niedziela, 23 lutego 2025

Lotnictwo 1/2025. Cywilne ofiary odległej wojny

W czerwcu 2015 roku miałem okazję odlatywać z lotniska w Dniepropietrowsku, dzisiejszym Dnipro. Uzbrojone samoloty i śmigłowce bojowe na płaszczyznach postojowych stanowiły niemal namacalny ślad toczącego się nie tak daleko przecież konfliktu zbrojnego. Uwielbiam latać, a atmosfera lotniska, kołowania czy startu budzi we mnie zawsze wielkie, pozytywne emocje. Tamtym razem jednak radość z kolejnego lotu zakłóciła drobna niedogodność. Co prawda start przytulnego Fokkera był jak zawsze przyjemnym wrażeniem, jednakże pierwsza faza lotu już niekoniecznie. Start odbywał się bowiem w kierunku wschodnim i po szybkim wejściu w niskie chmury wznoszenie odbywało się po prostej. Nim samolot zawrócił w stronę Europy wznosił się ostro w mlecznej zasłonie ciągle na wschód, w kierunku frontu. Zapewne zwrot nastąpił w odpowiednim, przypuszczalnie niezbyt długim czasie. Jednakże jakaś natrętna wewnętrzna myśl nie dawała mi spokoju, sprawiając że sekundy te były jednymi z najdłuższych w moim życiu.
Wspomnienie to przychodzi mi po raz kolejny na myśl w trakcie lektury tekstu o katastrofie Azerskiego Embraera, który, jak wszystko na to wskazuje, trafiony został przez Rosjan rakietą gdzieś w okolicach Groznego. To już druga cywilna ofiara lotnicza konfliktu na Ukrainie. Drugi akt terroru powietrznego Made in Russia lub kolejna tragiczna pomyłka. Nie jest to jednak przypadek odosobniony. Zestrzelenie koreańskich Boeingów B707 (1978 r., 2 zabitych, 13 rannych), a później Jumbo Jeta (1983 r., 269 ofiar) przez samoloty ZSRR czy irańskiego Airbusa A300 przez Amerykanów (1988 r., 290 ofiar) to najtragiczniejsze i najgłośniejsze z nich. Przykłady te, nie jedyne, pokazują jak trudno jest zapewnić bezpieczeństwo ruchu lotniczego w obszarach objętych działaniami zbrojnymi. Politycy, decydenci organów ruchu lotniczego i menadżerowie linii lotniczych zapewne kalkulują ryzyko dopuszczania lotów w niebezpieczne rejony, biorąc pod uwagę skutki potencjalnego zdarzenia. Zwykle niezbyt świadomi zagrożenia pasażerowie ufają organom kontroli ruchu lotniczego oraz liniom lotniczym. 
Same okoliczności zestrzelenia azerskiego Embraera oraz późniejszy chaos (dez)informacyjny nie mogą przesłonić z jednej strony tragizmu zdarzenia, z drugiej heroicznej walki załogi o utrzymanie samolotu w powietrzu. I choć lotnicze szczęście nie do końca im sprzyjało, wiele istnień ludzkich udało się uratować.
Otwartym pozostaje pytanie o poniesienie konsekwencji przez osoby odpowiedzialne za tragedię. Wydaje się, że jak zwykle w takich wypadkach wielka polityka i wielki biznes rozciągną parasol ochronny nad tymi, którzy do tragedii w mniejszym lub większym stopniu się przyczynili. Czy coś się zmieni? Pewnie tak, do następnego razu.

Top 3 numeru:

1. Boeing CH-47 Chinook. Druga część monografii tego niezwykłego śmigłowca. Tym razem historia „powietnamskich” wersji Chinooka: CH-47D, MH-47E, CH-47F i ich podwersji. Chyba trudno o lepszy przykład pragmatycznego podejścia Amerykanów do wyposażenia swojej armii. Kolejne przebudowy starszych wersji w nowsze pokazują, że to co jest dobre i niezawodne należy unowocześniać i modernizować, nie zawsze stawiając na nowe, obarczone większym ryzykiem konstrukcje. Nawet jeżeli takie podejście nie daje zbyt dużych korzyści na etapie produkcji/modernizacji, to efektywność takiego rozwiązania w zakresie infrastruktury, szkolenia czy taktyki nie budzi najmniejszych wątpliwości. Sam artykuł w sposób wyczerpujący przedstawia historię kolejnych wersji kończąc na CH-47F Block II, choć historia Chinooka na pewno się na tym nie skończy. Póki co, warto zapoznać się z tym co jest, na przykład podczas lektury wspomnianego artykułu.
2. Wright Military Flyer – pierwszy samolot wojskowy. Kolejny zwięzły materiał prezentujący ciekawy epizod w historii lotnictwa. Tym razem Autor cofnął się do początków lotnictwa silnikowego i jego prekursorów braci Wright. Słynni bracia mieli smykałkę nie tylko do rowerów i maszyn latających ale także, jako typowi Amerykanie, do interesów. A że ich konstrukcja dojrzewała i nabierała wartości użytkowych swe kroki skierowali do wojskowych, gdyż tu widzieli największe pole do zastosowania swojego wynalazku, a przy okazji najlepszego, najbogatszego potencjalnego kupca ich maszyny. Kulisy tej historii w sposób ciekawy, dobrze zilustrowany, opisano w artykuliku.
3. Zestrzelenie Embraero Azerbaijan Airlines. W artykule przedstawiono aktualny stan wiedzy na temat tego tragicznego wydarzenia. Pokazano jego przebieg i przywołano relacje ocalałych członków załogi. Tyle ile na dzień dzisiejszy można napisać, bez wdawania się w polityczne dywagacje czy teorie spiskowe.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo 12/2024. Nowy rok rokiem (bez)nadziei

Lotnictwo 11/2024. Wojna i pokój Króla Wacława
Lotnictwo 10/2024. Zastaw się, a postaw się
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo 7, 8/2024. Brygada zrobiona na szaro
Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne
Lotnictwo 5/2024. Groźnie incydenty, pomruki wojny
Lotnictwo 4/2024. Argentyna, nie Ukraina
Lotnictwo 3/2024. Cel – minimalizacja strat
Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz