piątek, 6 października 2023

Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość

Wydawać by się mogło, że w trudnych czasach powolnej agonii czasopism w wersji drukowanej, w dodatku gdy na kurczącym się rynku czasopism funkcjonuje konkurencja o zbliżonym profilu i nazwie, redakcja Lotnictwo AI dołoży wszelkich starań, by poziom zarówno merytoryczny, jak i redakcyjny magazynu był jak najwyższy. Niestety lektura wrześniowego numeru magazynu pokazuje, że jest dokładnie odwrotnie. Już dawno nie spotkałem numeru czasopisma wydanego tak niestarannie, dokładniej mówiąc na odp… .

Aby nie być gołosłownym przytoczę kilka najciekawszych przykładów:
W Aktualnościach w dwóch przypadkach mam przeklejony w innym miejscu, powtórzony tekst z innej wiadomości, str. 14 i 15. Powala tytuł ze str.15 „Z Wrocławie do Seulu bezpośrednio Dreamlinerem MIAT Mongolian”! Na str. 18 podpis zdjęcia brzmi „Replika samolotu RWD-5 bis …”, podczas gdy na zdjęciu widoczna jest replika RWD-10. Nawet gdyby opracowanie graficzne robił ktoś nieznający się na lotnictwie, to uwagę powinien zwrócić na doskonale widoczny na stateczniku pokazanej na zdjęciu maszyny napis „RWD-10”. Na str. 22 zgodnie z podpisem na zdjęciu wyżej mamy Bielika, a niżej Orlika. W rzeczywistości jest odwrotnie.
Dużo, jak dla mnie za dużo, jest też literówek i błędów gramatycznych. „… zakładu implementującego powłoki pochłaniające fale radarowe…”, str. 5. „..maszyn przyleciała”, „… na rakiecie Sojuzie-ST-B”, str. 10. „wiele istotnych informacji … nie może zostać upublicznione”, str. 24, „(PZL-10 Orlik), str. 25. „… Możliwość wskazywania celu po starcie pociskowi …”, str. 31.
 Minimalna odległość odpalenia pocisku R-73 i pochodnych wynosi 300 km, str. 34.W przypisie do tej samej tabeli nie podano na jakim kursie podano zasięg przechwycenia. „Ja na tamte lata …”, str. 39. „A ten i inne pomysły do łatwych zaliczyć nie można”, str. 45. „… stacja generująca wielu fałszywych celów …”, str. 47. „… zaprezentowana przez … Brad McMullena”, str. 60.
Ciekawe czym redakcja wytłumaczy odpływ czytelników, zwłaszcza reklamodawcom. Jeszcze ciekawsze jest, jak długo zechcą oni umieszczać swoje reklamy w produkcie tak marnej jakości.
A może, na co mam nadzieję, ten numer to tylko wypadek przy pracy, kompromitujący redakcję, a zwłaszcza korektora, ale tylko wypadek.

 TOP 3 magazynu:

1. Naddźwiękowe bombowce międzykontynentalne ZSRR. Skonstruowanie dobrego samolotu nie jest rzeczą ani łatwą, ani tanią. Im samolot większy lub/i bardziej nowoczesny tym wysiłki z jego opracowaniem, badaniami i wdrożeniem do służby są większe. W przypadku konstrukcji innowacyjnych lub wręcz awangardowych, wyznaczających nowe standardy często wręcz kolosalne. W dodatku im program bardziej innowacyjny i droższy tym szanse na pełne powodzenie są mniejsze, a problemy techniczne, opóźnienia i przekroczenie kosztów niemal pewne. Do samolotów budowanych na granicy możliwości technicznych swoich czasów, a nawet poza nimi należą na pewno omówione w artykule bombowce strategiczne o zasięgu międzykontynentalnym, jakie od połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku próbowano zbudować w ZSRR. Do etapu prób w locie niemałym kosztem udało się doprowadzić trzy konstrukcje: Miasiszczew M-50, Suchoj T-4 i Tupolew Tu-160. Tylko ostatni z nich wszedł do służby. Historię powstania tej trójki oraz innych projektów, jak zwykle ciekawie przedstawia P. Butowski.
2. Bombowce strategiczne USAF. Bohaterem drugiej części artykułu jest Boeing B-52 - najstarszy, a zarazem najbardziej udany i długowieczny bombowiec w historii zachodniego lotnictwa. W artykule opisano modernizacje, jakim poddawano, poddaje się i jakie są planowane dla maszyn w najnowszej, pozostającej w użyciu od ponad sześćdziesięciu lat, wersji B-52H. Jeżeli nie wydarzy się nic nieoczekiwanego, to staropolskie życzenie sto lat w przypadku tej konstrukcji stanie się faktem.
3. Siły powietrzne a BSPO w różnych armiach na świecie. Tego tsunami już nic nie zatrzyma. Bezpilotowe aparaty latające różnych klas wchodzą na uzbrojenie praktycznie wszystkich armii oraz służb porządku publicznego na świecie. Nie stronią od nich także terroryści i przestępcy. Wraz z rozwojem konfliktu na Ukrainie liczba sceptyków co do istotnej, coraz ważniejszej roli bezzałogowców na współczesnym polu walki gwałtownie spada, dążąc nieuchronnie do zera. W artykule przedstawiono, siłą rzeczy krótką, historię użytkowania oraz stan obecny eksploatacji tego typu aparatów w armiach wybranych dziesięciu państwach o różnej wielkości oraz sytuacji geopolitycznej. Przegląd bardzo pouczający.


Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego

Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania

Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania

Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy

Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?

Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa

Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz