poniedziałek, 23 września 2024

Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?

Napisanie dobrego artykułu, o książce nie wspominając, nie jest sprawą łatwą. Stwierdzenie to jednakże nie jest usprawiedliwieniem dla bylejakości lub niedoróbek, które często, moim zdaniem zbyt często, zdarzają się w prasie lotniczej, choć muszę przyznać, że w stosunku do rażąco niskiego poziomu dzisiejszych dziennikarzy wiodących massmediów poziom ten jest i tak relatywnie przyzwoity. Lotnictwo zawsze jednak było czymś mniej lub bardziej elitarnym i niech tak pozostanie.
W literaturze tematu utarły się pewne schematy pisania artykułów, szczególnie monografii i relacji, które wyznaczają pewne standardy. Czasy jednakże się zmieniają i także w tym obszarze zachodzą, wolniej lub szybciej, pewne zmiany, wynikające nie tyle ze zmian przyzwyczajeń czytelników i autorów, co raczej następstwa pokoleń. Osobiście nie jestem zwolennikiem współczesnych, krzykliwych nastawionych na szybki poklask – lub raczej poklik – form przekazu, także w klasycznych mediach papierowych. Na szczęście pojawiają się artykuły, które w sposób ewolucyjny, inteligentny i stonowany zmieniają narrację. Mam nadzieję, że z czasem do takich zaliczymy artykuł Michala J. Stolara „Pierwsze F-16 już na Słowacji”. Jego relacja przynosi wszystkie istotne informacje, które podane są w nieco innej konstrukcji, opartej na przylocie, bezpośrednio z USA, pary słowackich F-16. Autor przytacza nie tylko fakty, ale też dzieli się emocjami związanymi z tym wydarzeniem, co zdecydowanie ociepla i przybliża jego przebieg.
Od dłuższego czasu darzę sympatią artykuły Piotra Butowskiego za sposób pisania, w których czasem pojawiają się wątki i opinie bardziej osobiste. Stolar poszedł w podobnym kierunku. Obaj jednak nie przesadzają, co dodaje artykułom ciepła nie pozbawiając wartości merytorycznej.  

TOP 3 magazynu:

1. Pierwsze F-16 już na Słowacji. Ciekawa relacja z uroczystości powitania pierwszych dwóch samolotów F-16 na Słowacji, która stanowi okazję do przybliżenia historii programu, problemów związanych ze szkoleniem kadr oraz infrastrukturą dla pierwszych słowackich samolotów bojowych pochodzących z zachodniej strefy wpływów.
2. Dassault Mirage 2000C we francuskim lotnictwie wojskowym. W drugiej części artykułu dużo informacji o wyposażeniu i uzbrojeniu myśliwskich wersji samolotu Mirage 2000. W dalszej części sporo informacji o wdrażaniu do służby, użytkujących te samoloty jednostkach Armée de l’air oraz udziale w akcjach bojowych. Materiał ciekawy w objętości w sam raz dla przeciętnego sympatyka współczesnego lotnictwa wojskowego.
3. Rosyjskie systemy BSP. Małe i jeszcze mniejsze. Od dłuższego czasu zastanawiam się, gdzie leży granica pomiędzy BSP będącymi jeszcze samolotami, a tymi, którym znacznie bliżej do modeli latających lub pocisków. Termin dron (BSP) jest bardzo pojemny. Współczesne konflikty zbrojne pokazują, że dronowa rewolucja przesunęła środek ciężkości w sprzęcie latającym służącym do zwiadu lub napadu powietrznego w kierunku małych, prostych rozwiązań często dostępnych w sklepach i na portalach modelarskich lub wytwarzanych wręcz chałupniczo. I choć te małe zasięgiem i siłą rażenia nie mogą się równać z klasycznymi środkami bojowymi (pociski artyleryjskie, bomby, rakiety) to jednak ze względu na niską cenę jednostkową i masowość zastosowania dają bardzo korzystną relacją koszt/efekt, diametralnie zmieniając obraz współczesnego pola walki. Konflikt arabsko-izraelski, wojna „domowa” w Jemenie czy konflikt na Ukrainie są tego niepodważalnymi dowodami. W tej ostatniej dużo mówi się i pisze o dronach walczących po stronie ukraińskiej. Armia najeźdźcy także stosuje podobne środki techniczne, co więcej, wraz z przedłużaniem się konfliktu wykazuje w tym obszarze coraz większą skuteczność, różnorodność wykorzystywanego sprzętu oraz pomysłowość jego zastosowania. Wiedzę na temat systemów bezzałogowych w armii rosyjskiej znacząco rozszerza artykuł Piotra Butowskiego, którego czwartą, ostatnią część opublikowano w sierpniowym numerze Lotnictwo AI. Jak zwykle dobrze i przyjaźnie dla czytelnika napisany tekst przybliża historię powstania, zastosowanie i dalsze plany dotyczące grupy dronów najmniejszych. Znajdziemy tu kompendium wiedzy o rodzinach Lancetów, Orłanów i Shahedów, a także najpopularniejszych kwadrokopterach. Nieco informacji o innych systemach oraz o planach na przyszłość też się tu znajdzie.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz