piątek, 26 września 2025

Skrzydlata Polska ML 9/2025. Krew i łzy

Powszechnie wiadomo, że przestrzeń powietrzna nie jest naturalnym środowiskiem człowieka. Przekora ludzkiej natury, ciekawość, chęć przekraczania granic tego co wydaje się niemożliwe, ukryty w sercu romantyzm oraz zwykła chciwość doprowadziły do powstania maszyn latających. Wiele można by napisać o wpływie lotnictwa na rozwój naszej cywilizacji, zarówno tym pozytywnym, jak i mniej chwalebnym. Fizyki jednak oszukać się nie da i wszystko co wzniosło się w powietrze musi wcześniej czy później wrócić na ziemię. Nie zawsze odbywa się to w sposób zamierzony i w pełni kontrolowany. Za sprawą Ikara wypadki i katastrofy stały się integralną częścią lotnictwa na długo przed tym jak człowiek wzbił się w przestworza. Pomimo ciągłego doskonalenia sprzętu i procedur wypadki zdarzały się i będą się zdarzać, oby jak najrzadziej. Szczególnie dramatyczne są skutki katastrof samolotów pasażerskich, w których ginie znaczna liczba osób będących jedynie pasażerami w tragicznym locie. Poszukując pierwotnej przyczyny każdego z nich, na którymś etapie znajdowany jest błąd ludzki: pilota, kontrolera, mechanika, konstruktora, a w przypadku aktów terrorystycznych jego autora i mocodawców. Pocieszające jest to, że branża lotnicza wyciąga wnioski z każdego zdarzenia, nieustannie pracując nad zwiększeniem bezpieczeństwa. We wrześniowym numerze Skrzydlatej Polski podjęto wspomniane wyżej zagadnienie w odniesieniu do katastrof z dalszej przeszłości. Te mniej odległe, jak także opisana w magazynie katastrofa indyjskiego Dreamlinera z 12 czerwca, póki co stanowi raczej obszar spekulacji mediów i pożywkę dla różnego typu ekspertów. Na rzetelny komunikat trzeba poczekać, choć sam przebieg zdarzenia jest już znany, a jego opis znajdziemy w Skrzydlatej. Miejmy nadzieję, że także ta ofiara nie pójdzie na marne i w przyszłości przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa w lotnictwie komunikacyjnym, naszego bezpieczeństwa.
 
TOP 3
1. Przepisy pisane krwią. Analiza przebiegu, przyczyn i efektów czterech katastrof lotniczych. Przedstawiono tragiczne zdarzenia w lotnictwie komunikacyjnym, które skutkowały wieloma ofiarami oraz odbiły się szerokim echem nie tylko w środowisku lotniczym, ale także w szeroko pojętych mediach. Przeprowadzone szczegółowe dochodzenia wyjaśniły, jakie były przyczyny tych tragicznych zdarzeń oraz były impulsem do wprowadzenia istotnych zmian w przepisach lotniczych oraz podejściu do szkolenia załóg samolotów pasażerskich. Pomimo swego dramatycznego wydźwięku, artykuł wskazuje na stale wzrastające bezpieczeństwo podróży lotniczych, wynikające m.in. z dogłębnej analizy przyczyn i wyciągania wniosków z zaistniałych katastrof.
2. Leszczyńskie show. Relacja Piotra Dudka z tegorocznej edycji leszczyńskich pokazów. Tekst treściwy, zilustrowany licznymi zdjęciami. Autor podkreśla stałe dążenie organizatorów do zaskakiwania widzów czymś nowym. Z drugiej strony wyraża pewne znudzenie stałymi uczestnikami imprezy. Kto był może odświeżyć wspomnienia. Kto nie był – niech żałuje.
3. 40 lat służby B-1B. Pamiętam, jak polskie środki masowego przekazu straszyły nas nowym, śmiercionośnym potworem zza żelaznej kurtyny, w którym skupiono wszystkie zdobycze nowoczesnej techniki by zagrażać miłującym pokój obywatelom państw wiecznej szczęśliwości czyli demokracji ludowej. A to już cztery dekady minęły, w czasie których świat bardzo się zmienił. Zmieniały się także zadania stawiane przed B-1, Także te, które wykonywał w trakcie realnych misji bojowych. Wszystko to znalazło się w rocznicowym materiale, omawiającym trudne początki programu, wprowadzenie do służby, dzień dzisiejszy i plany na najbliższe lata dotyczące bombowców B-1B. Jak dla mnie zbyt dużo cytatów amerykańskich wojskowych, jak zwykle przepełnionych służbowym optymizmem. Ogólnie materiał ciekawy wart przeczytania.  
 
Powiązane wpisy: 

Skrzydlata Polska ML8/2025. Pierogarnia
Skrzydlata Polska ML7/2025. Innowacje, nowe podąża ścieżką starego?
Skrzydlata Polska ML 6/2025. Krytyczne spojrzenie na zachód
Skrzydlata Polska ML 5/2025. Władek nie wydurniaj się
Skrzydlata Polska ML 4/2025  Zdarzenie jak szóstka w Lotto
Skrzydlata Polska ML 3/2025. Elektryczna zadyszka
Skrzydlata Polska ML 2/2025. Skrzydlatej matematyczne problemy
Skrzydlata Polska ML 1/2025. Numer południowy
Skrzydlata Polska ML 12/2024. Roczek Fafika
Skrzydlata Polska ML 11/2024. Czekając na rewolucję
Skrzydlata Polska ML 10/2024. Lot na rynku
Skrzydlata Polska ML9/2024. Kawa nad K2
Skrzydlata Polska ML8/2024. Tani wypełniacz zamiast wspomnienia o ciekawym człowieku i jego osiągnięciach
Skrzydlata Polska ML7/2024. Odtwarzanie zDOLności
Skrzydlata Polska ML 6/2024. Obyś setki nie doczekał
Skrzydlata Polska ML 5/2024. Concorde, następne pokolenie?
Skrzydlata Polska ML 4/2024. Transportowe mrzonki
Skrzydlata Polska ML 3/2024.
Skrzydlata Polska ML 2/2024. Błędy duże, małe i malutkie
Skrzydlata Polska ML 1/2024. Jaki pierwszy numer, taki cały rok?
Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz