poniedziałek, 4 sierpnia 2025

Skrzydlata Polska ML7/2025. Innowacje, nowe podąża ścieżką starego?

Radar pogodowy na pokładzie samolotu, model „piasta i szprychy”, bezpłatne posiłki w klasie ekonomicznej, rozmowy telefoniczne z pokładu samolotu to tylko kilka z innowacyjnych rozwiązań, w których wprowadzaniu prym wiodły amerykańskie linie Delta. A wszystko zaczęło się przed stu laty od małego przedsiębiorstwa, prekursora komercyjnego opylania pól środkami chemicznymi, czyli współczesnego agrolotnictwa. I choć pierwszy lot pasażerski wykonano trzy lata później, wtedy też pojawiła się nazwa Delta, to właśnie powstanie firmy Huff, Daland & Company uznawane jest za początek wielkich linii lotniczych. Historia firmy, którą przedstawiono w lipcowym numerze Skrzydlatej Polski ML pokazuje, że odważne wizje, ciężka praca i łut szczęścia są podstawami w drodze do sukcesu. Nie można też zapominać o kliencie, jego potrzebach, możliwościach finansowych i oczekiwaniach. Zawsze trzeba iść krok w krok z konkurencją lub lepiej być krok przed, choć ta opcja obarczona jest większym ryzykiem. W przypadku Delty to ryzyko zostało dobrze skalkulowane, co przyczyniło się do rozwoju firmy oraz postępu w lotnictwie komunikacyjnym, postępu niemal w każdym jego obszarze.
I choć wydawać się może, że tego typu kolosy w połączeniu z koncernami produkującymi samoloty pasażerskie oraz portami lotniczymi zawładnęły całkowicie cywilnym rynkiem lotniczym, nic nie jest dane na stałe. Podobnie jak zwalczanie szkodników pól z powietrza stworzyło szansę dla twórców późniejszej Delty, tak dziś w wielu miejscach na świecie tworzą się małe firmy lub startupy, które w przyszłości mogą urosnąć i dołączyć do grona potentatów. Tylko, że dziś możliwości jest więcej, a i grono chętnych do podjęcia rękawicy i stworzenia rzeczy na pierwszy rzut oka niemożliwych jest coraz szersze. Globalizacja, sztuczna inteligencja czy technologie addytywne to tylko kilka z narzędzi, coraz powszechniej dostępnych, które mogą i zmieniają świat. Oby na lepsze. Przykład takiego innowacyjnego rozwiązania zarówno w sferze technicznej, jak i organizacyjnej w obszarze najnowszych technologii lotniczych przedstawia T. Hypki. I niech przy tej tematyce zostanie. Ze wszech miar jest ona bardziej wdzięczna i bezpieczniejsza niż tematy polityczne.

TOP 3

1. 100 lat Delta Air Lines. Sto lat historii jednej z wiodących amerykańskich linii lotniczych w sześciostronicowej pigułce. Zgrabnie napisany, niosący wiele ważnych i ciekawych informacji artykuł. Całość okraszona osiemnastoma aż zdjęciami maszyn używanych przez Deltę. Siłą rzeczy zdjęcia są małe, ilustracyjne.
2. Vipery nad Bałtykiem. Relacja z kolejnej, już sześćdziesiątej ósmej misji Baltic Air Policing nad Krajami Bałtyckimi. Tej wiosny dyżur pełniły samoloty F-16 należące do Rumunii i Polski, dwóch państw NATO bezpośrednio graniczących z objętą działaniami wojennymi Ukrainą. Kraje te łączy także to, że w ramach NATO są pierwszymi użytkownikami Viperów wśród byłych członków Układu Warszawskiego. U nas to już prawie dwadzieścia lat. Nic więc dziwnego, że wspólna misja była doskonałą przestrzenią do wymiany doświadczeń pomiędzy pilotami i pozostałym personelem obu armii. W artykule opisano podstawowe zadania realizowane podczas misji oraz zamieszczono fajne zdjęcia polskich i rumuńskich F-16 w locie, zarówno razem, jak i osobno.
3. Pierwszy lot Quarterhorse Mk I. W technice lotniczej, podobnie jak i w kosmicznej, dochodzi w ostatnim czasie do znacznego przyspieszenia opracowywania i wprowadzania nowych rozwiązań. Co ciekawe ich inicjatorami i wykonawcami nie są raczej wielkie koncerny z potężnym zapleczem naukowo-badawczym duszonym przez rozbudowaną strukturę, biurokrację i nastawienie na szybkie zaspokojenie interesu udziałowców. Prym wiodą tu amerykańskie startupy, w których na ogół młodzi inżynierowie i biznesmeni realizują swoje, zwykle odważne i ryzykowne wizje. Bez kompleksów wchodzą w obszary zarezerwowane wcześniej dla wielkiego kapitału lub organizacji państwowych.
Doskonałym przykładem zupełnie nowej filozofii rozwoju statku latającego jest projekt startupu Hermeus nazwany Quarterhorse. Jego celem jest zbudowanie statku powietrznego, który pobije rekord prędkości należący wciąż do SR-71. Oczywiście jest to cel marketingowy, a realnym jest opracowanie i przetestowanie technologii hipersonicznych. Plany, harmonogram i kosztorys budzą uznanie. Co z tego wyniknie zobaczymy. Póki co, w artykule opisano dotychczasową drogę firmy do oblotu prototypu modelu Mk 1 oraz plany dalszych prac.


Powiązane wpisy: 

Skrzydlata Polska ML 6/2025. Krytyczne spojrzenie na zachód

Skrzydlata Polska ML 5/2025. Władek nie wydurniaj się

Skrzydlata Polska ML 4/2025  Zdarzenie jak szóstka w Lotto
Skrzydlata Polska ML 3/2025. Elektryczna zadyszka
Skrzydlata Polska ML 2/2025. Skrzydlatej matematyczne problemy
Skrzydlata Polska ML 1/2025. Numer południowy
Skrzydlata Polska ML 12/2024. Roczek Fafika
Skrzydlata Polska ML 11/2024. Czekając na rewolucję
Skrzydlata Polska ML 10/2024. Lot na rynku
Skrzydlata Polska ML9/2024. Kawa nad K2
Skrzydlata Polska ML8/2024. Tani wypełniacz zamiast wspomnienia o ciekawym człowieku i jego osiągnięciach
Skrzydlata Polska ML7/2024. Odtwarzanie zDOLności
Skrzydlata Polska ML 6/2024. Obyś setki nie doczekał
Skrzydlata Polska ML 5/2024. Concorde, następne pokolenie?
Skrzydlata Polska ML 4/2024. Transportowe mrzonki
Skrzydlata Polska ML 3/2024.
Skrzydlata Polska ML 2/2024. Błędy duże, małe i malutkie
Skrzydlata Polska ML 1/2024. Jaki pierwszy numer, taki cały rok?
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz