niedziela, 2 lutego 2025

Skrzydlata Polska ML 1/2025. Numer południowy

W szaroburym, ponurym styczniu redakcja miesięcznika lotniczego Skrzydlata Polska przenosi nas aż w trzech artykułach do słonecznej Italii. W czwartym, artykule przewodnim numeru, jeszcze dalej na południe do Brazylii. Obserwowane od dłuższego czasu zainteresowanie SP ML lotnictwem Włoch oraz państw Ameryki Południowej wynika zapewne ze współpracy z określonymi autorami. W mniej lub bardziej zamierzony sposób wpisuje się też w tendencję do wzrostu znaczenia obu tych państw na geopolitycznej mapie świata. Pozwala też na w miarę bezpieczne obejście tematów związanych z lotnictwem USA oraz Rosji, państw do których od wielu lat redakcja magazynu ma określony stosunek. Biorąc pod uwagę skupienie innych mediów na państwach zaangażowanych w naszym rejonie oraz ich lotnictwie, podejmowane w Skrzydlatej tematy stanowią ciekawą odmianę z nutką egzotyki. Dotyczy to zwłaszcza państw półkuli południowej, gdzie przez wiele lat zaniedbywane, niedoinwestowane lotnictwo wojskowe stanęło u progu mniej lub bardziej wymuszonej modernizacji. Jak pokazuje materiał z ćwiczeń CRUZEX armie tych państw nie zasypiają gruszek w popiele i przygotowują się do działania na współczesnym, wielodomenowym polu walki. I choć liczne z szesnastu biorących udział w ćwiczeniu państw mają niezbyt liczne, nie zawsze nowoczesne, często bez nowoczesnych lub w ogóle bez odrzutowych samolotów bojowych, pod nieformalnym kierownictwem sił powietrznych Brazylii ćwiczą bardzo ciekawe, aktualne scenariusze, uwzględniające doświadczenia z najnowszych konfliktów zbrojnych oraz rozwoju zagrożeń w domenie cybernetycznej.
Włochy z kolei są jednym z największych państw w Europie, stale dbającym o wysoki poziom wyposażenia i wyszkolenia swojej armii, w tym lotnictwa oraz lotniczych formacji agend rządowych, zwłaszcza Guardia di Finanza. W naszej części Europy często nie dostrzegamy znaczenia tego państwa, jego gospodarki i armii. Wygląda na to, że w aktualnie kształtującym się nowym ładzie europejskim, wobec słabości, a wręcz zapaści politycznej i gospodarczej Niemiec i nie wiele lepszej sytuacji we Francji, znaczenie Włoch stale wzrasta i wzrastać będzie.
 
TOP 3
 
1. Zlot Wilg w Rybniku. Cieszy, że jest w naszym lotnictwie wielu zapaleńców kultywujących tradycje polskiego lotnictwa sportowego oraz przemysłu, zachowując pamięć o nim nie tylko we wspomnieniach i na starych fotografiach, ale także „w metalu”. Dbanie o samoloty i szybowce polskiej produkcji, często też konstrukcji, i zachowanie ich w stanie lotnym dostarcza im powodów do dumy i nie lada frajdy. Pozostałym sympatykom lotnictwa dostarcza wrażeń związanych z widokiem i dźwiękiem, coraz rzadszych już na naszym niebie maszyn. Wszelkiego rodzaju, mniej lub bardziej formalne i nagłośnione zloty i spotkania radują wiele serc. Jednym z ciekawszych tego typu spotkań w poprzednim roku był zlot zorganizowany przez fundację Nasze Skrzydła oraz Aeroklub Rybnicki. Jest to jeden z obszarów działalności lotniczej, który powinien być propagowany w czasopiśmie rangi Skrzydlatej Polski. Jeżeli materiał ze zlotu zajmuje sześć stron dobrego tekstu i zdjęć M. Sigmunda to nic tylko się cieszyć. Plusem materiału jest krótki opis historii poszczególnych maszyn biorących udział w zlocie.
2. Cybernetyczne CRUZEX 2024. Wspomniane już wyżej duże manewry – 16 państw, ponad setka samolotów i śmigłowców – pokazują, że także w tak odległych rejonach świata starają się utrzymać rękę na pulsie. Nie bez znaczenia jest także dominacja brazylijskiego przemysłu lotniczego oraz promocja jego produktów, zwłaszcza C-390 Milenium oraz najnowszych wersji samolotu Tucano, chyba najbardziej udanego turbośmigłowego samolotu szkolno-treningowo-bojowego ostatniego półwiecza.
3. Identyczne Learjety LPR. Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zasługuje na uznanie i szacunek nie tylko ze względu na ważne funkcje jakie pełni, ale także na wzorowe, w naszych warunkach, zarządzanie flotą śmigłowców i samolotów. W obszernym artykule B. Głowackiego przedstawiono najnowsze nabytki LPRu w postaci samolotów odrzutowych Learjet 75. W bogato zilustrowanym tekście znalazło się bardzo dużo ciekawych informacji dotyczących zarówno lotniczych, jak i medycznych rozwiązań w nich zastosowanych. Co ciekawe wiele z nich ma charakter unikatowy, dostosowany do wymagań polskiego użytkownika. Warto przeczytać, zapoznać się bliżej i upowszechniać wiedzę o tej jakże szlachetnej formacji i jej wyposażeniu.
 
PS.
Tradycyjnie piętą achillesową SP są informacje z lotu po kraju i lotu po świecie, gdzie znów pojawiło się kilka błędów gramatycznych. Nie zwrócono także uwagi, że mamy nowy rok i zdarzenia z listopada 2024 miały miejsce w minionym, a nie bieżącym roku.
 
Powiązane wpisy:
 

Skrzydlata Polska ML 12/2024. Roczek Fafika

Skrzydlata Polska ML 10/2024. Lot na rynku
Skrzydlata Polska ML9/2024. Kawa nad K2
Skrzydlata Polska ML8/2024. Tani wypełniacz zamiast wspomnienia o ciekawym człowieku i jego osiągnięciach
Skrzydlata Polska ML7/2024. Odtwarzanie zDOLności
Skrzydlata Polska ML 6/2024. Obyś setki nie doczekał
Skrzydlata Polska ML 5/2024. Concorde, następne pokolenie?
Skrzydlata Polska ML 4/2024. Transportowe mrzonki
Skrzydlata Polska ML 3/2024.
Skrzydlata Polska ML 2/2024. Błędy duże, małe i malutkie
Skrzydlata Polska ML 1/2024. Jaki pierwszy numer, taki cały rok?
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz