niedziela, 10 stycznia 2021

PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do wszystkiego

Rodzina śmigłowców W-3 jest najbardziej uniwersalną w polskiej armii. W jej skład wchodzą m.in. wersje: transportowo-desantowe, uzbrojone, poszukiwawczo-ratownicze - morskie i lądowe, transportu VIPów, ewakuacji medycznej, rozpoznania i walki elektronicznej. To w oparciu o nie powstały jednostki kawalerii powietrznej, a morski system ratownictwa lotniczego może z powodzeniem realizować swoje zadania. Co niezwykle ważne, śmigłowiec został skonstruowany w Polsce, z pewną pomocą specjalistów radzieckich, a jego produkcja odbywała się w całości w Świdniku przy udziale wielu kooperantów, także niemal w całości z Polski.
Śmigłowiec Sokół powstał w latach siedemdziesiątych XX wieku jako następca wychodzącego z użytkowania tłokowego Mi-4. Nowy śmigłowiec zdolnościami transportowymi miał być zbliżony do poprzednika. Z mniejszego Mi-2 odziedziczył układ konstrukcyjny oraz napęd turbinowy. Także oznaczenie W-3 wskazuje na takie usytuowanie maszyny - w ZSRR literą W oznaczane były kolejne prototypy śmigłowców Mila. Sokół miał także zagwarantować przyszłość zakładowi w Świdniku, zastępując z czasem na linii produkcyjnej starzejącego się Mi-2. Aż trudno uwierzyć, że w latach permanentnego kryzysu gospodarczego w PRLu przełomu lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych udało się zaprojektować, zbudować, przebadać i wprowadzić do produkcji tak udaną maszyną. I choć nie była ona szczytem ówczesnej myśli technicznej, stanowiła solidny, niezawodny, użyteczny i podatny na modyfikacje śmigłowiec. Przeszedł obronną ręką lata kryzysu, jednakże na jego karierze negatywnie zaważyła transformacja ustrojowa w Polsce oraz rozpad Związku Radzieckiego -  głównego potencjalnego odbiorcy oraz zmiany ustrojowe w naszym kraju. Jedynym dużym użytkownikiem śmigłowca zostało wojsko polskie, dla którego opracowano i wyprodukowano wiele wersji o różnym przeznaczeniu, co bardzo dobrze świadczy o potencjale rozwojowym konstrukcji. Sokół okazał się podatny na zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie układów sterowania oraz awioniki. Niestety czas płynie nieubłaganie i Sokół coraz bardziej odstaje od współczesnych standardów śmigłowca wielozadaniowego. Aktualny właściciel świdnickiego zakładu mówi o rychłym zaprzestaniu wsparcia tego produktu, co wieszczy nieuchronny początek wycofywania podstawowego i najważniejszego dziś śmigłowca polskiej armii.
Kolejny, 49 tomik serii 100 lat polskich skrzydeł poświęcony jest śmigłowcowi PZL W-3 Sokół i jego wersją specjalistycznym. Napisany przez Miłosza Rusieckiego tekst posiada klasyczny dla serii układ. Jak zwykle u tego Autora tekst jest napisany przystępnym, przyjemnym w odbiorze językiem oraz dobrze zredagowany. Pod koniec serii doczekałem się w końcu numeru z tekstem, w którym znalazłem tylko jeden drobny błąd redakcyjnym. Jak się chce i potrafi, to jednak można. Na pochwałę zasługuje także zestaw ciekawych, bardzo różnorodnych i dobrze opisanych zdjęć. Ze względu na młody wiek konstrukcji i jej rodzime pochodzenie dostępnych jest dużo dobrej jakości zdjęć, co na pewno ułatwiło wybór, ale nie umniejsza znaczenia jego trafności. Uzupełnienie całości stanowią wkładki o 25. Brygadzie Kawalerii Powietrznej oraz niezrealizowanych wersjach i nieznanych projektach innych wersji lub pochodnych Sokoła. Po części są to jak zwykle gdybania, choć w tym wypadku wersja powiększona W-3L doczekała się nawet makiety. Szkoda, że programu nie kontynuowano.
Z  zadowoleniem mogę stwierdzić, że jak dla mnie numer 49 serii jest numerem najlepszym. Oby nie jedynym tak wysoko ocenionym.

Rusiecki M.
100 lat polskich skrzydeł
Tomik 49,PZL W-3 Sokół
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.

Liczne zdjęcia.

Powiązane wpisy:

100 lps t.1 F-16
100 lps t.2 PZL-23
100 lps t.3 Mi-24
100 lps t.4 PZL-7
100 lps t.5 MiG-29
100 lps t.6 PZL-37
100 lps t.7 PZL-11
100 lps t.8 MiG-21
100 lps t.10 Mi-
8
100 lps t.12 CASA C-295M
100 lps t.13 Su-22
100 lps t.15 PZL-130
100 lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15 
100 lps t.20 Su-7
100 lps t.21 Mi-14
100 lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100 lps t.26 Jak-23
100 lps t.29 TS-11
 Iskra
100 lps t. 30 MiG-17
100 lps t. 32 Ił-28
100 lps t. 33 MiG-19
100 lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100 lps t. 40 SM-1 - prekursor
100 lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 4Mi-2 - Czajnik do wszystkiego
100 lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej polski 
100 lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100 lps t. 50 An-26 - dobry samolot
100 lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100 lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej okazałości
100 lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100 lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do kwadratu
100 lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie wielozadaniowy

100 pls t. 69. SBLim-2Art - ostatni Mohikanin


1 komentarz:

  1. szukam gdzieś tego numeru i nie mogę dostać... brakuje mi też 49...

    OdpowiedzUsuń