niedziela, 17 listopada 2019

Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer


Lektura podwójnego, tylko z oznaczenia, numeru Lotnictwa z października-listopada 2019 skłoniła mnie do ponownego napisania kilku słów o tym czasopiśmie, bo już nie miesięczniku.

Mój top 5 numeru to:
1. BAC TSR2 - historia tego na wskroś nowoczesnego w swoim czasie samolotu uderzeniowego z Wielkiej Brytanii. Autor mierzy się z powodzeniem z zawiłościami politycznymi, biznesowymi i technicznymi projektu, starając się przedstawić możliwie obiektywnie pozytywne oraz negatywne strony budzącego do dziś wiele kontrowersji programu. POLECAM.

2. Arktyczne Herculesy LC-130H Skibirds - przybliża mało znaną, aczkolwiek bardzo interesującą historię najpopularniejszego transportowca świata w wersji arktycznej, wyposażonej w podwozie nartowe. Przybliża nie tylko samolot, ale też eksploatujące go jednostki oraz specyfikę operacji na śniegu.

3. Belgijskie siły powietrzne - L.A. Wieliczko jak zwykle bardzo profesjonalnie i przystępnie przedstawia historię, dzień dzisiejszy oraz plany na przyszłość lotnictwa kolejnego państwa.

4. MSPO - Kielce 2019 - obszerna relacja z tej najważniejszej w kraju imprezy targowej przemysłu obronnego. Prezentowane i nieobecne statki powietrzne oraz systemy uzbrojenia wiele mówią o kondycji polskiej armii, przemysłu obronnego oraz perspektywach na przyszłość. Rozdźwięk jest tu ogromny - od najnowocześniejszych samolotów bojowych świata aż po dramatyczne próby reanimacji czterdziestoletnich śmigłowców bojowych. Czasem brak słów.

5. Działania krakowskich eskadr: 23. i 26. Eskadry Obserwacyjnej w początkach kampanii wrześniowej 1939 r. Kawał historii w dobrym wydaniu, choć jak dla mnie tekst zbyt szczegółowy i trochę zagmatwany. Dla czytelników mocniej zaangażowanych w historię września 1939 zapewne bardziej fascynujący. Zastanawiam się dlaczego w całym artykule nie znalazło się żadne zdjęcie RWD-14 Czapla, choć w tekście pojawia się równie często jak Lublin R-XIII, którego zdjęć jest aż dziesięć plus barwny rysunek. Poza tym samolot ten nie nosił nazwy własnej typu "Lublin" więc zapis "R-XII D Lublin" jest błędny.

Artykuł Miecze za kłamstwa. Fikcyjne zestrzelenia HPTM. Ericha Hartmana w bitwie nad Jassami, jest jak dla mnie, delikatnie mówiąc, mało przekonujący. Chaos, bałagan i wielokrotnie przebijająca z tekstu nuta pogardy dla bohatera artykułu i jego działań. Nie twierdzę bynajmniej, że w tezach Autora nie ma racji, jednak forma artykułu sprawia wrażenie dalekiej od rzetelności, tak charakterystycznej dla lat w Polsce słusznie minionych.

Temat wiodący numeru zawiera się w liczącym 14 stron artykule Organizacja polskiego lotnictwa wojskowego 1989-2019. Temat bardzo interesujący i ważny, pozwalający lepiej zrozumieć stan obecny naszego lotnictwa, na pewno godny rzetelnego opisania. Niestety duet autorski A. Gołąbek, A. Wrona oraz redakcja nie podołali zadaniu, napiszę więcej - bylejakością swojej pracy położyli temat, a przy okazji rzucili paskudny cień na cały numer Lotnictwa. Od dawna, o czym już pisałem wielokrotnie, nie mam najlepszej opinii o warsztacie tego duetu. Teraz po prostu brak mi słów. O ile sam układ tekstu jest logiczny, opisujący wiele ciekawych zagadnień, uzupełniony ciekawym materiałem zdjęciowym, to sposób jego prezentacji i opisu zdjęć jest fatalny. Tak wielu błędów merytorycznych, logicznych i językowych w jednym artykule nie widziałem od dawna.
Na początek merytoryka:
Układ Warszawski oraz ZSRR wcale nie rozpadły się w roku 1989, ale dopiero w r. 1991, str. 55; Z końcem lat dziewięćdziesiątych nie wycofano żadnego Tu-154 jak wynika z podpisu zdjęcia na str. 56; z uporem godnym lepszej sprawy Autorzy piszą o bazie w Krzesinach, a nie Poznaniu-Krzesinach, ale jest Kraków-Balice, choć to Krzesiny leżą w obrębie miasta - Poznania, str. 61; Samoloty An-26 pełniły rolę konia roboczego w lotnictwie transportowym dużo wcześniej niż od momentu wycofania ostatnich Iłów-14, str. 62; Samolot monitoringu ekologicznego An-26! Podobnie śmigłowiec transportowy Mi-2 str. 62; Koncern Lockheed Martin powstał w roku 1995, więc polskie F-16 od początku były samolotami Lockheed Martin, a nie Lockheed, str. 63; W sumie do polski sprowadzono osiem maszyn C-130 Hercules, a nie pięć, str. 63; 
Nielogicznych i błędnych zdań też nie brakuje: 
"... przekazała zwierzchnictwo władzy nad ...", str. 54; "... tworzącą się polską siłą zbrojną na wschodzie ...", str. 55; "... celów działalności lotnictwa wojskowego oraz jego rozwoju w oparciu o państwa i sprzęt dotychczasowego potencjalnego przeciwnika", str. 55; "... po wyjściu spod zależności ZSRR i przeorientowaniu polityki obronnej ...", str. 55; Nazwanie wojskowych samolotów do przewozów VIP "sprzętem rządowym" może być mylące; "Od tego roku zaczęła się powolna redukcja samolotów ...:", str. 57. Redukowano nie samoloty a ich liczbę; W Mierzęcicach kasowano nie tylko samoloty zakończonym (raczej wyczerpanym, KM) resursem lotnym i technicznym, lecz także wycofane z eksploatacji z innych przyczyn, str. 57; Nie jest prawdą, iż Iryda po "wprowadzeniu na stan Szkoły Orląt" "... w krótkim czasie w wyniku katastrof zakończyła karierę wojskową", str. 57. Katastrofa w trakcie tej służby była jedna; Na str. 64 mamy wpierw mamy trzy samoloty Boeing 37-800 (BBJ), by za chwilę mieć już tylko 2 BBJ i jednego 737-800; "... pocisków kal. 70 mm zintegrowanych z uzbrojeniem śmigłowca PZL W-3 PL ...", str. 65;
Nie lepiej wygląda strona językowa i redakcyjna tekstu, jakby w odróżnieniu od stopki redakcyjnej, tu nie było korektora.  "rada Regencyjna Królestwa Polskiego", str. 54; Zapis MiG-i-23, w odróżnieniu od MiGi-23 jest niepoprawny. Na stronie 62 w odstępie zaledwie sześciu wersów mamy PZL M28 i PZL M-28; "Dostawy do Polski nowych maszyn trwały od 2006 do 2008 i weszły na uzbrojenie ...", str. 63; "Wszystkich 18 maszyn ... są zgrupowane, str. 63; "... w liczbi 17 sztuk ...", str. 64: "Przy okazji warto wspomnieć polską konstrukcję samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda ...", str. 64; "Mają one możliwość pełnienia zadań atakowania celów naziemnych ...", str. 66.
Jak dla mnie ŻENADA.

Powiązane wpisy:





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz