Popularna
niegdyś seria Typy Broni i Uzbrojenia ma się nadal dobrze, o czym świadczą
kolejne ukazujące się tomiki. Ostatnio aż trzy poświęcone legendarnemu
odrzutowcowi Made in USA, czyli McDonnell F-4
Phantom II. Podział tematyczny pomiędzy trzema zeszytami jest jak najbardziej
logiczny. W pierwszym, nieco obszerniejszym niż zwykle, omówiono genezę
konstrukcji oraz amerykańskie wersje morskie. W drugim amerykańskie wersje
lądowe, a w trzecim te dla użytkowników zagranicznych. Zmieszczenie historii
najpopularniejszych, najliczniej i w najliczniejszych wersjach produkowanych
maszyn często wykracza poza jeden tomik serii. Tak było w przypadku Bf 109 (4 tomiki), Spitfire (3), Hurricane i
Ju-87 (2). Podobnie w innej serii Autorzy na omówienie rodziny samolotów Su-27
potrzebowali tomików trzech. Nic więc dziwnego, że Phantom II zajął także trzy tomiki. Jak dla mnie objętość w sam
raz.
Autorem
tryptyku jest M. Dąbrowski, znany z czterech poprzednich tomików serii TBiU. Od
strony redakcyjnej i wydawniczej nie zauważyłem poważniejszych uchybień. Szata
graficzna też na bardzo przyzwoitym poziomie. Całość uzupełniona barwnymi planszami,
szczegółowymi schematami wyposażenia kabin, całkiem sensownymi i czytelnymi
tabelami oraz kilkoma mapkami. Wszystko to składa się na logiczną, spójna
całość. Dużo miejsca poświęcono zastosowaniu bojowemu, w szczególności maszyn
amerykańskich w Wietnamie. Z opisem bojowego użycia maszyn izraelskich spokojnie
wystarczyłoby na jeden tomik. W kilku miejscach jednak wyliczanka akcji zaczynała
trącić nudą. Osobiście wolę więcej w obszarze budowy, wyposażenia oraz historii
produkcji. No cóż, sprawa gustu i podejścia. Zabrakło mi natomiast opisu dalszego
ciągu służby maszyn greckich, który urywa się na roku 2017. Nie jest też
prawdą, że Niemcy używali samolotów w wersji G. Były to E i RF-4E.
Oczywiście są
też, na szczęście nieliczne, drobniejsze błędy.
Nr 256: w tabelach na
str. 17, 18 lepiej niż „maksymalne przyspieszenie” brzmiałoby „dopuszczalne
przeciążenie”; masy bomb wyrażane były w funtach, więc 250 kg nie bardzo
pasuje, str. 33; „w czasie startu z katapulty pasa bazy Chu Lai”, str. 34; Przy
wymiarach kół na str. 50 nie podano jednostek, zapewne cali. Nr 258: skrót
od Israel Air Force to nie ILAF, str. 14 i dalej.
Ogólnie
komplecik robi całkiem pozytywne wrażenie, co przy cenie rzędu 30-35 PLN
zachęca do bliższego kontaktu.
Marek
Dąbrowski
Samolot wielozadaniowy McDonnell F-4 B/J/N/S, RF-4B Phantom
II (wersje morskie USA)
Samolot
wielozadaniowy McDonnell Douglas F-4 C/D/E/G, RF-4C Phantom II (wersje lądowe
USA)
Samolot
wielozadaniowy McDonnell Douglas F-4 Phantom II (wersje dla użytkowników
zagranicznych)
Typy Broni i
Uzbrojenia
Zeszyt nr 256,
257, 258
Agencja
wydawnicza CB
2025,
56/48/48 stron
w miękkiej oprawie,
liczne zdjęcia i
rysunki barwne.
Powiązane wpisy:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz