sobota, 30 listopada 2019

Mi-14 - Bałtycki dominator

Praktycznie do dziś śmigłowce w Polsce związane są ze znakiem Mi. Cała produkcja polskich zakładów to: licencja Mi-1 i Mi-2; warianty śmigłowców licencyjnych SM-2 i Kania oraz znaczące wsparcie biura Mila - PZL W-3 Sokół. Na przekór zmianom ustrojowym i geopolitycznym konstrukcje Mila w polskiej armii trzymają się mocno. Ciągle nie widać następców popularnych Czajników czy Mi-8/17. Nadal myśli się o reanimacji niemal czterdziestoletnich szturmowych Mi-24, a jedyną realną - to dobre słowo - lotniczą siłę uderzeniową na Bałtyku stanowią niewiele młodsze Mi-14. W tym wypadku wytypowany i zamówiony został w końcu następca w zawrotnej ilości czterech egzemplarzy. Nim obowiązki poczciwych Mi-14 przejmą następcy upłynie jeszcze dobrych kilka lat, w ciągu których technicy darłowskiej bazy oraz łódzkiego WZLu wykorzystają swoje siły i zdolności, by utrzymać maszyny w sprawności. Sztabowcy i urzędnicy dołożą zaś wszelkich starań, aby prowadzone działania miały znamiona legalności. Swoją drogą ciekawe czy w roku 1986 ktokolwiek z osób pracujących przy produkcji ostatniego Mi-14 pomyślał, że 33 lata później śmigłowce te pozostaną w czynnej służbie, w dodatku w państwie należącym do NATO. Myślę, że wówczas wyobraźnie ludzka nie sięgała tak daleko. Nasza armia stała sie ewenementem na skalę światową, w którym wszystkie trzy gałęzie rozwojowe śmigłowca Mi-8 nadal pozostają w służbie. 
Wśród nich Mi-14 jest jedynym typem, którego wyposażenie zadaniowe zostało gruntownie zmodernizowane, a do uzbrojenia wprowadzono środki bojowe produkcji zachodniej. Nie mniej ważna jest wieloletnia służba maszyn poszukiwawczo-ratowniczych i wiele uratowanych istnień ludzkich. Znaczenie tego zadania i podejście do niego "wiatrakowych" marynarzy" pokazuje zakup kolejnego egzemplarza (po utracie dwóch z czterech) w ZSRR w roku 1990, a później przebudowa śmigłowców w wersji zwalczania okrętów podwodnych na ratownicze. Niestety czas biegnie szybko, o czym zapomnieli decydenci, i pomimo działań "ratunkowych" chwila wycofania ostatnich maszyn jest coraz bliższa. Następcy Mi-14 trudno będzie w liczbie czterech egzemplarzy przejąć i równie skutecznie wypełniać zadania Mi-14. Czy pojawi się więcej maszyn? Pewnie nie, gdyż większość środków pójdzie na system Wisła oraz, jak dla nas gadżetowe F-35.

Dwudziesty pierwszy tomik Samolotów/śmigłowców wojska polskiego opisuje śmigłowiec Mi-14, czym kompletuje prezentację śmigłowców rodziny Mi-8 w serii. Publikacja zawiera: 12 stron opisu powstania i rozwoju konstrukcji; 12 o produkcji i użytkownikach, 26 o służbie nad polskim Bałtykiem, 8 opisu technicznego; 4 o wyposażeniu śmigłowca służącym do wykrywaniu okrętów podwodnych oraz 4 o łódzkim WZLu, w którym remontowane i modernizowane są m.in. śmigłowce Mi-14.
Całość opracowana porządnie. Znalazłem jedynie jakiś drobne uchybienia językowe czy redakcyjne, w sumie cztery, bez poważniejszych błędów.
Tak trzymać.


Fiszer M., Gruszczyński J.
100 lat polskich skrzydeł
Tomik 21, Mi-14
Edipresse Polska S.A.
64 strony, w miękkiej oprawie.
Liczne zdjęcia.

Powiązane wpisy


100 lps t.1 F-16
100 lps t.2 PZL-23
100 lps t.3 Mi-24
100 lps t.4 PZL-7
100 lps t.5 MiG-29
100 lps t.6 PZL-37
100 lps t.7 PZL-11
100 lps t.8 MiG-21
100 lps t.10 Mi-8
100 lps t.12 CASA C-295M
100 lps t.13 Su-22
100 lps t.15 PZL-130
100 lps t.17 C-130
100 lps t.18 MiG-15 
100 lps t.20 Su-7
100 lps t.24 Leonardo M-346 Bielik
100 lps t.26 Jak-23
100 lps t.29 TS-11 Iskra
100 lps t. 30 MiG-17
100 lps t. 32 Ił-28
100 lps t. 33 MiG-19
100 lps t. 37 I-22 Iryda - polska(bez)nadzieja
100 lps t. 40 SM-1 - prekursor
100 lps t. 41 MiG-23 - niedoceniony
100 lps t. 43 Mi-2 - Czajnik do wszystkiego
100 lps t. 45 TS-8 Bies - najbardziej polski 
100 lps t. 48 An-2 - ulubiony pterodaktyl
100 lps t. 49 PZL W-3 Sokół - śmigłowiec do wszystkiego
100 lps t. 50 An-26 - dobry samolot
100 lps t. 51 Black Hawk - śmigłowiec symbol
100 lps t. 52 Su-20 – typ przejściowy
100 lps t. 54 Ił-14 – lepsza kiła niż skok z Iła
100 lps t. 55 SH-2G Seasprite – polskie lotnictwo pokładowe w całej okazałości
100 lps t. 57 An-28/M28 - gorzki sukces
100 lps t. 59 i 62 Jak-11 i Jak-18 - samoloty szkolno-treningowe Jakowlewa
100 lps t. 63 SW-4 - marketingowa porażka do kwadratu
100 lps t. 66 Jak-12 - samolot prawdziwie wielozadaniowy

100 pls t. 69. SBLim-2Art - ostatni Mohikanin

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz