poniedziałek, 1 grudnia 2025

Lotnictwo 10/2025. Czarne krzyże nad Polską

Świat stanął na głowie. Zapoczątkowane przed z górą trzema dekadami przemiany społeczno-polityczne w Europie doprowadziły do totalnego przemodelowania systemu wartości. Dla byłych członków Układu Warszawskiego z Europy Centralnej także przebiegunowaniem układu sojusznik-przeciwnik. Wojna w Ukrainie tylko scementowała nasz sojusz z państwami Zachodu, na nasze szczęście. Jej skutkiem jest też zwiększenie obecności sił zbrojnych naszych sprzymierzeńców na obszarze Polski, nie tylko w ramach kurtuazyjnych wizyt i ćwiczeń, ale także pełniących dyżury bojowe. W ten sposób znane z tytułu bestseleru S. Skalskiego „Czarne krzyże nad Polską” nabrały zupełnie innego, tym razem pozytywnego znaczenia. Obyśmy tylko podobnego zwrotu w stosunku do czerwonych gwiazd nie doświadczyli.
 
TOP 3
1. Niemieckie Typhoony wzmacniają wschodnia flankę NATO. Kolejna relacja z aktualnych wydarzeń mających miejsce na polskim lotnisku i naszym, to znaczy NATOwskim niebie. Miejscem wydarzeń jest Mińsk, mazowiecki oczywiście.
Bohaterami niemieckie samoloty wielozadaniowe i nasze Fafiki oraz Jastrzębie. Nie wiem, czy to tylko przypadek, czy celowa złośliwość Autorów, ale w Niemczech samoloty tego typu noszą oznaczenie EF-2000 lub nazywane są po prostu Eurofighterami, podczas gdy angielska nazwa oraz jej hiszpańskie czy włoskie odpowiedniki nie są mile widziane.
2. North American FJ (F-1) Fury. Artykuł przybliżający historię powstania i służby oraz budowę jednego z pierwszych myśliwców pokładowych z czasów, gdy samoloty pozbywały się śmigieł. I choć FJ Fury zbudowano tylko 33, znalazły one swoje miejsce w historii lotnictwa, szczególnie pokładowego. Z miejscem tym warto się bliżej zapoznać. W przypadku artykułów L. A. Wieliczko zapoznanie takie jest jak zwykle przyjemnością.
3. 20 lat MiG-ów-29 na ziemi malborskiej. W swoim materiale duet Gołąbek-Wrona opisuje wspomniany w tytule okres. Jest to krótkie kalendarium połączone z informacjami o malborskiej jednostce, poszczególnych użytkowanych tu samolotach MiG-29 i najważniejszych wydarzeniach.
Zastanawiający jest pociąg lotników do wszelkiego rodzaju rocznic i ich upamiętniania, co nie zawsze wygląda do końca poważnie. Przykładem może być pokazany w artykule kamień upamiętniający dwadzieścia lat eksploatacji MiGów-29 w Malborku oraz trzydzieści pięć w Polsce. Jeden kamień dwie odległe od siebie o rok rocznice. Trochę to dziwne.
 
Powiązane wpisy:
Lotnictwo 9/2025. Zguba na zgubę
Lotnictwo 7-8/2025. Mit podniebnych rycerzy
Lotnictwo 6/2025. Putina z Zełenskim nieformalny sojusz
Lotnictwo AI 5/2025. Antek wiecznie żywy5-antek-wiecznie-zywy.html
Lotnictwo AI 4/2025. Samolot „prezydencki”
Lotnictwo AI 3/2025. Samoloty pasażerskie – dynamiczna stagnacja
Lotnictwo AI 2/2025. Magia pierwszego razu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 12/2024. Tuba propagandowa pełna marketingowego bełkotu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi
Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz