wtorek, 15 sierpnia 2023

Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania

W poprzednim wpisie dotyczącym magazynu Lotnictwo AI pisałem o wątpliwych etycznie i prawnie działaniach z obszaru kryptoreklamy. Były to jednakże tylko wątpliwości, nie dotyczące bezpośrednio mnie, jako czytelnika i prenumeratora miesięcznika. Pominąłem wówczas fakt wydania podwójnego numeru, w którym nie znalazłem informacji dla prenumeratorów, w jaki sposób zostanie im zrekompensowany brak jednego z zamówionych dwunastu egzemplarzy magazynu. Być może w stopce redakcyjnej się pojawiła takowa, a ja ją przeoczyłem. Jeśli takiej nie było, to już coś zaczyna mi śmierdzieć w podejściu wydawcy do najwierniejszego klienta. Numer lipcowy, choć już pojedynczy, przyniósł kolejne rozczarowanie w tym względzie. Otóż we wstępie do artykułu 54. International Paris Air Show autor informuje, że relacja została podzielona na dwie części, z których ta dotycząca samolotów bojowych, tankowania powietrznego itp., znajduje się w na łamach miesięcznika „Wojsko i Technika”. Jako prenumerator odebrałem to jako bezczelne pokazanie środkowego palca. Cóż, może jestem przewrażliwiony, może niesłusznie jako prenumerator oczekuję innego podejścia do czytelników i spójności przekazywanych w magazynie treści, może w ogóle nie jestem przystosowany do metod współczesnego marketingu, może … .

W tym miejscu warto dodać, że konkurencyjne Lotnictwo publikując numer podwójny umieściło w nim informację, że prenumeratorzy w ramach rekompensaty otrzymają numer specjalny magazynu. W ubiegłym roku też tak zrobili.

 

TOP 3 magazynu:

1. Findustan Fighter HF-24 Marut. Nie wszyscy zapewne wiedzą, że wyścig po nazistowskich naukowców i techników przyniósł niebywałe profity nie tylko armii i gospodarce USA, ZSRR czy po części Wielkiej Brytanii. Kilku wybitnych nazistowskich inżynierów i konstruktorów zostało zagospodarowanych w innych państwach. Tak stało się też z Kurtem Tankiem, który po latach pracy w Argentynie przyjął ofertę kierowania biurem konstrukcyjnym w Indiach, którego zadaniem było stworzenie pierwszego w Indiach, a właściwie w całej Azji, odrzutowego samolotu bojowego. Projekt zakończył się połowicznym sukcesem, gdyż po wielu perypetiach samolot znalazł się w produkcji seryjnej i w linii, wykazał też swoje zalety podczas walkach z Pakistanem. Z drugiej strony ze względu na problemy z pozyskaniem silnika o odpowiednim ciągu oraz problemami technicznymi i organizacyjnymi samolot nie uzyskał oczekiwanych osiągów, przez co nie wykorzystano drzemiącego w nim potencjału. Artykuł ciekawy, obszerny, dobrze napisany.

Tak przy okazji; historia HF-24 stanowi kolejny argument w czysto akademickiej dyskusji o szansach na powodzenie programu polskiego odrzutowca TS-16 Grot. Znacznie lepiej wyposażone i finansowane zakłady, wsparte doświadczeniem zespołu jednego z najlepszych konstruktorów lotniczych okresu II wojny światowej z trudnością zdołały zbudować teoretycznie naddźwiękowy samolot bojowy. Jak z naddźwiękowym samolotem szkolno-bojowym poradziłaby sobie polska myśl techniczna oraz przemysł nie trudno się domyśleć.
2. Ostatnie tankowce powietrzne KC-10AExtender w USAF. Czas płynie szybko i okres służby wielu zasłużonych dla sił powietrznych samolotów mija nieubłaganie. Co prawda nie dotyczy to kilku typów maszyn pamiętających dobrze czasy zimnej wojny, jak B-52, Tu-95 czy KC-135. Jednak dla wielu, często znacznie młodszych maszyn przyszedł już lub nadchodzi czas na zasłużoną emeryturę. Tak jest też z KC-10, wycofywanymi właśnie z floty USAF. I w tym przypadku nowe tankowce KC-46A Pegasus wypierają z linii wcześniej młodsze produkty Douglasa niż znacznie starsze Boeinga – KC-135. Zmierzch Extendera stanowi dobrą okazję do przypomnienia historii powstania tej wersji popularnego liniowca oraz jej służby zarówno w latach pokoju, jak i licznych konfliktów zbrojnych, w których w trakcie jego służby wojska USA brały udział.
3. Program budowy pocisków międzykontynentalnych LGM-35A Sentinel. Formalnie strategiczne pociski rakietowe trudno jest zaliczyć do lotnictwa sensu stricte Jednakże zarówno one, jak i domena kosmiczna pozostają w ścisłym związku z lotnictwem, nie tylko na łamach czasopism lotniczych. Współczesną tendencją jest też łączenie sił powietrznych z kosmicznymi w jeden rodzaj wojsk, jak to uczyniły armie większości państw będących lub pretendujących do roli mocarstwa globalnego lub lokalnego. Niekwestionowane mocarstwo globalne, jakim jest USA posiada mocno już przestarzałą flotę strategicznych pocisków rakietowych bazowania lądowego uzbrojonych w głowice jądrowe. Historię najnowszego, będącego na etapie opracowania, pocisku przedstawia P. Henski. Warto podkreślić, że jego narracja obejmuje szersze tło użytkowania pocisków poprzedniej generacji i ich kolejnych modernizacji. Zwłaszcza te modernizacje i bardzo rozsądny, wieloetapowy proces, w którym wymieniane są kolejne elementy systemu, stale podnoszące jego możliwości pozwolił na utrzymanie pocisków poprzedniej generacji w służbie niemal przez pół wieku. Co więcej, nowy system w wielu aspektach bazował będzie na elementach swoich poprzedników, i to nie tylko w zakresie rozwiązań konstrukcyjnych, ale także fizycznego zastosowania wymontowanych z nich elementów. Ciekawa strategia, ciekawe uzbrojenie, ciekawy artykuł.


Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz