można znaleźć wiele pokazujących rzadkie konfiguracje podwieszeń. Zwięźle, konkretnie, przystępnie i kolorowo. Dla początkujących i średniozaawansowanych w sam raz.

AEROMAX.pl S1 posiada typową dla tego czasopisma szatę graficzną z licznymi barwnymi zdjęciami o bardzo dobrej jakości. Całość wydrukowana na dobrym papierze kredowym. Jedyne zastrzeżenie budzi słaba czytelność schematów na str. 4 i 5.

Na tym tle zdecydowanie słabiej wypada tekst. Nie mogę zgodzić się z tezą Autora (Robert Gruzęda), że wprowadzenie Su-22 można porównać z wdrożeniem F-16. Tym bardziej, że pomimo poważnych zmian w systemie walki, samolot i filozofia jego obsługi były kontynuacją działań związanych z bezpośrednim poprzednikiem Su-22, czyli Su-20, wówczas już od dekady służących w lotnictwie polskim. Nie można pisać o państwach "układu" lecz Układu Warszawskiego, tym bardziej, że wcześniej nie było o żadnym układzie mowy, str. 3; System nawigacyjno-celowniczy na pewno nie jest sercem samolotu, to raczej silnik nim jest, str. 4. Nie jest prawdą, że "Skład kompleksu tworzą (schematy): ...". Chęć skrócenia opisu odebrała mu logiczny sens, str. 5. Miejsce, w którym zamocowane są działka można nazwać nasadą skrzydła, nie przejściem kadłub skrzydło, gdyż w Su-22 nie ma takiego elementu w typowym dla współczesnych samolotów znaczeniu, str. 10. Podobnie tylne anteny systemu SPO-15ŁE umieszczone są w zasobniku, który nie jest częścią statecznika pionowego, znajduje się u jego nasady, str. 30. Tak, jak prawidłowo podano na str. 34, samolot posiada instalację pneumatyczną, a nie powietrzną, str. 18. Niedopuszczalne jest zamienne stosowanie zupełnie różnych pojęć fizycznych, jakimi są masa i ciężar, tym bardziej, że jednostką ciężaru jest N lub kG, a nie podany kg! To jest wiedza ze szkoły podstawowej.

Do tego pojawiło się kilka błędów językowych: Polska poszukiwała czego - nowych samolotów, a nie nowe samoloty, str. 3; Wprowadzenie nowego samolotu spowodowało, a nie spowodował, str. 3; "... przy zastosowaniu niekierowanym uzbrojeniem rakietowym ...", str. 4; " ... składa się z poszczególnych bloków i agregatów, konstrukcyjnie niezależnych, wykonanych i połączonych w całość ...", po co słowo wykonanych? str. 4; brak spacji w "przystrzelaniu", str. 8;  Szkoda, że redakcja nie przyłożyła się do korekty tekstu.

W sumie AEROMAX.pl S1 jest niewątpliwie ciekawą, wartą polecenia publikacją. Także cena - 19,90 wydaje się być przystępną, tym bardziej, że po za stroną wydawnictwa w magazynie nie ma reklam. Przy okazji nielogiczne jest na tej właśnie stronie opisanie numeru S1 jako "w przygotowaniu". Pewnym utrudnieniem jest system dystrybucji numerów specjalnych w formie bezpośredniego zamówienia u wydawcy, ale warto, tym bardziej, że przesyłka jest darmowa.

Przyznam, że z niecierpliwością czekam na kolejny numer specjalny w serii Arsenał.

Powiązane wpisy:

AEROMAX.pl-magazyn na jeden wieczór

AEEROMAX.pl numery specjalne S2 i S3

AEROMAX. pl-10/100

AEROMAX.pl 11 - w odwrocie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz