Duży dłużej
służy. Najbardziej tej zasadzie hołdują Amerykanie, szczególnie US Air Force,
wciąż utrzymując w służbie samoloty rodziny C-135, C-5 czy B-52. W kategorii
samolotów poddawanych głębokim modernizacją i wciąż pozostających w produkcji prym
wiedzie C-130 Hercules. W majowym numerze sporo miejsca poświęcono C-130 oraz rodzinie
RC-135, pomimo zaawansowanego wieku przenoszących bardzo nowoczesne
wyposażenie.
1. Shenyang J-8. W pogoni za nowoczesnością.
Chińsko-amerykański program Peace-Pearl. Ciekawy i mało znany epizod w
historii stosunków chińsko-amerykańskich z MiGiem-21 w dalekim tle. Program Peace-Pearl
zainicjowano w latach osiemdziesiątych XX wieku, kiedy to głównym przeciwnikiem
USA był wciąż Układ Warszawski z ZSRR na czele, a komunistyczne, zacofane
gospodarczo Chin nie były postrzegane jako poważne zagrożenie dla globalnych
interesów Stanów Zjednoczonych. W celu wzmocnienia potencjału chińskich sił
powietrznych postanowiono wspomóc go poprzez zastosowanie w myśliwcu J-8II
radaru z pierwszych wersji samolotu F-16. Co z tego wynikło opisał w swoim artykule
M. Strembski.
2. Samoloty rozpoznania operacyjno-strategicznego rodziny
RC-135.
Stale komplikująca się sytuacja międzynarodowa i coraz bardziej
nieprzewidywalna i silnie się zbrojąca Rosja sprawiają, że nad Europą, w tym
nad naszym krajem, coraz częściej pojawiają się samoloty rozpoznawcze, wśród
których często możemy zobaczyć RC-135. Ze względu na swój wiek – niemal
sześćdziesiąt lat, liczne modyfikacje i przebudowy oraz tajność przenoszonego
wyposażenia wśród tych maszyn panuje olbrzymie zamieszanie, które w swoim
artykule próbuje uporządkować T. Kwasek. Na pewno pomaga zapoznać się z
historią i dniem dzisiejszym tych maszyn, do czego mocno przyczynia się tabela
ze specyfikacją poszczególnych egzemplarzy, choć nie do kończ zdaje się panować
nad tym zamieszaniem. Pierwsze zamieszanie jest z przebudową RC-135B, na wersję
C, str. 37. Zupełnie nie wiadomo o co chodzi, gdyż Autor o takiej przebudowie
wcześniej nie wspomina. „… i współpracuje się operatorami systemów ELINT …”,
str. 42. Chodzi o koordynatora misji. „… filtry wskazujące na zagrożenie
radioaktywne w powietrzu …”, str. 44.
4. Flota C-130 Hercules. Cz. 1 - Użytkownicy w Amerykach I
Europie. Pomimo,
że wkrótce minie sześćdziesiąt siedem lat od oblotu prototypu tego kultowego
transportowca, samolot znajduje się wciąż w produkcji, w głęboko
zmodernizowanej wersji J. Wiele państw, w tym Polska, użytkuje Herculesy w
różnych wersjach, od najnowszych do bardzo już leciwych C-130B. Artykuł stanowi
przegląd państw użytkowników samolotów C-130 na wspomnianych trzech
kontyngentach, wraz z krótką historią służby w omawianych państwach. Po za różną
czcionką w podpisie do zdjęcia, str. 33 oraz pominięciem wersji w podpisie do
kolejnego, norweskiego – C-130J zamiast C-130J-30, materiał jest O.K.
5. Katastrofalny „Ramrod 16”. Pogrom Ventur nad Holandią. Artykuł stanowi
opis jednego rajdu brytyjskich bombowców Ventura nad Holandią z dnia 3 maja
1943 r. Akcja okazała się niefortunną, by nie powiedzieć tragiczną w skutkach,
gdyż z całej bombowego komponentu akcji powrócił tylko jeden samolot. Autor
przedstawił wyczerpującą analizę akcji oraz związanych z nią okoliczności
przed, a częściowo też po akcji. Tragiczny obraz wojny w całej okazałości.
Jak to zwykle
bywa, pewne „niedociągnięcia” pojawiły się w dziale aktualności. Najpierw
zadziwiająco dokładny lub raczej „kalkulatorowy” wzrost pułapu zawisu
śmigłowca: 457,5 m, str. 10. Dalej ciekawe rozmnożenie silników Jumbo Jeta, gdyż
cztery z jednego samolotu wystarczyły do zabudowy sześciu jednostek na mega
samolocie The Roc, str. 13. Na tej samej stronie mamy „Ma = ,85”.
Powiązane
wpisy:
Lotnictwo 4/2021 - kwietniowa mozaika
Lotnictwo 4/2021 - kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających
dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem?
Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś?
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem?
Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz