Trudno jest ułożyć sensowny Top
5 kiedy dwa najobszerniejsze artykuły zajmują ponad ¼ objętości magazynu.
Podejmuję jednak to wyzwanie:
1. Lotnictwo Wojsk Lądowych Niemiec. Obszerny materiał opisujący historię, dzień
dzisiejszy i najbliższą przyszłość tego rodzaju sił zbrojnych RFN. Najciekawsza
jest ta przyszłość, zwłaszcza w kontekście niewspomnianych w tekście problemów
ze śmigłowcami uderzeniowymi Tiger. Nie dość, że kilkanaście egzemplarzy
praktycznie z linii produkcyjnej przeznaczono na części zamienne, to jeszcze
poziom gotowości pozostałych jest na tak niskim poziomie, że coraz głośniej
mówi się o zastąpieniu/uzupełnieniu ich maszynami amerykańskimi, tak jak
właśnie robi jedyny użytkownik eksportowy tych maszyn, czyli Australia. Do tego
dobiegające kresu eksploatacji CH-53G i konieczność ich zastąpienia nowymi,
bardzo drogimi maszynami także made in USA rysuje nieciekawe perspektywy
zarówno finansowe, jak i wizerunkowo-polityczne przed tą formacją.
Pewną niekonsekwencją w
stosunku do tytułu artykułu jest opisanie w artykule lotnictwa morskiego RFN.
Niezrozumiałe jest także stwierdzenie, że w ramach modyfikacji ASGARD śmigłowce
Tiger otrzymały „poprawioną ochronę przeciwpancerną”, str. 50. Do tego „… wyszkolenia 340 pilotów w przeciągu
dziesięciu lat”. Rozumiem, że w śmigłowcach często mocno wieje, ale bez
przesady, str. 52.
2. Flota linii lotniczych 2021. Jak zwykle potężna dawka danych statystycznych
dostarczona przez J. Liwińskiego. Smutny obraz upadku komunikacji lotniczej po
wybuchu pandemii koronawirusa. Trochę męczy trzykrotne podawanie podstawowych
danych, we wstępie, tekście głównym i podsumowaniu. Dla pani od polskiego jest
to zapewne powód do dumy, dla czytelników raczej strata miejsca, w którym można
by dodać coś ciekawego. Ta sama pani nie będzie zadowolona z tego, że średni
wiek Boeingów 737 linii Buzz to „4,3 lata”, str. 59. W tabeli z liczbą
zaparkowanych samolotów zabrakło mi najnowszych samolotów B787 i A350, str. 62.
Wszystkie były w użytkowaniu? Jeśli tak, to warto było to zaznaczyć.
3.Hawker Typhoon. Działania bojowe: 1942-1943 cz. 2. Opisane w artykule pierwsze lata służby Typhoonów w RAFie
to seria sukcesów, przeplatanych niepowodzeniami i porażkami. Wnioski
wyciągnięte z pierwszego okresu eksploatacji i służby tych potężnych maszyn
pozwoliły na wypracowanie odpowiedniej taktyki ich użycia, głównie w roli
samolotów uderzeniowych, w której sprawdziły się doskonale przechodząc do
legendy. 14 stron opisu na przyzwoitym poziomie ilustrowanego licznymi zdjęciami.
4. Śmigłowiec AH-1Z Viper, to konstrukcja nowa i perspektywiczna. Wywiad z notablami
Bell-Textron o nowym starym samolocie, jego mocnych stronach w programie Kruk
oraz nowych, innowacyjnych maszynach Bell 360 Invictus i V-280 Valor. O ile nie
ma wątpliwości, że dwie ostatnie są na wskroś nowoczesne, to z kolejną odsłoną
Cobry nie jest już tak prosto. Pomimo, że jest to maszyna bardzo nowoczesna,
barwna, pełna sukcesów historia poprzednich wersji jest dla najnowszej wersji
raczej kulą u nogi. Pamiętam dokładnie, pokutujące do dziś opinie o
przestarzałości naszych F-16, a nawet plotki o zakupie maszyn używanych. O sile
tego przekazu można było się przekonać słysząc te „rewelacje” nawet na
piknikach lotniczych w gnieździe Jastrzębi w Krzesinach.
5. Program KC-Y czyli powtórka z historii. Krótki tekst o aktualnym
stanie programu pozyskania drugiej transzy samolotów tankujących dla USAF.
Zapowiada się kolejny pojedynek KC-46A Boeinga i Airbusa A330 MRTT w
zmodyfikowanej wersji. Co ciekawe na dwóch stronach tekstu autor P. Henski nie
popełnił żadnego błędu ani gafy. Może lepiej będzie, jeżeli zajmie się pisaniem
krótszych form.
Za to poważny błąd
gramatyczny „… brak jakichkolwiek przestoi…” zanotował duet Obręki-Wrona w
relacji z pokazów w Gdyni, str. 10. Oj przepraszam Tomasz Obrębski, w nazwisku
autora pod tytułem artykułu zagubiła się literka s, str. 10.
Nie przywykłem jeszcze do
nowej szaty graficznej, a dodatkowo mnie wkurza umieszczanie wywiadów w środku
artykułu na pełnych dwóch stronach. Czemu, po za utrudnianiem lektury, ma to
służyć? Nie wiem.
Powiązane wpisy:
Lotnictwo AI 9/2021Nowa szata nie zdobi starego dobrego Lotnictwa AI
Lotnictwo AI 5/2021 – helikopterowe rocznice
Lotnictwo AI 4/2021 - stare (po)goni nowe
Lotnictwo AI 3/2021
Lotnictwo AI 2/2021
Lotnictwo AI 1/2021. F-117 z parapetem
Lotnictwo AI 11/2020 Ciężkie myśliwce - wygrywa klasyka
Lotnictwo AI 10/2020
Lotnictwo AI 9/2020 - kosmiczny bubel
Lotnictwo AI 8/2020
Lotnictwo AI 7/2020 - polskie lotnictwo w natarciu
Lotnictwo AI 6/2020 – numer śmigłowcowy
Lotnictwo AI 4-5/2020 - u progu nowego
Lotnictwo AI 3/2020 - pocztówka z przeszłości
Lotnictwo AI 2/2020 - zdarzały się lepsze numery
Lotnictwo AI 2/2019 – ciekawie, nie do końca solidnie
Lotnictwo AI 12/2018 - polska języka - trudna języka
„Nieszczęścia chodzą parami”
Lotnictwo AI 3/2018. Czasopisma lotnicze – droga do …
Lotnictwo AI 5/2021 – helikopterowe rocznice
Lotnictwo AI 4/2021 - stare (po)goni nowe
Lotnictwo AI 3/2021
Lotnictwo AI 2/2021
Lotnictwo AI 1/2021. F-117 z parapetem
Lotnictwo AI 11/2020 Ciężkie myśliwce - wygrywa klasyka
Lotnictwo AI 10/2020
Lotnictwo AI 9/2020 - kosmiczny bubel
Lotnictwo AI 8/2020
Lotnictwo AI 7/2020 - polskie lotnictwo w natarciu
Lotnictwo AI 6/2020 – numer śmigłowcowy
Lotnictwo AI 4-5/2020 - u progu nowego
Lotnictwo AI 3/2020 - pocztówka z przeszłości
Lotnictwo AI 2/2020 - zdarzały się lepsze numery
Lotnictwo AI 2/2019 – ciekawie, nie do końca solidnie
Lotnictwo AI 12/2018 - polska języka - trudna języka
„Nieszczęścia chodzą parami”
Lotnictwo AI 3/2018. Czasopisma lotnicze – droga do …
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz