poniedziałek, 27 listopada 2023

Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa

Mijający rok obfitował w wydarzenia związane z polskim lotnictwem wojskowym. Nowe zamówienia, pierwsze dostawy nowych typów samolotów i śmigłowców, intensywne szkolenie, mniej lub bardziej nieudane wyjścia do społeczeństwa w tym AirShow w Radomiu i z pewnością reaktywacja Drogowych Odcinków Lotniskowych. Jak na razie tylko jako pojedynczy epizod, lecz zapowiedzi są szumne, a lekcja wyciągnięta z wojny na Ukrainie jednoznacznie pokazuje konieczność posiadania zdolności do rozśrodkowania sił i środków lotnictwa, głównie tego bojowego. Ćwiczenie, jak i jego otwarcie na massmedia sprawiło, że pojawiło się, i nadal pojawia wiele artykułów dotyczących tego wydarzenia. Nie inaczej jest w Skrzydlatej Polsce ML, w jej listopadowym numerze, dla którego Bartosz Głowacki popełnił artykuł „Route 604: powrót na DOL po 20 latach”. Napisanie dobrego artykułu nie jest łatwe. Już przyzwoity, bez błędów i wpadek wymaga wysiłku i doświadczenia. Napisanie czegoś ciekawego, najlepiej oryginalnego o wydarzeniu, o którym wszyscy w branży będą pisać to nie lada wyzwanie. Ale od czego mamy dziennikarzy w magazynach lotniczych lub szerzej militarnych. Jak na tym tle wygląda dzieło B. Głowackiego? Niewątpliwym plusem jest pomysł na artykuł. Swoją narrację oparł na artykule z Przeglądu Sił Zbrojnych (5/2018) szeroko omawiającym zagadnienia związane z DOLami. Na tym tle opisuje działania związane z odbudową, bo tak należy nazwać tą inwestycję, DOL Wielbark. Dalej znajdziemy relację z tegorocznego odrodzenia ćwiczeń w operacji samolotów wojskowych z drogi publicznej. Relacja ta w dużej mierze oparta jest na wypowiedziach pilotów biorących udział w ćwiczeniu głównie gen. pil. Ireneusza Nowaka. Wypowiedzi dobrane i skomentowane są w ciekawy sposób, wyjaśniający specyfikę tego typu operacji powietrznych oraz związanego z nimi wysiłku organizacyjnego i logistycznego, który jest podstawą sukcesu tak spektakularnego i widowiskowego wydarzenia. Jest mowa o różnicach pomiędzy lądowaniem na lotnisku i na drodze. Bardzo rozsądnie i przekonywująco wyjaśniono dlaczego jako pierwsi lądowali tam dowódcy jednostek. Naturalnym jest, że po dwudziestu latach od poprzedniej edycji ćwiczenie pozostały tylko, lub raczej jeszcze, aż dwa typy maszyn z biorących wówczas w poprzedniej edycji ćwiczenia czyli MiG-29 i Su-22. Debiutów było więc kilka, w tym ten najważniejszy naszych Jastrzębi. Organizacja lotniska na leśnej drodze jest przedsięwzięciem bardzo skomplikowanym i kosztownym, choć w dzisiejszych realiach bardzo potrzebnym. Nie jest jednak receptą na problem zabezpieczenia lotnisk i znajdujących się na nich maszyn przed zniszczeniem w pierwszych godzinach konfliktu. Jest tylko jednym z elementów dających dowództwu większą elastyczność działania. Podkreślone to zostało wyraźnie w artykule, gdzie nie omieszkano też wskazać wad i ograniczeń DOLu. Ogólnie artykuł bardzo ciekawy, napisany dobrze i spójnie, co ważne z pomysłem, którego lektura była dla mnie czystą przyjemnością.
 
TOP 3 magazynu:
1. Route 604: powrót na DOL po 20 latach.
2. Szybowcowe 100-lecie na Litwince. Kolejna interesująca impreza związana z historią szybownictwa w Polsce. Tym razem okazja do zorganizowania ciekawego spotkania ze starymi szybowcami była wyjątkowa. Równo 100 lat wcześniej na tatrzańskiej łące na Litwince rozegrano pierwsze w Polsce zawody szybowców  lub jak mówiono wówczas ślizgowców. Aeroklub w Nowym Targu stanął na wysokości zadania i zorganizował zlot, na którym spotkali się właściciele, piloci i sympatycy szybowców, zwłaszcza tych pamiętających czasy gdy Polska była szybowcową potęgą, zarówno świetnymi szybowcami jak i wspaniałymi  pilotami stojącą. Po za relacją z wydarzenia w ciekawy sposób opisano historię poszczególnych biorących w nim udział zabytków oraz wystawionej na Litwince repliki szybowca Akar.
3. Baana23: Typhony i F-35A w Finlandii. Drugi ciekawy artykuł dotyczący ćwiczeń na Drogowym Odcinku Lotniskowym. Tym razem dotyczy on ćwiczeń przeprowadzonych w Finlandii z udziałem rodzimych Hornetów, brytyjskich Typhonów oraz Norweskich F-35A. Intensyfikacja ćwiczeń na DOLach pokazuje, że to co się działo na Ukrainie na początku pełnoskalowej inwazji uświadomiło wojskowym z wielu państw, że tylko umiejętne rozśrodkowanie samolotów daje szansę na zachowanie znacznej części potencjału lotnictwa na dalsze etapy działań. Pokazało też, jak ważne jest rozproszenie sił i środków podczas kolejnych dni operacji. Aż prosi się o nawiązanie ściślejszej współpracy i wymianę doświadczeń naszych lotników ze Skandynawami, tym bardziej, że my też mamy na tym polu niemałe doświadczenia. Nie mniej ważne mogą być obserwacje i wnioski zebrane podczas ćwiczenia przez Norwegów, którzy na DOLu testowali swoje nowe Lightningi. Co ciekawe, to właśnie maszyny Norweskie mają konfigurację płatowca najbliższą naszym, czyli ze spadochronem hamującym.
 
Powiązane wpisy:
 

Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności

 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz