We współczesnym świecie
wydarzenia dzieją się na oczach widzów nawet z najdalszych zakątków globalnej
wioski. Żółty pasek telewizji informacyjnych i miliony klikbajtów są
wyznacznikami rangi wydarzenia. Jednym z poważniejszych wydarzeń w ostatnim
czasie była „Wojna dwunastodniowa”, czyli zbrojna agresja Izraela na Iran, było
nie było suwerenne państwo. Skala ataku na Iran i skuteczność obrony terytorium
Izraela przed rakietowo-dronowym odwetem państwa ajatollahów musi budzić
uznanie ekspertów wojskowych. Nie wiadomo jak losy tej konfrontacji potoczyłyby
się dalej, gdyby nie interwencja USA w postaci bombardowania irańskich
instalacji jądrowych. Paradoksalnie akcja ta zakończyła konflikt, odbierając
Izraelowi preteksty do prowadzenia dalszych nalotów. I choć skuteczność ataku
poddawana jest w wątpliwość, to jego przeprowadzenie należy uznać za sukces. Dla
USA bardziej chyba niż same straty ważna jest demonstracji globalnych
możliwości uderzeniowych US Air Force, które nawet przy użyciu uzbrojenia
konwencjonalnego mogą skutecznie atakować silnie bronione, umocnione i schowane
głęboko cele. No i akcja ta stanowić może kolejny argument za przyznaniem
Nagrody Nobla wiecie komu.
TOP 3
1. Samoloty bombowe B-2A Spirit i superbomby GBU-57: Redakcja trzyma rękę na pulsie światowego lotnictwa i geopolityki. Po czerwcowej akcji „denuklearyzacji” Iranu przedstawiono bliżej wspomnianych w tytule głównych bohaterów wydarzenia. Pierwsza część dość obszernego materiału przedstawia pokrótce historię bombowca B-2, który dzięki swoim właściwościom skokowo zwiększył możliwości projekcji siły przez USA, co we wspomnianej akcji kolejny raz potwierdził. Astronomiczna kwota jaką pochłonął program budowy tego cuda techniki oraz wysokie koszty eksploatacji i ciągłych modernizacji, o których wiele napisano w artykule, sprawiają, że wraz z wdrożeniem do służby nowego B-21 Raider bombowe Duchy przejdą do historii. Drugiemu bohaterowi wydarzeń, czyli największej konwencjonalnej bombie poświęcono znacznie mniej miejsca, bo cóż ponad dwie strony można o niej napisać, bez wchodzenia w szczegóły. Gdyby nie „ruchome ażurowe lotki” do niczego w artykule p. Henskiego nie mógłbym się przyczepić.
2. Bezzałogowe ambicje zachodniej Europy. Kolejna, już czwarta część opowieści A. M. Maciejewskiego
o historii, dniu dzisiejszym i najbliższej przyszłości platform bezzałogowych
Made in EU. Artykuł wyraźnie pokazuje, że ścierające się interesy
najmocniejszych państw i największych koncernów Starego kontynentu sprawiają,
że droga do europejskiej platformy bezzałogowej z prawdziwego zdarzenia jest
jeszcze długa i kręta. Paradoksalnie najdalej, do etapu produkcji seryjnej,
doprowadzony został włoski Falco.
Pragmatyzm i pozostanie poza osią głównych sporów przynosi efekty. W artykule pojawiają
się komentarze Autora, nieco złośliwe, choć bardzo trafne. Trochę niezręcznie
brzmi „układ trójpowierzchniowy” samolotu P.180 Avanti, a także „uzyskanie NATO-wskiej normy …”. Ogólnie lektura
całego cyklu jest bardzo pouczająca, skłaniająca do refleksji.
3. M-346 Block 20. Niezwykła oferta dla Polski. Artykuły będące nawet niezbyt skrywaną kryptoreklamą
stanowią już stały element Lotnictwa AI. Z drugiej strony, ze względu na
„polski wątek” w historii i dniu dzisiejszym samolotu warto zapoznać się ze
zmianami czyniącymi z Mastera samolot
bojowy. Z trzeciej strony, wobec zakupu FA-50PL szanse na wdrożenie drugiego
lekkiego samolotu bojowego wydają się być praktycznie żadne.
1. Samoloty bombowe B-2A Spirit i superbomby GBU-57: Redakcja trzyma rękę na pulsie światowego lotnictwa i geopolityki. Po czerwcowej akcji „denuklearyzacji” Iranu przedstawiono bliżej wspomnianych w tytule głównych bohaterów wydarzenia. Pierwsza część dość obszernego materiału przedstawia pokrótce historię bombowca B-2, który dzięki swoim właściwościom skokowo zwiększył możliwości projekcji siły przez USA, co we wspomnianej akcji kolejny raz potwierdził. Astronomiczna kwota jaką pochłonął program budowy tego cuda techniki oraz wysokie koszty eksploatacji i ciągłych modernizacji, o których wiele napisano w artykule, sprawiają, że wraz z wdrożeniem do służby nowego B-21 Raider bombowe Duchy przejdą do historii. Drugiemu bohaterowi wydarzeń, czyli największej konwencjonalnej bombie poświęcono znacznie mniej miejsca, bo cóż ponad dwie strony można o niej napisać, bez wchodzenia w szczegóły. Gdyby nie „ruchome ażurowe lotki” do niczego w artykule p. Henskiego nie mógłbym się przyczepić.
Powiązane wpisy:
Lotnictwo AI 7/2025. Powolny zmierzch latających dysków
Lotnictwo AI 6/2025. Srebrny jubileusz najszlachetniejszych ze szlachetnych
Lotnictwo AI 5/2025. Antek wiecznie żywy5-antek-wiecznie-zywy.html
Lotnictwo AI 4/2025. Samolot „prezydencki”
Lotnictwo AI 3/2025. Samoloty pasażerskie – dynamiczna stagnacja
Lotnictwo AI 2/2025. Magia pierwszego razu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 12/2024. Tuba propagandowa pełna marketingowego bełkotu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi
Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś?
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo AI 7/2025. Powolny zmierzch latających dysków
Lotnictwo AI 6/2025. Srebrny jubileusz najszlachetniejszych ze szlachetnych
Lotnictwo AI 5/2025. Antek wiecznie żywy5-antek-wiecznie-zywy.html
Lotnictwo AI 4/2025. Samolot „prezydencki”
Lotnictwo AI 3/2025. Samoloty pasażerskie – dynamiczna stagnacja
Lotnictwo AI 2/2025. Magia pierwszego razu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 12/2024. Tuba propagandowa pełna marketingowego bełkotu
Lotnictwo AI 1/2025. Samba, kawa i Millenium
Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi
Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś?
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz