poniedziałek, 7 lipca 2025

Skrzydlata Polska ML 6/2025. Krytyczne spojrzenie na zachód

W czerwcowym numerze Skrzydlatej Polski ML dużo miejsca poświęcono lotnictwu niemieckiemu, komunikacji lotniczej, lotniskom oraz przemysłowi. W końcu Airbus w dużej mierze jest niemiecki.
Najlepszym źródłem nauki są dla nas sąsiedzi. Położenie geograficzne, wspólne sojusze, podobny system wartości i poziom zamożności każe pilnie obserwować i uczyć się na przykładzie sąsiadów, także na ich błędach. Może w końcu da się odwrócić powiedzenie mądry Polak po szkodzie. W ostatnich latach dobrym przykładem, choć raczej nie do naśladowania, są tu Niemcy. Od czasu zjednoczenia to zamożne i nowoczesne podówczas państwo trapione jest przez coraz większe, coraz szersze i trudniejsze do rozwiązania problemy. Nie omija to oczywiście branży lotniczej, która jak mało która inna jest wrażliwa na wszelkiego rodzaju zawirowania: ekonomiczne, techniczne, społeczne i polityczne. W każdym z powyższych obszarów nasi zachodni sąsiedzi mają coraz więcej kłopotów i wyzwań, z którymi coraz słabiej sobie radzą. Najwięcej problemów stwarzają i będą stwarzać coraz większe ograniczenia środowiskowe. Promowany na dzień dzisiejszy jako najbardziej niskoemisyjny napęd elektryczny w lotnictwie nie znajdzie szerszego zastosowania. Nawet znaczące zwiększenie gęstości magazynowanej energii nie rozwiąże problemu, tym bardziej ze wzrost tego parametru powoduje nieproporcjonalnie duże problemy w zakresie bezpieczeństwa, co z reszta dotyczy nie tylko lotnictwa. Obserwację tą potwierdza znaczące spowolnienie prac, lub raczej brak ich pozytywnych efektów, w budowie samolotów elektrycznych średniej wielkości. O rozwiązaniu tego rodzaju w dużych samolotach, zwłaszcza dalekiego zasięgu, nikt rozsądny nawet nie myśli. Fizyki oszukać się nie da. Nawet naukowcy ze Związku Radzieckiego rady nie dali.
O wiele bardziej perspektywicznym wydaje się być napęd wodorowy, zarówno w silnikach cieplnych, jak i ogniwach wodorowych. Prowadzone w tym kierunku badania i prace wdrożeniowe przyniosą wcześniej czy później rewolucję w energetyce i transporcie. Problemem są jednak środki, które zachodnie koncerny, zwłaszcza niemieckie, wyłożyły na technologie elektromobilności i magazynów energii. Mając "narzędzia wpływu" eurourzędników zrobią zapewne wiele, by zmniejszyć swoje straty. Na szczęście, tak jak miało to miejsce w przejściu z „elektrooszczędnych”  żarówek na technologię LED, chińska konkurencja nie pozwoli na zbyt mocne wydojenie konsumentów w UE. I tak społeczeństwa zachodu biednieją lub jak kto woli pauperyzują się w szybkim tempie. I tu dochodzimy do sedna problemów komunikacji lotniczej: linii lotniczych, lotnisk i producentów samolotów. Od lat siedemdziesiątych motorem rozwoju przewozów pasażerskich jest popyt na nie ze strony klasy średniej, gdyż to ona wypełnia  fotele klasy ekonomicznej w samolotach, zwłaszcza tych dalekodystansowych. Kurczenie się grona potencjalnych pasażerów, a z drugiej strony nieunikniony z przyczyn polityczno-środowiskowych wzrost cen biletów, zaduszą pasażerski transport lotniczy w Europie. Na pozostałych kontynentach ograniczą tylko ruch na trasach do/z Europy. Kto na tym straci?
W tym układzie pewne zapóźnienie Polski względem lepiej rozwiniętych państw UE stwarza szansę na unikniecie ich błędów, chociażby w przypadku CPK czy PLL LOT. Tylko czy jest to możliwe w naszej rzeczywistości politycznego bagna?
TOP 3
1 Lotnictwo US Navy. Skondensowana prezentacja aktualnej sytuacji sprzętowej i perspektyw na najbliższe lata w tej formacji. W szybko zmieniającym się świecie nie jest łatwo i tanio dotrzymać kroku rosnącej konkurencji Chin. Tym bardziej, że zaangażowanie sił amerykańskich w liczne konflikty skutecznie pochlania zasoby. Fajny, aktualny materiał.
2. Airbus wciąż stawia na wodór. Artykuł pokazujący że dominujący koncern lotniczy Europy realnie patrzy na przyszłość lotnictwa w nadchodzącym, niskoemisyjnym świecie. Krótki ale bardzo treściwy artykuł Bartosza Głowackiego.
3. Powolna odbudowa niemieckiego rynku lotniczego. Obszerne studium problemów i wyzwań przed jakimi stoi komunikacja lotnicza w Niemczech, gdzie jak w soczewce skupiają się problemy polityczne, społeczne i ekonomiczne przez które nie może ona się odbudować do poziomu sprzed pandemii. Warto się zapoznać z analizą Piotra Geise i szerzej zastanowić się nad tym co nas może czekać w nieodległej przyszłości.

Powiązane wpisy: 

Skrzydlata Polska ML 5/2025. Władek nie wydurniaj się
Skrzydlata Polska ML 4/2025  Zdarzenie jak szóstka w Lotto
Skrzydlata Polska ML 3/2025. Elektryczna zadyszka
Skrzydlata Polska ML 2/2025. Skrzydlatej matematyczne problemy
Skrzydlata Polska ML 1/2025. Numer południowy
Skrzydlata Polska ML 12/2024. Roczek Fafika
Skrzydlata Polska ML 11/2024. Czekając na rewolucję
Skrzydlata Polska ML 10/2024. Lot na rynku
Skrzydlata Polska ML9/2024. Kawa nad K2
Skrzydlata Polska ML8/2024. Tani wypełniacz zamiast wspomnienia o ciekawym człowieku i jego osiągnięciach
Skrzydlata Polska ML7/2024. Odtwarzanie zDOLności
Skrzydlata Polska ML 6/2024. Obyś setki nie doczekał
Skrzydlata Polska ML 5/2024. Concorde, następne pokolenie?
Skrzydlata Polska ML 4/2024. Transportowe mrzonki
Skrzydlata Polska ML 3/2024.
Skrzydlata Polska ML 2/2024. Błędy duże, małe i malutkie
Skrzydlata Polska ML 1/2024. Jaki pierwszy numer, taki cały rok?
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz