piątek, 25 kwietnia 2025

Lotnictwo 3/2025. Sokoła do Poloneza podobieństwo

Artykuł o ratowniczych Sokołach, uświadomił mi po raz kolejny szybki, nieubłagany upływ czasu. To już niemal pięćdziesiąt lat temu rozpoczęto konstruowanie tej maszyny.
Dziś Sokół jest dojrzałym śmigłowcem od wielu lat spełniającym ważne funkcje, zwłaszcza w naszym wojsku. Trzeba jednak przyznać, że już w chwili powstawania Sokół nie był cudem techniki i wyznacznikiem nowoczesności w skali światowej. Upraszczając, był nie tylko rówieśnikiem FSO Poloneza, ale także śmigłowcowym jego odpowiednikiem pod względem nowoczesności konstrukcji i zastosowanych rozwiązań technicznych. Także produkcja obu kontynuowana była przez zagraniczne podmioty, które przejęły zakłady je produkujące, choć eksport śmigłowca był dwa razy większy niż samochodu, oczywiście proporcjonalnie do skali produkcji. Wspólna była także różnorodność opracowanych wersji. I choć w lotnictwie czas płynie wolniej niż w motoryzacji, to wygląda na to, że koniec eksploatacji Sokołów jest znacznie bliższy niż wielu się wydaje. Biorąc pod uwagę przestarzałość konstrukcji głęboka modernizacja nie ma sensu z technicznego, a przede wszystkim ekonomicznego punktu widzenia. Wiek poszczególnych egzemplarzy, stopień ich wyeksploatowania oraz rosnące koszty obsługi, w tym horrendalne koszty remontów głównych, zdają się przypieczętowywać los tej ciekawej konstrukcji, darzonej ciepłymi uczuciami przez liczne grono lotników i sympatyków lotnictwa. Nie bez znaczenia jest też fakt, że producent potencjalnych następców nie bardzo będzie zainteresowany podtrzymywaniem W-3 w służbie. Spieszmy się więc cieszyć oczy Sokołami w locie, bo niedługo będzie to widok wyjątkowy, podobnie jak dziś Polonez.


Top 3 numeru:

1. Tupolew Tu-95RC. Radziecki morski zwiadowca. Legendarne dziecko Tupolewa jeszcze długo pozostanie w służbie rosyjskiego lotnictwa. Niewątpliwie cieniem na jego historii kładzie się udział w agresji przeciwko Ukrainie w roli nosiciela pocisków samosterujących czyniących poważne szkody w infrastrukturze wojskowej, a także cywilnej najechanego państwa. W artykule opisano historię wersji rozpoznania morskiego oznaczonej Tu-95RC. Jedenaście stron tekstu, zdjęć i rysunków uzupełnionych tabelami w sposób zadowalający przybliża konstrukcję. Gdyby nie zdjęcie na stronie 55, które nie przedstawia samolotu w wersji RC nie byłoby się do czego przyczepić.
2. Ratownicze Sokoły w Polsce. Zgrabnie napisany tekst przedstawiający historię i dzień dzisiejszy Sokołów niosących ratunek w TOPR, Marynarce Wojenne oraz Siłach Powietrznych. Nie mniej zgrabnie w tekst i materiał zdjęciowy wpleciono temat przyszłego, potencjalnego następcy spod znaku AW. Jak dla mnie w tym przypadku cienka granica pomiędzy kryptoreklamą a materiałem informacyjnym nie została jawnie przekroczona.
3. Lotnictwo Państwowej Straży Granicznej Ukrainy. Przybliżenie ciekawej historii tej nieco mniej znanej formacji lotniczej Ukrainy, posiadającej niezbyt dużą, ale względnie nowoczesną i mocno zwesternizowaną flotę, głównie śmigłowców. Warto się z tym zapoznać.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo 2/2025. Mitologia gamechangerów
Lotnictwo 1/2025. Cywilne ofiary odległej wojny
Lotnictwo 12/2024. Nowy rok rokiem (bez)nadziei
Lotnictwo 11/2024. Wojna i pokój Króla Wacława
Lotnictwo 10/2024. Zastaw się, a postaw się
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo 7, 8/2024. Brygada zrobiona na szaro
Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne
Lotnictwo 5/2024. Groźnie incydenty, pomruki wojny
Lotnictwo 4/2024. Argentyna, nie Ukraina
Lotnictwo 3/2024. Cel – minimalizacja strat
Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz