wtorek, 23 lipca 2024

Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne

Nieustające problemy Boeinga z jakością, nie tylko samolotów pasażerskich (B737 MAX, B777X, B787), wojskowych (KC-46, F-15FX) czy statków kosmicznych (Starliner) pokazują, podobnie jak ostatnia globalna awaria usług Microsoft, że firmy osiągające rozmiary „zbyt dużych by upaść” stanowią patologię współczesnego świata. Podobne spostrzeżenia dotyczące największych banków pojawiły się już wcześniej w związku z kryzysem finansowym 2008 roku. Wygląda na to, że jesteśmy skazani na kolejne problemy związane z rozrostem tych finansowo-przemysłowych nowotworów oraz ponoszenie co pewien czas konsekwencji ich powolnego zapadania się pod własnym ciężarem. Z drugiej strony ci, którzy w wyniku awarii systemów informatycznych w miniony piątek nigdzie nie polecieli mogą mówić o kolosalnym szczęściu w porównaniu z tymi 346 osobami, które poleciały w feralne loty MAXów Lion Air oraz Ethiopian Airlines. 
Tym razem na tapet miesięcznika Lotnictwo wzięto Airbusa A220, samolot który ma realne szanse na wejście do floty LOTu. Co to ma wspólnego z Boeingiem? Otóż wiele, gdyż to właśnie wielopłaszczyznowe działania koncernu z Chicago, te oficjalne i zakulisowe, doprowadziły do tego, że jego główny rywal Airbus dostał praktycznie na tacy, w zasadzie za darmo, gotowy produkt w klasie większych odrzutowców regionalnych. W tej klasie ich najmniejsze flagowce (A318 i B737-700) są za duże i za drogie, a realną konkurencją są tylko nieco mniejsze maszyny Embraera. W chwili przejęcia samoloty Bombardier CS Series (modele 100 i 300), przemianowane na Airbus A220 były już sprawdzonymi, posiadającymi certyfikaty maszynami, pozyskanymi praktycznie bez wydatków i ryzyka. A że projekt nawet wydawałoby się niedużego samolotu pasażerskiego jest bardzo drogi i ryzykowny najlepiej, o ile w tym przypadku można ty tak napisać, przekonali się Japończycy z ich programem Mitsubishi Regional Jet, który skończył się totalną klapą.

Top 3 numeru:
1. D-Day w powietrzu. Bardzo obszerny, aż 24 strony, artykuł omawiający działania powietrzne związane z tym chyba najbardziej zapracowanym dniem w historii lotnictwa wojskowego. Osiemdziesiąta rocznica D-Day jest idealną okazją do przypomnienia najważniejszych wydarzeń lotniczych tego dnia. Artykuł dobrze napisany, zilustrowany zdjęciami i sylwetkami barwnymi samolotów w wyważonych proporcjach. Zastanawiam się jedynie czy jak na miesięcznik Lotnictwo nie jest on zbyt obszerny i szczegółowy, przez co bardziej nadaje się do jednego z numerów specjalnych a nie numeru regularnego. Tu można było zaoszczędzić czytelnikom połowy szczegółów.
2. Berlińska wystawa ILA 2024. Relacja M Strembskiego z tej największej imprezy lotniczej zaraz za płotem. Zarówno wspomniany artykuł, jak i inne doniesienia zdają się pokazywać, że impreza coraz mocniej zadomawia się w drugiej lidze targów/pokazów lotniczych, coraz bardziej skupiając się na własnym europejskim podwórku, a zdominowaną przez niemieckie koncerny i siły zbrojne.
3. A220. Airbus z kanadyjską duszą. Patrząc dokładniej, to w A220 prawie wszystko jest kanadyjskie, nie tylko dusza, ale niech będzie. Artykuł przedstawia historię tej ciekawej, perspektywicznej konstrukcji. Liczne zwroty akcji, które dotyczyły projektu nie ekscytują może tak jak dobry kryminał czy powieść przygodowa, ale jak na świat przemysłu lotniczego są bardzo ciekawe i dynamiczne. Warto się bliżej zapoznać z tą maszyną i jej historią, gdyż A220 w coraz większej liczbie latają po Europie, coraz częściej zaglądając na polskie lotniska. Czy pojawią się na nich z żurawiem na ogonie?


Powiązane wpisy:

Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
 Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz