niedziela, 8 stycznia 2023

Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający

Natłok informacji, jakie docierają do nas każdego dnia, ich fragmentaryczność, powierzchowność - o jakości i parciu na klikalność nie wspominając - sprawiają, że często umyka nam szerszy obraz pewnych zagadnień lub obszarów. Nie inaczej jest z informacjami związanymi z lotnictwem, zwłaszcza wątkami leżącymi nieco na uboczu głównego, popularnego nurtu. W grudniowym numerze Lotnictwa AI znalazły się dwa artykuły porządkujące wiedzę w tego typu obszarach. Jeden mówi o obronie przeciwlotniczej niskiego i średniego pietra, drugi o polskiej władzy lotniczej, aktualnie funkcjonującej pod nazwą Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Duże brawa za podjęcie tych tematów w taki właśnie sposób. Oba artykuły nie przedstawiają wszystkich informacji, bo nie mogą, wiele jednak porządkują.
 
TOP 5 magazynu:
1. Modernizacja polskiej naziemnej obrony przeciwlotniczej. Wojna na Ukrainie pokazała z całą mocą, jak wielkie znaczenie na współczesnym, pełnoskalowym polu walki ma obrona przeciwlotnicza. To dzięki jej wydajnej pracy agresorowi spod znaku czerwonej gwiazdy nie tylko nie udało się zdobyć panowania w powietrzu, lecz także przyszło płacić bardzo wysoką cenę za wsparcie sił lądowych z powietrza. W Polsce przez prawie trzy dekady w zasadzie zadowalano się tym, co zostało po czasach Układu Warszawskiego, ograniczając się właściwie do niewielkich modernizacji. Dopiero zielonoludzikowa agresja Rosji na Ukrainę przyspieszyła działania w kierunku modernizacji obrony przeciwlotniczej. I całe szczęście, gdyż jej odbudowa jest już na zaawansowanym etapie. Na jakim etapie proces odbudowy obrony przeciwlotniczej jest dzisiaj i jakie są plany na najbliższą przyszłość pisze w swoim ciekawym artykule Andrzej Kiński.
2. Władza lotnicza w Polsce. 20 lat Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Polsce. Trzeba zacząć od tego, że tytuł nie oddaje w pełni zawartości artykułu. Oddaje mniej więcej w połowie, bo tyle jest o ULC. Pierwsza połowa artykułu to historia cywilnej władzy lotniczej w Polsce przed powstaniem ULCu, od etapu Wydziału Kolejek Wąskotorowych i Miejskich w Ministerstwie Kolei Żelaznych, bo takie były początki. Z artykułu można się wiele dowiedzieć na temat tego, co było dawniej i do czego powołany jest i co robi ULC.
Zastrzeżenie mam jedynie do podpisu zdjęcia ze str. 66. Nie jest prawdą, że wprowadzenie samolotów Ił-62M postawiło przed władzą lotniczą nowe problemy związane ze znacznym rozszerzeniem i wydłużeniem siatki połączeń. Takie problemy i wyzwania przyniosło już wprowadzenie Iłów-62.
3. Messerschmitt Me 262 Schwalbe przekleństwo Luftwaffe. W drugiej części artykułu jest zdecydowanie miej kulisów politycznych oraz personalnych wprowadzenia pierwszych niemieckich odrzutowców do walki. Jest za to opis ich działań bojowych prowadzonych u schyłku III Rzeszy, od lutego 1945 r. Wiadomo, że w tym czasie, wobec absolutnego panowania Aliantów w powietrzu oraz kryzysu zaopatrzeniowego i personalnego Luftwaffe, Me 262 nie mógł wykazać się swoimi, wcale przecież nie małymi możliwościami. Tak jak w podsumowaniu pisze Autor – K. Janowicz, gdyby posłuchano A. Gallanda i rok wcześniej wystawiono do walki myśliwce Me 262 z doświadczonymi pilotami za sterami, przysporzyłyby one Aliantom niemało problemów.
4. Black Hawk, sieciocentryczne pole walki, a sprawa polska. Drugi miesiąc z rzędu S. Kutnik zachwala zalety śmigłowca Black Hawk, przekonując, że jeżeli już zakupimy śmigłowce uderzeniowe Apache oraz czołgi Abrams, to logicznym dopełnieniem amerykańskiej triady uderzeniowej jest śmigłowiec UH-60, który koniecznie powinien być zakupiony. Trudno nie doszukiwać się w tym materiale, i zapewne nie bezpodstawnie, elementów lobbingu koncernu Sikorsky na rzecz zakupu większej ilości tych maszyn. Na szczęście Autor przedstawia bardzo konkretne argumenty za, przez co tekst nie jest nachalny, niemal w całości wolny od marketingowego bełkotu.
5. Lockheed Martin HC-130 w USAF oraz USCG. Kolejny z serii artykułów przybliżających specjalistyczne wersje najpopularniejszego samolotu transportowego świata, jakim w mojej opinii jest C-130 Hercules. Tym razem przyszła kolej na wersje poszukiwawczo-ratownicze. Omówiono kolejne wersje, ich wyposażenie możliwości operacyjne, zastosowanie, modernizacje itp. Całkiem ciekawie i prawie fajnie. Prawie, gdyż P. Henski nie byłby chyba sobą, gdyby w swoim tekście nie zaliczył wpadki lub częściej wpadek, tym razem nie tylko z lotnictwem związanych. Najlepsza jest włoska baza lotnicza w „Naples”, str. 55.  Autor po raz kolejny wykazuje się lotniczym analfabetyzmem myląc wciągarkę z wyciągarką, str. 53.W skład załóg HC-130P/N wchodzi dwóch „ładowniczych”, str. 57. Po ujednoliceniu oznaczeń samolotów wojskowych USA w 1962 r. samoloty otrzymały oznaczenie HC-130G. „Używano ich bardzo krótko, po czym zmieniono je na HC-130B”, str. 59. Autor zapomniał tylko dodać, że chodzi o oznaczenie, a nie o samoloty. Ale kto by się przejmował takimi „duperelami”. W tym przypadku określenie „drony bezzałogowe”, str. 54 to już tylko deserek.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciejniż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem?Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz