czwartek, 26 czerwca 2025

Lotnictwo 5/2025. Świat stanął na głowie, okładka też

Odcięty od zachodnich technologii, materiałów i podzespołów rosyjski przemysł lotniczy, zwłaszcza ten cywilny, przezywa ciężkie chwile. Od upadku ZSRR rosyjskie biura konstrukcyjne i fabryki czerpały garściami z zasobów zachodnich partnerów, dzięki czemu mozolnie nadrabiały zapóźnienie technologiczne. Jednakże pójście tą łatwą drogą okazało się w dzisiejszej rzeczywistości geopolitycznej nieomal samobójcze. Sankcje, problemy budżetowe i fatalne zarządzanie dobijają rosyjskie lotnictwo. W szerszym ujęciu nie jest zresztą najważniejsze wstrzymanie dostaw części i podzespołów do produkowanych oraz już eksploatowanych w Rosji samolotów. Gorzej, że nie ma czym tych samolotów, podzespołów, części, materiałów eksploatacyjnych zastąpić. Na dekady utracono zdolności inżynierskie w zakresie budowy nowoczesnych samolotów i ich podzespołów. Naprędce zrusyfikowane maszyny typu MC-21 czy SJ-100 są mniej nowoczesne, cięższe, o niższych osiągach i wyższych kosztach eksploatacji, co czyni je ciężarem dla linii lotniczych. O przepraszam, uczyni je ciężarem, gdyż w wyniku coraz większych opóźnień tych samolotów jeszcze nie ma. Nie mniejszy problem stanowi modernizacja lub choćby kontynuacja produkcji starszych typów jak Tu-204 czy Ił-114. Dopełnieniem obrazu „nędzy i rozpaczy” są prace nad przedłużeniem resursu floty Jaków-40 do sześćdziesięciu lat. W tym kontekście termin „flota” brzmi buńczucznie, gdyż w eksploatacji pozostało jedynie 15 Jaczków. W lotnictwie wojskowym wcale nie jest lepiej.
Opisujący te i inne problemy rosyjskiego przemysłu lotniczego artykuł w majowym Lotnictwie koresponduje z kolejnym już opisem/sprawozdaniem miesięcznym z lotniczego elementu wojny na Ukrainie. Sytuacja obecna każe przypuszczać, że powstanie jeszcze wiele części tego materiału.
Patrząc szerzej, na to co się w geopolityce i gospodarce światowej wyprawia, należy się zastanowić nad sensem globalizacji oraz rozbudowanych globalnych łańcuchów dostaw. pandemia, wojny na Ukrainie i Bliskim Wschodzie oraz pomysły aktualnego lokatora Białego Domu wystawiają obecny model globalnej gospodarki na ciężką próbę. Ciekawe czy potwierdzi się stare porzekadło, że do trzech razy sztuka.
Nie wiem, czy to wszystko spowodowało, że przedstawione na okładce relikty przeszłej epoki, czyli polskie Su-22 lecą do góry nogami. Rozumiem, że redakcja chciała odpowiednio uatrakcyjnić zamieszczenie fajnego, bardzo aktualnego zdjęcia. Wyszło jednak trochę głupio, w iście trumpowskim stylu.

Top 3 numeru:

1. działania lotnicze wojny indyjsko-pakistańskiej 1965 r. W maju doszło do kolejnej serii incydentów lotniczych w trwającym od siedmiu dekad, a więc powstania obu państw, konflikcie. Szczęśliwie dla świata ta potyczka atomowych drugoligowców szybko deeskalowała. W majowym numerze Lotnictwa znalazł się krótki materiał o tym świeżym jeszcze incydencie. Opublikowano także obszerny artykuł Sz. Tetery opisujący jeden z poważniejszych etapów tego konfliktu, który miał miejsce w roku 1965. Materiał obszerny, bogato zilustrowany, jak zwykle u tego Autora dobrze napisany, pouczający i przyjemny w lekturze.
2. MiG-25 – wersje rozpoznawcze i uderzeniowe. Przypadająca na przełom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego wieku fascynacja wojskowych szybkością samolotów zaowocowała powstaniem kilku interesujących konstrukcji. Po zaniechaniu tego kierunku rozwoju lotnictwa, dzięki swoim osiągom i wyszukanej konstrukcji, zyskały one status legendarnych wręcz kultowych. Wśród nich dominuje SR-71, któremu dzielnie towarzyszy MiG-25. Pułap lotu i prędkość predestynowały je do roli powietrznych zwiadowców, choć Rosjanie rozszerzyli spektrum zastosowań MiGa o bombardowanie i zadania myśliwskie. Praktycznie opracowano dwa równoległe warianty Foxbata, rozpoznawczo-bombowy i przechwytujący. W swoim szesnastostronicowym artykule A. Charuk przedstawia historię powstania tych pierwszych. Poza wieloma zdjęciami prezentującymi poszczególne wersje samolotu oraz liczne detale konstrukcji, opisano genezę powstania maszyny oraz jej kolejne wersje, w tym doświadczalne i rekordowe. Materiał pozwala nie tylko zapoznać z historią tej niesamowitej maszyny, ale także poznać różnice pomiędzy kolejnymi wersjami. Mam cichą nadzieje, że w drugiej części artykułu pojawi się grafika lub zestaw tablic barwnych zbierających podstawowe wersje i różnice pomiędzy nimi. Byłaby to przysłowiowa wisienka na torcie, na którą po lekturze pierwszej części mam niemałą ochotę.
3. Rosyjskie ambicje kontra rzeczywistość. Aktualności rosyjskiego przemysłu lotniczego. Opisany wyżej obraz upadku rosyjskiego przemysłu lotniczego w całej okazałości. Nic dodać, nic ująć. Przeczytać.


Powiązane wpisy:

Lotnictwo 4/2025. Druga setka
Lotnictwo 3/2025. Sokoła do Poloneza podobieństwo
Lotnictwo 2/2025. Mitologia gamechangerów
Lotnictwo 1/2025. Cywilne ofiary odległej wojny
Lotnictwo 12/2024. Nowy rok rokiem (bez)nadziei
Lotnictwo 11/2024. Wojna i pokój Króla Wacława
Lotnictwo 10/2024. Zastaw się, a postaw się
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo 7, 8/2024. Brygada zrobiona na szaro
Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne
Lotnictwo 5/2024. Groźnie incydenty, pomruki wojny
Lotnictwo 4/2024. Argentyna, nie Ukraina
Lotnictwo 3/2024. Cel – minimalizacja strat
Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 11/2024. Wojna i pokój Króla Wacława
Lotnictwo 10/2024. Zastaw się, a postaw się
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo 7, 8/2024. Brygada zrobiona na szaro
Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne
Lotnictwo 5/2024. Groźnie incydenty, pomruki wojny
Lotnictwo 4/2024. Argentyna, nie Ukraina
Lotnictwo 3/2024. Cel – minimalizacja strat
Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz