piątek, 13 marca 2020

AEROMAX.pl – S1 vol. 2


Numer specjalny S1 AEROMAX.pl zatytułowany "Polskie Siły Powietrzne Su-22 arsenał vol. 1" doczekał się drugiej części. Dokończono w niej prezentację systemu uzbrojenia samolotu Su-22. 
Podstawowy materiał jest w klasycznym już dla serii "S" formacie - ramka z kilkoma zdaniami opisu danego elementu (bomba, działko, zasobnik, cel powietrzny, belka podwieszeń), uzupełniona kilkoma zdjęciami omawianego systemu. W ten sposób zaprezentowano 24 elementy. Wiele z nich jest mało znanych, nieczęsto widuje się też ich zdjęcia, zarówno na zbliżeniu, jak również samolotów z nimi podwieszonymi. W tym właśnie upatruję główną zaletę wydania - coś rzadkiego, innego niż na tysiącach zdjęć w czasopismach czy internecie.
Tym razem tekst wprowadzający zmieścił się na jednej stronie. Za to na końcu magazynu znajdziemy obszerniejszy, ośmiostronicowy, bogato ilustrowany materiał o modernizacjach polskich Su-22. Od pierwszego doposażenia i wprowadzenia nowego kamuflażu po wstąpieniu Polski do NATO poprzez kolejne propozycje modernizacji, aż po "modernizację" ostatnich osiemnastu maszyn od roku 2015. Słowo modernizacja jest w tym przypadku typowym nadużyciem marketingowym, gdyż rzeczywiście było to jedynie doposażenie. Natomiast zmiana kamuflażu przypomina mi jeden z wątków filmu "Nie ma mocnych", kiedy to Kargul i Pawlak pastą do butów przerabiają kabana na dzika. Efekt w obu przypadkach jest raczej mało budujący. Nie można też pisać o "sukcesie marketingowym" zmodernizowanego samolotu Su-22 na MSPO 2001, skoro nie przełożyło się to na żadne zamówienie. 
O (bez)sensie utrzymywania Su-22 w służbie pisałem już wcześniej.
Podobnie sprawa wygląda z rzeczywistą modernizacją, jakiej poddano maszyny w Angoli. Nie można pisać, że zakończyła się ona "całkowitym sukcesem", jeżeli zmodernizowano jedynie dwie maszyny. Propaganda sukcesu nie gorsza niż za czasów PRL.
Kilka drobnych błędów pojawiło się jedynie w tekście o modernizacjach samolotu: "... urządzeń systemy IFF", str. 28; "... w starym fabrycznym schemacie malowania fabrycznego ... ", str. 28; "Ze względu na ograniczenia czasowo przyjęto stopniową realizację ...", str. 28.
Ogólnie  pozycja bardzo ciekawa, godna polecenia.



Powiązane wpisy:


A

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz