poniedziałek, 7 czerwca 2021

Lotnictwo 5/2021 – szpiedzy 50+

Duży dłużej służy. Najbardziej tej zasadzie hołdują Amerykanie, szczególnie US Air Force, wciąż utrzymując w służbie samoloty rodziny C-135, C-5 czy B-52. W kategorii samolotów poddawanych głębokim modernizacją i wciąż pozostających w produkcji prym wiedzie C-130 Hercules. W majowym numerze sporo miejsca poświęcono C-130 oraz rodzinie RC-135, pomimo zaawansowanego wieku przenoszących bardzo nowoczesne wyposażenie.
 
TOP 5 magazynu:
1. Shenyang J-8. W pogoni za nowoczesnością. Chińsko-amerykański program Peace-Pearl. Ciekawy i mało znany epizod w historii stosunków chińsko-amerykańskich z MiGiem-21 w dalekim tle. Program Peace-Pearl zainicjowano w latach osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to głównym przeciwnikiem USA był wciąż Układ Warszawski z ZSRR na czele, a komunistyczne, zacofane gospodarczo Chin nie były postrzegane jako poważne zagrożenie dla globalnych interesów Stanów Zjednoczonych. W celu wzmocnienia potencjału chińskich sił powietrznych postanowiono wspomóc go poprzez zastosowanie w myśliwcu J-8II radaru z pierwszych wersji samolotu F-16. Co z tego wynikło opisał w swoim artykule M. Strembski.
2. Samoloty rozpoznania operacyjno-strategicznego rodziny RC-135. Stale komplikująca się sytuacja międzynarodowa i coraz bardziej nieprzewidywalna i silnie się zbrojąca Rosja sprawiają, że nad Europą, w tym nad naszym krajem, coraz częściej pojawiają się samoloty rozpoznawcze, wśród których często możemy zobaczyć RC-135. Ze względu na swój wiek – niemal sześćdziesiąt lat, liczne modyfikacje i przebudowy oraz tajność przenoszonego wyposażenia wśród tych maszyn panuje olbrzymie zamieszanie, które w swoim artykule próbuje uporządkować T. Kwasek. Na pewno pomaga zapoznać się z historią i dniem dzisiejszym tych maszyn, do czego mocno przyczynia się tabela ze specyfikacją poszczególnych egzemplarzy, choć nie do kończ zdaje się panować nad tym zamieszaniem. Pierwsze zamieszanie jest z przebudową RC-135B, na wersję C, str. 37. Zupełnie nie wiadomo o co chodzi, gdyż Autor o takiej przebudowie wcześniej nie wspomina. „… i współpracuje się operatorami systemów ELINT …”, str. 42. Chodzi o koordynatora misji. „… filtry wskazujące na zagrożenie radioaktywne w powietrzu …”, str. 44.
 3. Indyjskie Siły Powietrzne, cz II. Hinduskiego kalejdoskopu statków latających różnych typów ciąg dalszy: samoloty bojowe, transportowe, tankujące, pasażerskie, dyspozycyjne, specjalnego przeznaczenia, szkolno-treningowe i śmigłowce różnego pochodzenia jako aktorzy trudnej drogi Indii do stworzenia nowoczesnych sił powietrznych.
4. Flota C-130 Hercules. Cz. 1 - Użytkownicy w Amerykach I Europie. Pomimo, że wkrótce minie sześćdziesiąt siedem lat od oblotu prototypu tego kultowego transportowca, samolot znajduje się wciąż w produkcji, w głęboko zmodernizowanej wersji J. Wiele państw, w tym Polska, użytkuje Herculesy w różnych wersjach, od najnowszych do bardzo już leciwych C-130B. Artykuł stanowi przegląd państw użytkowników samolotów C-130 na wspomnianych trzech kontyngentach, wraz z krótką historią służby w omawianych państwach. Po za różną czcionką w podpisie do zdjęcia, str. 33 oraz pominięciem wersji w podpisie do kolejnego, norweskiego – C-130J zamiast C-130J-30, materiał jest O.K.
5. Katastrofalny „Ramrod 16”. Pogrom Ventur nad Holandią. Artykuł stanowi opis jednego rajdu brytyjskich bombowców Ventura nad Holandią z dnia 3 maja 1943 r. Akcja okazała się niefortunną, by nie powiedzieć tragiczną w skutkach, gdyż z całej bombowego komponentu akcji powrócił tylko jeden samolot. Autor przedstawił wyczerpującą analizę akcji oraz związanych z nią okoliczności przed, a częściowo też po akcji. Tragiczny obraz wojny w całej okazałości.
Jak to zwykle bywa, pewne „niedociągnięcia” pojawiły się w dziale aktualności. Najpierw zadziwiająco dokładny lub raczej „kalkulatorowy” wzrost pułapu zawisu śmigłowca: 457,5 m, str. 10. Dalej ciekawe rozmnożenie silników Jumbo Jeta, gdyż cztery z jednego samolotu wystarczyły do zabudowy sześciu jednostek na mega samolocie The Roc, str. 13. Na tej samej stronie mamy „Ma = ,85”.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz