środa, 28 października 2020

Mi-2 - Czajnik do wszystkiego

 Śmigłowiec: szkolny, transportowy, pasażerski, sanitarny, poszukiwawczy i ratowniczy, rolniczy, dyspozycyjny, uzbrojony, minerski, dźwigowy, latające stanowisko dowodzenia, powietrzny zwiadowca, latający policjant, aktor filmowy - te wszystkie i zapewne wiele innych określeń pasuje do poczciwego Mi-2. Nie ma chyba w Polsce lotniska, nad którym by nie zawisła sylwetka popularnego "Plemnika". Nie ma osoby, która by kiedyś nie podniosła głowy w górę na dźwięk charakterystycznego trzepotu łopat "Michałka". Nie ma też chyba wojskowego pilota śmigłowcowego, który nie latałby na świdnickim "Czajniku".Mi-2 był produkowany w kilku odmianach uzbrojonych, zarówno z uzbrojeniem lufowym, jak i rakietowym, w tym przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. Do dziś pozostaje najliczniejszym, oprócz Sokoła, typem śmigłowca, także uzbrojonego w polskiej armii. Z uzbrojeniem kierowanym w Polsce "przeżył" swojego młodszego brata ciężkiego Mi-24, któremu kły wypadły już dawno. Maszyna ta, zbudowana w ponad pięciu tysiącach egzemplarzy latała praktycznie na wszystkich kontynentach, przez dekady propagując polski przemysł lotniczy. Co ważne śmigłowiec okazał się bardzo trwały i bezpieczny, a liczba wypadków i katastrof, jak na tak liczną flotę była naprawdę mała. Mi-2 służą w wojsku już dobrze ponad pół wieku. I choć MON zapowiada zakup 32 następców w ramach programu Perkoz, to znając ślimacze tempo procedur w MONie oraz przewidując kolosalne problemu budżetowe spowodowane pandemią, jestem przekonany, że jeszcze wiele lat brzęczenie poczciwych Michałków będzie nam towarzyszyć. Do ostatniej godziny resursu. Tym razem Miłosz Rusiecki wziął na swój, profesjonalny warsztat najważniejszy ze śmigłowców w historii polskiego lotnictwa. Tradycyjnie dla serii tomik składa się z kilku rozdziałów: Rozwój konstrukcji - 8 stron o powstaniu śmigłowca, próbach prototypów oraz przygotowaniach do produkcji Mi-2 w Polsce, tylko w Polsce. Produkcja seryjna - zasadniczy liczący aż 32 strony tekst nie tylko o samej produkcji, ale też o opracowaniu i zastosowaniach kolejnych wersji śmigłowca, głównie wojskowych, aż po Kanię i projekt Taurusa. Uzupełnieniem jest kolejny rozdział - Wojskowe Mi-2 w Polsce. Do tego dodać należy bardzo krótki, za krótki opis techniczny, uzupełniony obszerną tabelą z danymi technicznymi oraz rysunkami sylwetki śmigłowca. Niestety ponownie strona z rysunkami jest oddalona od opisu konstrukcji maszyny, co znacząco utrudnia analizę tekstu i jego czytelność. Co prawda wobec skromnego opisu konstrukcji nie jest to tym razem zbytnio uciążliwe, ale szkoda, że redakcja wycofała się po kilku numerach z umieszczania opisu i rysunków blisko przy sobie. Przy okazji rysunków zastanawiam się czy umieszczenie zewnętrznego zbiornika paliwa tylko w rzucie prawej strony śmigłowca było zamierzonym działaniem autora rysunku. Chcę wierzyć, że tak. We wkładkach znajdziemy artykuliki WSK-PZL Świdnik i Lotnictwo Wojsk Lądowych. Godny polecenia jest zwłaszcza drugi tekst ukazujący, jak w nowatorski, oryginalny i pełen trudności sposób powstała ta unikalna w skali Układu Warszawskiego formacja. Po za fajnie napisanym tekstem, wykorzystującym olbrzymią wiedzę pana Rusieckiego jest na prawdę mało błędów. Znalazłem jeden gramatyczny oraz niewłaściwą kolejność gwiazdek w danych technicznych, w sumie drobiazgi. Oby pozostałe tomiki serii były napisane i zredagowane na tak wysokim poziomie.
No i jeszcze okładka. Nagłówki numerów ze śmigłowcami do nr-u 21 (Mi-14) to "Śmigłowce wojska polskiego". Kolejne od nr-u 40 (SM-1) opatrzone są napisem "Samoloty wojska polskiego"!Rusiecki M.

100 lat polskich skrzydeł
Tomik 43, Mi-2
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia

 Powiązane wpisy:

100 lps t.1 F-16
100 lps t.2 PZL-23
100 lps t.3 Mi-24
100 lps t.4 PZL-7
100 lps t.5 MiG-29
100 lps t.6 PZL-37
100 lps t.7 PZL-11
100 lps t.8 MiG-21
100 lps t.10 Mi-
8
100 lps t.12 CASA C-295M
100 lps t.13 Su-22
100 lps t.15 PZL-130
100 lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15 
100 lps t.20 Su-7
100 lps t.21 Mi-14
100 lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100 lps t.26 Jak-23
100 lps t.29 TS-11
 Iskra
100 lps t. 30 MiG-17
100 lps t. 32 Ił-28
100 lps t. 33 MiG-19
100 lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100 lps t. 40 SM-1 - prekursor
100 lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 43 Mi-2 - Czajnik do wszystkiego
100 lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej polski 
100 lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100 lps t. 49 PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do wszystkiego
100 lps t. 50 An-26 - dobry samolot
100 lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100 lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej okazałości
100 lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100 lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do kwadratu
100 lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie wielozadaniowy

100 pls t. 69. SBLim-2Art - ostatni Mohikanin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz