Powszechnie wiadomo, że przestrzeń
powietrzna nie jest naturalnym środowiskiem człowieka. Przekora ludzkiej
natury, ciekawość, chęć przekraczania granic tego co wydaje się niemożliwe,
ukryty w sercu romantyzm oraz zwykła chciwość doprowadziły do powstania maszyn
latających. Wiele można by napisać o wpływie lotnictwa na rozwój naszej
cywilizacji, zarówno tym pozytywnym, jak i mniej chwalebnym. Fizyki jednak
oszukać się nie da i wszystko co wzniosło się w powietrze musi wcześniej czy
później wrócić na ziemię. Nie zawsze odbywa się to w sposób zamierzony i w
pełni kontrolowany. Za sprawą Ikara wypadki i katastrofy stały się integralną
częścią lotnictwa na długo przed tym jak człowiek wzbił się w przestworza. Pomimo ciągłego doskonalenia sprzętu i procedur wypadki zdarzały się i będą się
zdarzać, oby jak najrzadziej. Szczególnie dramatyczne są skutki katastrof
samolotów pasażerskich, w których ginie znaczna liczba osób będących jedynie pasażerami
w tragicznym locie. Poszukując pierwotnej przyczyny każdego z nich, na którymś
etapie znajdowany jest błąd ludzki: pilota, kontrolera, mechanika,
konstruktora, a w przypadku aktów terrorystycznych jego autora i mocodawców.
Pocieszające jest to, że branża lotnicza wyciąga wnioski z każdego zdarzenia, nieustannie
pracując nad zwiększeniem bezpieczeństwa. We wrześniowym numerze Skrzydlatej Polski podjęto wspomniane
wyżej zagadnienie w odniesieniu do katastrof z dalszej przeszłości. Te mniej
odległe, jak także opisana w magazynie katastrofa indyjskiego Dreamlinera z 12 czerwca, póki co
stanowi raczej obszar spekulacji mediów i pożywkę dla różnego typu ekspertów.
Na rzetelny komunikat trzeba poczekać, choć sam przebieg zdarzenia jest już
znany, a jego opis znajdziemy w Skrzydlatej.
Miejmy nadzieję, że także ta ofiara nie pójdzie na marne i w przyszłości
przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie komunikacyjnym, naszego
bezpieczeństwa.
TOP 3
1. Przepisy pisane krwią. Analiza przebiegu, przyczyn i efektów czterech katastrof lotniczych. Przedstawiono tragiczne zdarzenia w lotnictwie komunikacyjnym, które skutkowały wieloma ofiarami oraz odbiły się szerokim echem nie tylko w środowisku lotniczym, ale także w szeroko pojętych mediach. Przeprowadzone szczegółowe dochodzenia wyjaśniły, jakie były przyczyny tych tragicznych zdarzeń oraz były impulsem do wprowadzenia istotnych zmian w przepisach lotniczych oraz podejściu do szkolenia załóg samolotów pasażerskich. Pomimo swego dramatycznego wydźwięku, artykuł wskazuje na stale wzrastające bezpieczeństwo podróży lotniczych, wynikające m.in. z dogłębnej analizy przyczyn i wyciągania wniosków z zaistniałych katastrof.
2. Leszczyńskie show. Relacja Piotra Dudka z tegorocznej edycji leszczyńskich pokazów.
Tekst treściwy, zilustrowany licznymi zdjęciami. Autor podkreśla stałe dążenie
organizatorów do zaskakiwania widzów czymś nowym. Z drugiej strony wyraża pewne
znudzenie stałymi uczestnikami imprezy. Kto był może odświeżyć wspomnienia. Kto
nie był – niech żałuje.
3. 40 lat służby B-1B. Pamiętam, jak polskie środki masowego przekazu
straszyły nas nowym, śmiercionośnym potworem zza żelaznej kurtyny, w którym
skupiono wszystkie zdobycze nowoczesnej techniki by zagrażać miłującym pokój obywatelom
państw wiecznej szczęśliwości czyli demokracji ludowej. A to już cztery dekady
minęły, w czasie których świat bardzo się zmienił. Zmieniały się także zadania
stawiane przed B-1, Także te, które wykonywał w trakcie realnych misji bojowych.
Wszystko to znalazło się w rocznicowym materiale, omawiającym trudne początki
programu, wprowadzenie do służby, dzień dzisiejszy i plany na najbliższe lata
dotyczące bombowców B-1B. Jak dla mnie zbyt dużo cytatów amerykańskich
wojskowych, jak zwykle przepełnionych służbowym optymizmem. Ogólnie materiał
ciekawy wart przeczytania.
Powiązane wpisy:
Skrzydlata Polska ML8/2025.
Pierogarnia
1. Przepisy pisane krwią. Analiza przebiegu, przyczyn i efektów czterech katastrof lotniczych. Przedstawiono tragiczne zdarzenia w lotnictwie komunikacyjnym, które skutkowały wieloma ofiarami oraz odbiły się szerokim echem nie tylko w środowisku lotniczym, ale także w szeroko pojętych mediach. Przeprowadzone szczegółowe dochodzenia wyjaśniły, jakie były przyczyny tych tragicznych zdarzeń oraz były impulsem do wprowadzenia istotnych zmian w przepisach lotniczych oraz podejściu do szkolenia załóg samolotów pasażerskich. Pomimo swego dramatycznego wydźwięku, artykuł wskazuje na stale wzrastające bezpieczeństwo podróży lotniczych, wynikające m.in. z dogłębnej analizy przyczyn i wyciągania wniosków z zaistniałych katastrof.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz