wtorek, 3 września 2024

Lotnictwo 7, 8/2024. Brygada zrobiona na szaro

Kilku autorów recenzowanych przeze mnie książek zwróciło się do mnie z wyjaśnieniami, dlaczego publikacja wygląda tak, a nie inaczej i skąd się wspomniane w recenzji błędy lub niedoskonałości wzięły. Z jednej strony rozumiem emocje autorów i cieszy mnie chęć wskazania źródeł niedoskonałości. Z drugiej strony, choć ciężko jest mi to pisać, książka jest normalnym produktem rynkowym, za którego jakość przed klientem odpowiada dostawca. W przypadku książki nie ujmuje to zasług, tych dodatnich i ze znakiem przeciwnym, autora oraz – przede wszystkim – wydawcy. Szukając analogii można napisać, że nie obchodzi mnie dlaczego kupiony, nowy samochód ma porysowany zderzak, niedomykające się drzwi, a z wnętrza wydobywa się nieprzyjemny zapach. Podobnie należy odpowiedzieć na pojawiające się opinie, że jak się nie podoba, to napisz sam lepiej. Czy reklamując chleb z zakalcem piekarz powie Wam, jak się nie podoba to upiecz sobie sam, lepiej? Bylejakość to nie jakość, niezależnie czy dotyczy produktu czy usługi, w szczególności tak ważnego kulturowo i poznawczo dobra jak książka lub czasopismo.
Na szczęście, nie zawsze jest tak źle, a często jest nawet dobrze lub jeszcze lepiej. Kolejne potwierdzenie tego stwierdzenia znalazłem w wakacyjnym, podwójnym – niestety tylko z numeracji – numerem miesięcznika Lotnictwo. W szczególności mam na myśli artykuł Roberta Rochowicza napisany z okazji trzydziestej rocznicy powstania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Stara dobra szkoła pisania artykułów. Na dziesięciu stronach dobrze: jasno, zrozumiale i poprawną polszczyzną napisanego tekstu Autor zawarł najważniejsze informacje dotyczące okoliczności powstania jednostki oraz uwarunkowań wpływających na jej wyposażenie, w szczególności w samoloty myśliwskie MiG-21Bis. Dalej opisano kolejne zmiany organizacyjne oraz sprzętowe, jakie w ciągu trzech dekad przechodziła jednostka. Wszystko opatrzone ciekawymi, dobrze i w odpowiedniej ilości dobranymi fotografiami, w większości będącymi świadectwem minionych już dni. Można? Można.
 
Top 3 numeru:
1. 30 lat Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. W omawianym okresie lotnicy morscy włożyli dużo wysiłku w pozyskanie samolotów i śmigłowców polskiej produkcji i – w większej części – konstrukcji. To oni wdrożyli jako pierwsi najprostsze, transportowe wersje samolotu An-28 i śmigłowca W-3 Sokół. To na ich potrzeby stworzono Anakondę i kilka specjalistycznych, „radarowych” wersji Bryzy. Oni też przez dłuższy czas starali się pozyskać nieudane samoloty Iryda, jako maszyny patrolowe, następcy jednosilnikowych, przestarzałych Iskier. Z drugiej strony to w jednostkach brygady eksploatowano najbardziej różnorodny sprzęt lotniczy w wojsku polskim. Trzydziestolecie brygady jest stosowną okazją, by o niej napisać, przypominając te dzieje starszym sympatykom lotnictwa z kotwicą oraz zapoznając z nimi młodszych. Patrząc z perspektywy lat, szkoda jedynie, że dziś eksploatowane maszyny utraciły w ciągu remontów i modernizacji swoje atrakcyjne ubarwienie na rzecz koloru szarego. Szaroniebieski Bałtyk, szare samoloty, oby przyszłość latających marynarzy rysowała się w jaśniejszych i bardziej pastelowych barwach. Nowe śmigłowce AW.101 i samoloty Saab 340 rozpalają iskierkę nadziei.
2. 20 lat misji Baltic Air Policing. To już dwadzieścia lat mija od rozpoczęcia misji ochrony nieba państw bałtyckich przez lotnicze komponenty sojuszników z NATO posiadających odpowiednie samoloty bojowe oraz środki i chęci do realizacji kolejnych misji. BAP jest nie tylko demonstracją siły i zaangażowania sojuszu w obronę słabszych swych członków przed prowokacjami ze strony Rosji. Jest także doskonałym miejscem wymiany doświadczeń i cementowania współpracy pomiędzy siłami powietrznymi państw uczestniczących w programie, wykuwanymi nie podczas typowych ćwiczeń lecz w warunkach po części bojowych. Dwie dekady pilnowania nieba nad Bałtami i Bałtykiem ciekawie opisuje Leszek A. Wieliczko.
3. Republic P-43 Lancer. Monografia ciekawego, choć mniej znanego i trochę zapomnianego samolotu, będącego ogniwem pośrednim pomiędzy P-35  pierwszym amerykańskim myśliwcem w układzie dolnopłata o metalowej konstrukcji, a legendarnym P-47 Thunderbolt – jednym z najlepszych i najgroźniejszych myśliwców drugiej wojny światowej. Ciekawe opowiadanie o długiej drodze rozwoju rodziny samolotów myśliwskich, powodzeniach i porażkach konstruktorów i pilotów. Jak zwykle u L.A. Wieliczko artykuł dobrze i ciekawie napisany.


Powiązane wpisy:

Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne

Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
 Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz