czwartek, 7 grudnia 2023

Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria

Wśród wielu sztuk, jakie człowiek w czasie swojej historii opanował, ta związana z zadawaniem innym ludziom śmierci i cierpienia opanowana została najlepiej. Także ta właśnie wywarła i wywiera największy wpływ na historię, dzień dzisiejszy i przyszłość rodzaju ludzkiego. Niesienie śmierci i zagłady wpisane jest także w kanon zadań lotnictwa. Podstawowym kryterium oceny poszczególnych maszyn latających i ich wersji w tym niechlubnym zadaniu jest efektywność mierzona stosunkiem efektów (śmierci i zniszczenia) do poniesionych nakładów: materialnych, technicznych, ludzkich. Wśród rozwiązań klasycznych, opartych o broń lufową, szczególną rolę odgrywają tzw. gunshipy, czyli samoloty wyposażone w środki artyleryjskie umieszczone na burcie samolotu strzelające prostopadle do kierunku lotu, ukośnie w kierunku ziemi. System taki jest wydajny, tani i bardzo skuteczny w działaniach asymetrycznych. Dotychczas na szerszą skalę rozwiązanie takie stosowane jest przez lotnictwo USA, a nieśmiałe kroki w tym kierunku czynią europejscy producenci wojskowych samolotów transportowych. Ich możliwości są jednak bardzo ograniczone, gdyż nie dysponują na tyle dużym i relatywnie tanim samolotem jak C-130 Hercules, który jak pokazuje historia sześciu już dekad, idealnie nadaje się do roli latającej kanonierki. Historia przystosowania tego kultowego transportowca do roli samolotu wsparcia ogniowego jest jednym z ciekawszych wątków w najnowszym numerze miesięcznika Lotnictwo AI.

 

TOP 3 magazynu:

1. C-130 Hercules: wersje wsparcia artyleryjskiego. W pierwszej części artykułu opisano historię powstania i służby licznej rodziny gunshipów opartych o wczesne wersje transportowca, te poprzedzające samoloty drugiej generacji czyli wersji J. Przyznam, że jak na P. Henskiego artykuł jest napisany zaskakująco dobrze. Nie ma poważnych błędów, a pomyłek jest stosunkowo mało. Nie mogę mu jednak wybaczyć, że kolejny raz specjalistę załadunku (ang. loadmaster) nazywa „ładowniczym”. O ile przy opisie samolotów transportowych można było przełknąć takie "przejęzyczenie", o tyle w przypadku AC-130 określenie takie mocno wprowadza w błąd.
2. Pierwsze AW149 dla 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. W ostatnim czasie  wojsko polskie wprowadziło do uzbrojenia aż trzy typy nowoczesnych śmigłowców wielozadaniowych, w tym jeden typowo morski AW101. Jest to prawdziwa, długo oczekiwana rewolucja techniczna. Wśród nowych nabytków, na podstawie dotychczas podpisanych umów, najliczniejszym typem będzie wielozadaniowy AW149. Śmigłowiec bardzo nowoczesny, w polskiej wersji bogato wyposażony i uzbrojony. Co nie mniej ważne, w swojej większości produkowany i serwisowany w Polsce. Relację z przyjęcia na stan jednostki w Nowym Glinniku pierwszych dwóch AW149 zamieszczono w omawianym numerze Lotnictwo AI. W obszernym tekście szczególną uwagę zwróciłem na porównanie gabarytów przestrzeni ładunkowych i drzwi Perkoza i Sokoła, pokazujące na przepaść pomiędzy dwoma typami. Porównanie wyposażenia i osiągów tylko powiększa świadomość tej przepaści. Sam tekst, podobnie jak opisany wyżej, nie jest wolny od kilku niedoskonałości językowych i redakcyjnych. Czyta się go dobrze, a i zdjęcia są ciekawe. Szkoda tylko, że wszystkie zrobione z daleka, bez pokazania wnętrza śmigłowca.
3. Flota linii lotniczych 2023. Jak co roku swoje statystyczne sprawozdanie przedstawia J. Liwiński. Bieżący stan ilościowy i jakościowy floty pokazuje niemalże pełne odbudowanie ruchu w transporcie lotniczym po pandemicznej zapaści. Świadczy o tym nie tylko dużą liczba samolotów w służbie, lecz przede wszystkim drastycznie malejąca liczba tych odstawionych ”na kołki”. Wyraźnie widać też odmłodzenie i unowocześnienie (uekologicznienie, uekonomicznienie) floty, do którego poważnie przyczynił się okres pandemicznego paraliżu. Gdyby nie permanentne już problemy Boeinga z certyfikacją, produkcją i dostawami nowych samolotów, sytuacja byłaby jeszcze lepsza, dużo lepsza. Niestety, wiele linii musiało i nadal musi poważnie zrewidować plany co do tempa modernizacji floty, z konieczności nadal latając starymi, znacznie droższymi w eksploatacji maszynami. W artykule, jak zwykle u J. Liwińskiego, bardzo dużo liczb, dwie obszerne tabele i fajne zdjęcia.

Powoli staje się niestety normą, że pierwsza, informacyjna część magazynu zawiera najwięcej błędów i niedociągnięć, przez co sprawia wrażenie pisanej na kolanie. Na str. 6 dowiadujemy się, że rozpoczyna się „pełnowymiarowa” produkcja samolotów F-35. W PZL Mielec ukończono pierwszą „tylną sekcji kadłuba” F-16. Dalej mamy „system ostrzegający przed opromieniowaniem radiolokacyjnym i wystrzeleniu przeciwlotniczego pocisku kierowanego”. Silniki T56 w nowej wersji charakteryzują się „niższą temperaturą pracy”, str. 15. Najciekawsza jest informacja, że "para ładunków ESTCube-2 i ANSER-Leader, które znajdowały się na pokładzie rakiety, nie oddzieliła się od ostatniego stopnia lotniskowca”, str. 16.


Powiązane wpisy:
 
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz