Śmigłowiec:
szkolny, transportowy, pasażerski, sanitarny, poszukiwawczy i ratowniczy,
rolniczy, dyspozycyjny, uzbrojony, minerski, dźwigowy, latające stanowisko
dowodzenia, powietrzny zwiadowca, latający policjant, aktor filmowy - te
wszystkie i zapewne wiele innych określeń pasuje do poczciwego Mi-2. Nie ma
chyba w Polsce lotniska, nad którym by nie zawisła sylwetka popularnego "Plemnika".
Nie ma osoby, która by kiedyś nie podniosła głowy w górę na dźwięk
charakterystycznego trzepotu łopat "Michałka". Nie ma też chyba
wojskowego pilota śmigłowcowego, który nie latałby na świdnickim
"Czajniku".
Mi-2
był produkowany w kilku odmianach uzbrojonych, zarówno z uzbrojeniem lufowym,
jak i rakietowym, w tym przeciwpancernymi pociskami kierowanymi. Do dziś pozostaje
najliczniejszym, oprócz Sokoła, typem śmigłowca, także uzbrojonego w polskiej armii.
Z uzbrojeniem kierowanym w Polsce "przeżył" swojego młodszego brata ciężkiego
Mi-24, któremu kły wypadły już dawno. Maszyna ta, zbudowana w ponad pięciu tysiącach
egzemplarzy latała praktycznie na wszystkich kontynentach, przez dekady
propagując polski przemysł lotniczy. Co ważne śmigłowiec okazał się bardzo
trwały i bezpieczny, a liczba wypadków i katastrof, jak na tak liczną flotę
była naprawdę mała. Mi-2
służą w wojsku już dobrze ponad pół wieku. I choć MON zapowiada zakup 32 następców
w ramach programu Perkoz, to znając ślimacze
tempo procedur w MONie oraz przewidując kolosalne problemu budżetowe spowodowane
pandemią, jestem przekonany, że jeszcze wiele lat brzęczenie poczciwych Michałków
będzie nam towarzyszyć. Do ostatniej godziny resursu.
Tym
razem Miłosz Rusiecki wziął na swój, profesjonalny warsztat najważniejszy ze
śmigłowców w historii polskiego lotnictwa. Tradycyjnie dla serii tomik składa
się z kilku rozdziałów: Rozwój
konstrukcji - 8 stron o powstaniu śmigłowca, próbach prototypów oraz
przygotowaniach do produkcji Mi-2 w Polsce, tylko w Polsce. Produkcja seryjna - zasadniczy liczący
aż 32 strony tekst nie tylko o samej produkcji, ale też o opracowaniu i
zastosowaniach kolejnych wersji śmigłowca, głównie wojskowych, aż po Kanię i
projekt Taurusa. Uzupełnieniem jest kolejny rozdział - Wojskowe Mi-2 w Polsce. Do tego dodać należy bardzo krótki, za
krótki opis techniczny, uzupełniony obszerną tabelą z danymi technicznymi oraz
rysunkami sylwetki śmigłowca. Niestety ponownie strona z rysunkami jest
oddalona od opisu konstrukcji maszyny, co znacząco utrudnia analizę tekstu i
jego czytelność. Co prawda wobec skromnego opisu konstrukcji nie jest to tym
razem zbytnio uciążliwe, ale szkoda, że redakcja wycofała się po kilku numerach
z umieszczania opisu i rysunków blisko przy sobie. Przy okazji rysunków
zastanawiam się czy umieszczenie zewnętrznego zbiornika paliwa tylko w rzucie
prawej strony śmigłowca było zamierzonym działaniem autora rysunku. Chcę
wierzyć, że tak. We wkładkach znajdziemy artykuliki WSK-PZL Świdnik i Lotnictwo
Wojsk Lądowych. Godny polecenia jest zwłaszcza drugi tekst ukazujący, jak w
nowatorski, oryginalny i pełen trudności sposób powstała ta unikalna w skali
Układu Warszawskiego formacja. Po
za fajnie napisanym tekstem, wykorzystującym olbrzymią wiedzę pana Rusieckiego
jest na prawdę mało błędów. Znalazłem jeden gramatyczny oraz niewłaściwą
kolejność gwiazdek w danych technicznych, w sumie drobiazgi. Oby pozostałe
tomiki serii były napisane i zredagowane na tak wysokim poziomie.
No i jeszcze okładka. Nagłówki numerów ze śmigłowcami do nr-u 21 (Mi-14) to "Śmigłowce wojska polskiego". Kolejne od nr-u 40 (SM-1) opatrzone są napisem "Samoloty wojska polskiego"!
Rusiecki
M.
100 lat polskich skrzydeł
Tomik
43, Mi-2
Edipresse
Polska S.A.
64
strony, w miękkiej oprawie.
Liczne
zdjęcia
100 lps
t.1 F-16
100 lps
t.2 PZL-23
100 lps
t.3 Mi-24
100 lps
t.4 PZL-7
100 lps
t.5 MiG-29
100 lps
t.6 PZL-37
100 lps
t.7 PZL-11
100 lps
t.8 MiG-21
100 lps
t.10 Mi-8
100 lps
t.12 CASA C-295M
100 lps
t.13 Su-22
100 lps
t.15 PZL-130
100 lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15
100 lps t.20 Su-7
100 lps t.21 Mi-14
100 lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100 lps t.26 Jak-23
100 lps t.29 TS-11 Iskra
100 lps
t. 30 MiG-17
100 lps t. 32 Ił-28
100 lps t. 33 MiG-19
100 lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100 lps t. 40 SM-1 - prekursor
100 lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 43 Mi-2 - Czajnik do wszystkiego
100 lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej
polski
100 lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100 lps t. 49 PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do
wszystkiego
100 lps t. 50 An-26 - dobry samolot
100 lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100 lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej
okazałości
100 lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100 lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty
szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do
kwadratu
100 lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie
wielozadaniowy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz