poniedziałek, 3 marca 2025

Skrzydlata Polska ML 2/2025. Skrzydlatej matematyczne problemy

W swojej długiej, może nawet za długiej, karierze dydaktycznej obserwuję zauważalny spadek umiejętności matematycznych młodzieży maturalnej. I nie mam tu na myśli bardziej skomplikowanych zagadnień lecz biegłość w podstawowych działaniach matematycznych, w porywach do obliczania procentów. Rozmowy z kolegami po fachu potwierdzają, że nie jest to tylko moja obserwacja. No cóż, limit 30 % punktów na maturze robi swoje. Jednak problemy obliczeniami występują także u osób starszych z klasyczną jeszcze, maturą. Takie wpadki przydarzyły się ostatnio dwóm wiodącym redaktorom SP ML. Na stronie 4 B. Głowacki, redaktor naczelny magazynu, podaje, że w rozbitym Boeingu 737 Jeju Air zginęło 175 osób. Dwie strony dalej pisze, że „Potwierdzono śmierć wszystkich 175 pasażerów i 4 członków załogi”. Pozostaje mieć nadzieję, że jest to tylko błąd matematyczny a nie pominięcie załogi jako ofiar wypadku. W nie do końca jasny sposób wyraża się też T. Hypki pisząc ”Ciąg każdego z silników PTAE-W ma docelowo wynosić 4,2 kN. To znacznie mniej niż w amerykańskim turbowentylatorowym silniku Williams FJ33 … 8,21 kN”. Jest to niemal dwukrotnie mniej, co przy napędzie dwusilnikowym daje praktycznie taki sam sumaryczny ciąg. Biorąc przykład z tekstu na str. 13 można by napisać, że mamy do czynienia ze pomyłkami.
Trochę smutno, że redakcja tak zasłużonego dla polskiego lotnictwa czasopisma nie dokłada wystarczająco dużo starań do jakości publikowanych tekstów. W lotnictwie takie zaniedbania często prowadzą do poważnych zdarzeń. Potem jest o czym pisać.

TOP 3

1. Szybowce nad Litwinką. Kolejny przykład wspaniałej troski grupy zapaleńców o zabytkowe szybowce, materialne świadectwa dawnej świetności polskiego szybownictwa. Ponownie M. Sigmund ciekawie opisuje zlot zabytkowych statków powietrznych, przybliżając przy okazji historię poszczególnych maszyn biorących udział w imprezie i ludzi, dzięki którym można je podziwiać na tatrzańskim lądowisku. Artykuł kusi, aby w przyszłym roku wybrać się na kolejną edycję pikniku.
2. (Nie)bezpieczna strefa. Ostatnie miesiące nie są łaskawe dla pasażerskiego transportu lotniczego. Trzy kolejne katastrofy zajęły żółte paski serwisów informacyjnych. Do tego doliczyć należy kilka incydentów dodatkowo psujących wizerunek podróży lotniczych. Najtragiczniejszy z wypadków miał miejsce w Korei płd. Gdzie w nie do końca wyjaśnionych jeszcze okolicznościach zginęło 179 osób, wszyscy obecni na pokładzie. Artykuł szeroko opisuje okoliczności zdarzenia, w tym kwestię silnie zbrojonego nasypu z lokalizatorem ILS na końcu pasa, o który dosłownie roztrzaskała się maszyna.
3. Rywalizacja kosmicznych gigantów. Blue Origin vs SpaceX. Kolejny bardzo medialny incydent, związany z upadkiem fragmentów rakiety Falcon 9 firmy SpaceX w Wielkopolsce tylko podsycił zainteresowanie podbojem kosmosu przez podmioty prywatne. Pisząc swój artykuł J. Kruk nie miał zapewne pojęcia, że swoim materiałem trafi optymalnie w bieg aktualnych wydarzeń. W artykule opisuje on historię fascynującego wyścigu w podboju kosmosu przez prywatne firmy dwóch ekscentrycznych multimiliarderów.
Wracając do wspomnianego incydentu z fragmentami Falcona 9 przyznam, że związane z nim dźwięki eksplozji, w moim przypadku dochodzące z okolic lotniska w Krzesinach, wzbudziły niemały niepokój i obawy o ich pochodzenie. Paradoksalnie, w takim układzie informacje o ich kosmicznym pochodzeniu bardzo mnie uspokoiły. 


Powiązane wpisy: 

Skrzydlata Polska ML 1/2025. Numer południowy
Skrzydlata Polska ML 12/2024. Roczek Fafika
Skrzydlata Polska ML 11/2024. Czekając na rewolucję
Skrzydlata Polska ML 10/2024. Lot na rynku
Skrzydlata Polska ML9/2024. Kawa nad K2
Skrzydlata Polska ML8/2024. Tani wypełniacz zamiast wspomnienia o ciekawym człowieku i jego osiągnięciach
Skrzydlata Polska ML7/2024. Odtwarzanie zDOLności
Skrzydlata Polska ML 6/2024. Obyś setki nie doczekał
Skrzydlata Polska ML 5/2024. Concorde, następne pokolenie?
Skrzydlata Polska ML 4/2024. Transportowe mrzonki
Skrzydlata Polska ML 3/2024.
Skrzydlata Polska ML 2/2024. Błędy duże, małe i malutkie
Skrzydlata Polska ML 1/2024. Jaki pierwszy numer, taki cały rok?
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz