Rodzina
samolotów Su-7 jest doskonałym przykładem konstrukcji, która na drodze
ewolucyjnego rozwoju doprowadziła do powstania dwóch gałęzi maszyn: myśliwskich
(Su-9, -11) oraz myśliwsko-bombowych - według klasyfikacji ZSRR (Su-7, -17, -20
i -22). I choć w lotnictwie polskim eksploatowano samoloty ze znakiem Su z
jednej tylko linii rozwojowej, na ponad pół wieku zdominowały one jego
uderzeniową gałąź. W samolocie Su-20, gdyż tak oznaczono eksportową wersję
Su-17M, podstawowa nowością w stosunku do Su-7 było zastosowanie tzw. zmiennej
geometrii skrzydła, a właściwie zmiennego kąta skosu skrzydła. Biuro
konstrukcyjne Suchoja podeszło do tej modnej w latach sześćdziesiątych nowinki
w sposób bardzo ostrożny. Postanowiono zmodernizować skrzydło Su-7 w minimalnym
stopniu, tak by uzyskując wymierne korzyści w zakresie prędkości startu i
lądowania oraz zasięgu maszyny, z jednej strony nie pogarszać innych osiągów
samolotu, z drugiej jak najmniej ingerować w jego konstrukcje i właściwości
aerodynamiczne płatowca jako całości. W związku z tym zastosowano ruchome
jedynie zewnętrzne części skrzydła, mniej więcej do połowy jego długości.
Zabieg przyniósł oczekiwane efekty i tak powstał nowy/stary samolot oznaczony
Su-17, w którym przy okazji wprowadzono wiele mniejszych i większych ulepszeń.
W Polsce maszyny te pojawiły się w roku 1974, jako pierwsze samoloty o zmiennej
geometrii skrzydeł. Pięć lat później wprowadzono MiGi-23. Przez ponad dwie
dekady samoloty Su-20, służyły w jednostce w Powidzu, z powodzeniem wykonując
stawiane im zadania. Stanowiły też cenne źródło doświadczeń w eksploatacji
samolotów o zmiennej geometrii skrzydeł przed wprowadzeniem, na o wiele większą
skalę, znacznie nowocześniejszych maszyn Su-22M4.Samolot Su-20
jest bohaterem zeszytu Samoloty Wojska Polskiego nr 52. Na klasyczny dla serii
układ składa się: 14 stron rozdziału Geneza,
w którym Autorzy przedstawili nie tylko historię powstania samolotu Su-17/20,
ale także pierwsze doświadczenia ze zmienną geometrią skrzydeł w lotnictwie
światowym; Nowe możliwości - 16 stron
o rozwoju i doskonaleniu konstrukcji oraz wyposażenia samolotu; Su-20 w Polsce - 18 stron opisu służby
Su-20 pod znakiem biało-czerwonej szachownicy. Opis techniczny samolotu zajmuje
kolejnych osiem stron. Uzupełnienie stanowi krótki (2 strony) opis
rozpoznawczo-bombowych wersji samolotu MiG-25. Także dwie strony poświęcono
zasobnikowi KKR-1. Co ciekawe zasobnik ten przeniesiony pod kadłuby Su-22M4 do
dnia dzisiejszego realizuje zadania rozpoznawcze w wojsku polskim.
Tekst, jak
zwykle u duetu Gruszczyński-Fiszer poprawny z nielicznymi tylko
niedociągnięciami, jak przecinek przed spójnikiem oraz - str. 54.; „… stacja ostrzegająca przed radiolokacyjnym
oprogramowaniu SPO-10”, str. 61. Nie jest poprawne określenie wypadku samolotu
nr 6137 mianem kapotażu. Ten termin ma znacznie węższe znaczenie, niż użyte w
tym miejscu, str. 42.
W mojej opinii
zdjęcie ilustrujące, zgodnie z podpisem, początek służby samolotów Su-20 w
Polsce (str.34/35) powinno przedstawiać samoloty w pierwszym – srebrnym okresie
służby, nie w późniejszym – łaciatym. W ogóle zdjęć łaciatych Su-20 jest, moim
zdaniem, znacznie więcej niż z okresu srebrnego. Z jednej strony rozumiem, że
tych zdjęć dostępnych jest więcej. Z drugiej jednak w okresie srebrnym maszyny
te pełniły znacznie ważniejsza rolę w siłach zbrojnych., co w ten sposób można
było podkreślić/zaznaczyć.
Gruszczyński J., Fiszer M.
100 lat polskich skrzydeł
Tomik 52, Su-20
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.
100 lps t.1 F-16
100 lps t.2 PZL-23
100 lps t.3 Mi-24
100 lps t.4 PZL-7
100 lps t.5 MiG-29
100 lps t.6 PZL-37
100 lps t.7 PZL-11
100 lps t.8 MiG-21
100 lps t.10 Mi-8
100 lps t.12 CASA C-295M
100 lps t.13 Su-22
100 lps t.15 PZL-130
100
lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15
100
lps t.20 Su-7
100
lps t.21 Mi-14
100
lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100
lps t.26 Jak-23
100
lps t.29 TS-11 Iskra
100 lps
t. 30 MiG-17
100
lps t. 32 Ił-28
100
lps t. 33 MiG-19
100
lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100
lps t. 40 SM-1 - prekursor
100
lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 43 Mi-2
- Czajnik do wszystkiego
100
lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej polski
100
lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100
lps t. 49 PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do wszystkiego
100 lps t. 50 An-26
- dobry samolot
100
lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100
lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej
okazałości
100
lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100
lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do
kwadratu
100
lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie wielozadaniowy
100 pls t. 69. SBLim-2Art - ostatni Mohikanin
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz