Nieustające problemy Boeinga z jakością, nie
tylko samolotów pasażerskich (B737 MAX, B777X, B787), wojskowych (KC-46,
F-15FX) czy statków kosmicznych (Starliner) pokazują, podobnie jak ostatnia globalna
awaria usług Microsoft, że firmy osiągające rozmiary „zbyt dużych by upaść” stanowią
patologię współczesnego świata. Podobne spostrzeżenia dotyczące największych
banków pojawiły się już wcześniej w związku z kryzysem finansowym 2008 roku. Wygląda
na to, że jesteśmy skazani na kolejne problemy związane z rozrostem tych finansowo-przemysłowych
nowotworów oraz ponoszenie co pewien czas konsekwencji ich powolnego zapadania
się pod własnym ciężarem. Z drugiej strony ci, którzy w wyniku awarii systemów
informatycznych w miniony piątek nigdzie nie polecieli mogą mówić o kolosalnym
szczęściu w porównaniu z tymi 346 osobami, które poleciały w feralne loty MAXów
Lion Air oraz Ethiopian Airlines.
Tym razem na tapet miesięcznika Lotnictwo wzięto Airbusa
A220, samolot który ma realne szanse na wejście do floty LOTu. Co to ma
wspólnego z Boeingiem? Otóż wiele, gdyż to właśnie wielopłaszczyznowe działania
koncernu z Chicago, te oficjalne i zakulisowe, doprowadziły do tego, że jego
główny rywal Airbus dostał praktycznie na tacy, w zasadzie za darmo, gotowy
produkt w klasie większych odrzutowców regionalnych. W tej klasie ich najmniejsze
flagowce (A318 i B737-700) są za duże i za drogie, a realną konkurencją są tylko
nieco mniejsze maszyny Embraera. W chwili przejęcia samoloty Bombardier CS
Series (modele 100 i 300), przemianowane na Airbus A220 były już sprawdzonymi,
posiadającymi certyfikaty maszynami, pozyskanymi praktycznie bez wydatków i
ryzyka. A że projekt nawet wydawałoby się niedużego samolotu pasażerskiego jest
bardzo drogi i ryzykowny najlepiej, o ile w tym przypadku można ty tak napisać, przekonali się
Japończycy z ich programem Mitsubishi Regional Jet, który skończył się totalną
klapą.
Top 3 numeru:
1.
D-Day w powietrzu. Bardzo obszerny,
aż 24 strony, artykuł omawiający działania powietrzne związane z tym chyba
najbardziej zapracowanym dniem w historii lotnictwa wojskowego. Osiemdziesiąta
rocznica D-Day jest idealną okazją do przypomnienia najważniejszych wydarzeń
lotniczych tego dnia. Artykuł dobrze napisany, zilustrowany zdjęciami i
sylwetkami barwnymi samolotów w wyważonych proporcjach. Zastanawiam się jedynie
czy jak na miesięcznik Lotnictwo nie jest on zbyt obszerny i szczegółowy, przez
co bardziej nadaje się do jednego z numerów specjalnych a nie numeru
regularnego. Tu można było zaoszczędzić czytelnikom połowy szczegółów.
2.
Berlińska wystawa ILA 2024. Relacja
M Strembskiego z tej największej imprezy lotniczej zaraz za płotem. Zarówno
wspomniany artykuł, jak i inne doniesienia zdają się pokazywać, że impreza
coraz mocniej zadomawia się w drugiej lidze targów/pokazów lotniczych, coraz
bardziej skupiając się na własnym europejskim podwórku, a zdominowaną przez
niemieckie koncerny i siły zbrojne.
3. A220. Airbus z kanadyjską duszą. Patrząc
dokładniej, to w A220 prawie wszystko jest kanadyjskie, nie tylko dusza, ale
niech będzie. Artykuł przedstawia historię tej ciekawej, perspektywicznej
konstrukcji. Liczne zwroty akcji, które dotyczyły projektu nie ekscytują może
tak jak dobry kryminał czy powieść przygodowa, ale jak na świat przemysłu
lotniczego są bardzo ciekawe i dynamiczne. Warto się bliżej zapoznać z tą
maszyną i jej historią, gdyż A220 w coraz większej liczbie latają po Europie,
coraz częściej zaglądając na polskie lotniska. Czy pojawią się na nich z
żurawiem na ogonie?
Powiązane wpisy:
Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz