wtorek, 9 lipca 2019

Mi-8 - niezniszczalny klasyk


W historii lotnictwa nie ma chyba drugiego, tak popularnego i długowiecznego śmigłowca, jak Mi-8, którego produkcję seryjną rozpoczęto w roku 1965, a najnowsze wersje znajdują się nadal w produkcji i jak na razie nie widać realnego ich konkurenta. Jedynie o dwa lata krócej trwa kariera "ósemki" z szachownicami na kadłubie. Bazując na doświadczeniach pierwszych śmigłowców o napędzie tłokowym - Mi-1/SM-1 i Mi-2, Mi-8 wspólnie z produkowanym w Polsce "mniejszym bratem" Mi-2, wprowadziły w polskiej armii turbośmigłowcową rewolucję. Efektywny, lekki napęd zapewniający przyzwoite - jak na owe lata - osiągi wprowadził śmigłowce do masowego użycia w wielu wcześniej nieosiągalnych zastosowaniach. Konstrukcja okazała się bardzo podatna na modyfikacje i nowe zastosowania: transport żołnierzy, także desantu, i lekkiego sprzętu bezpośrednio na pole walki lub jego bliskie sąsiedztwo; przenoszenie uzbrojenia lufowego, bombowego i rakietowego; ewakuacja i transport rannych; przewóz VIP-ów, powietrzne stanowisko dowodzenia, śmigłowiec retranslator i walki elektronicznej, stawiacz min, śmigłowiec dźwigowy i ratowniczy, to tylko najważniejsze zastosowania całej rodziny Mi-8. Remotoryzacja połączona z drobniejszymi zmianami wprowadziła nową jakość w postaci drugiej generacji Mi-8MT/Mi-17, użytkowanych z powodzeniem także w naszej armii. Konstrukcja układu napędowego, a po części i kadłuba stanowiła podstawę do opracowania śmigłowca amfibii Mi-14 oraz legendarnego szturmowca Mi-24
Dziesiąty już tomik serii "100 lat polskich skrzydeł - Śmigłowce Wojska Polskiego" poświęcono tej niezwykle udanej maszynie. Autorami tekstu jest duet Fiszer-Gruszczyński.
Układ zeszytów serii jest już dobrze znany. Jako że omawiany jest śmigłowiec współczesny większość zdjęć jest barwna, o całkiem przyzwoitej jakości. Po kolei w zeszycie znajdziemy rozdziały: Powstanie i rozwój konstrukcji (18 stron), Produkcja seryjna i użytkownicy (4 str.), Opis techniczny (8 str.), Mi-8 w Polsce (24 str.). W tym ostatnim przedstawiono początki lotnictwa śmigłowcowego w Polsce, służbę za czasów PRLu oraz w nowych realiach polityczno-społecznych, w tym misje zagraniczne, kolejne zakupy i zastosowania aż po dzień dzisiejszy. Swoje dwie strony w tomiku dostał także twórca śmigłowca M. Mil oraz udział Mi-8 w wojnie afgańskiej. Tu jest najciekawiej i nieco przewrotnie, gdyż bohater tomiku najpierw wspierał proradzieckie siły rządowe oraz interweniującą Armię Czerwoną. W ostatnich latach wspiera proamerykańskie siły rządowe walczące z Talibami, w pewnym sensie następcami Mudżahedinów z którymi walczyli Sowieci. Jak na ironię, pozyskanie większości śmigłowców zakupionych w rosyjskich fabrykach sfinansowali Amerykanie.
Tekst, jak zwykle dla Gruszczyńskiego i Fiszera przygotowany solidne przedstawiający najważniejsze epizody historii śmigłowca osadzone w szerszym kontekście politycznym, wojskowym i technicznym.
Jak zwykle, pojawiło się też kilka, raczej drobniejszych błędów: WR-8 jest stosownie do funkcji i budowy nazywana przekładnią główną, a nie tylko reduktorem, str. 6 i 7; Długość lin do podwieszania ładunków zewnętrznych to nie 2 x 10 mm, a raczej metrów, str. 10; "Wejście dla załogi i ludzi", str. 10; "... zbiorniczek na gorącą wodę o zawartości 6,5 l", str. 10; Podpis pod zdjęciem na str. 34 mówi o maszynach w wersji pasażerskiej, co nie jest zgodne z zawartością zdjęcia; "w 1976 dodatkowo utracono jedną z nich". Tekst mówi o liczbie maszyn w służbie, str. 36; "silników turbinowo wałowych", str. 57; "Podstawowym źródłem energii jest prąd stały o napięciu 27 V", str. 58;

Ze względu na zasyp ciekawych publikacji, w tym dwu systematycznie przeze mnie opisywanych serii wydawnictwa Edipresse, w najbliższej przyszłości z serii "100 lat polskich skrzydeł" omawiał będę tylko tomiki poświęcone maszynom powojennym.

Fiszer P., Gruszczyński J.
100 lat polskich skrzydeł
Tomik 10, Mi-8
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.


powiązane wpisy:

100 lps t.1 F-16
100 lps t.2 PZL-23
100 lps t.3 Mi-24
100 lps t.4 PZL-7
100 lps t.5 MiG-29
100 lps t.6 PZL-37
100 lps t.7 PZL-11
100 lps t.8 MiG-21
100 lps t.10 Mi-8
100 lps t.12 CASA C-295M
100 lps t.13 Su-22
100 lps t.15 PZL-130
100 lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15 
100 lps t.20 Su-7
100 lps t.21 Mi-14
100 lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100 lps t.26 Jak-23
100 lps t.29 TS-11 Iskra
100 lps t. 30 MiG-17
100 lps t. 32 Ił-28
100 lps t. 33 MiG-19
100 lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100 lps t. 40 SM-1 - prekursor
100 lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 43 Mi-2 - Czajnik do wszystkiego
100 lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej polski 
100 lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100 lps t. 49 PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do wszystkiego
100 lps t. 50 An-26 - dobry samolot
100 lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100 lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej okazałości
100 lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100 lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do kwadratu
100 lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie wielozadaniowy


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz