Numer
specjalny S1 AEROMAX.pl zatytułowany "Polskie Siły Powietrzne Su-22
arsenał vol. 1" doczekał się drugiej części. Dokończono w niej prezentację
systemu uzbrojenia samolotu Su-22.
Podstawowy
materiał jest w klasycznym już dla serii "S" formacie - ramka z
kilkoma zdaniami opisu danego elementu (bomba, działko, zasobnik, cel
powietrzny, belka podwieszeń), uzupełniona kilkoma zdjęciami omawianego systemu.
W ten sposób zaprezentowano 24 elementy. Wiele z nich jest mało znanych,
nieczęsto widuje się też ich zdjęcia, zarówno na zbliżeniu, jak również
samolotów z nimi podwieszonymi. W tym właśnie upatruję główną zaletę wydania -
coś rzadkiego, innego niż na tysiącach zdjęć w czasopismach czy internecie.
Tym
razem tekst wprowadzający zmieścił się na jednej stronie. Za to na końcu
magazynu znajdziemy obszerniejszy, ośmiostronicowy, bogato ilustrowany materiał
o modernizacjach polskich Su-22. Od pierwszego doposażenia i wprowadzenia
nowego kamuflażu po wstąpieniu Polski do NATO poprzez kolejne propozycje
modernizacji, aż po "modernizację" ostatnich osiemnastu maszyn od
roku 2015. Słowo modernizacja jest w tym przypadku typowym nadużyciem
marketingowym, gdyż rzeczywiście było to jedynie doposażenie. Natomiast zmiana
kamuflażu przypomina mi jeden z wątków filmu "Nie ma mocnych", kiedy
to Kargul i Pawlak pastą do butów przerabiają kabana na dzika. Efekt w obu przypadkach
jest raczej mało budujący. Nie można też pisać o "sukcesie
marketingowym" zmodernizowanego samolotu Su-22 na MSPO 2001, skoro nie
przełożyło się to na żadne zamówienie.
O (bez)sensie utrzymywania Su-22 w służbie pisałem już wcześniej.
Podobnie
sprawa wygląda z rzeczywistą modernizacją, jakiej poddano maszyny w Angoli.
Nie można pisać, że zakończyła się ona "całkowitym sukcesem", jeżeli
zmodernizowano jedynie dwie maszyny. Propaganda sukcesu nie gorsza niż za
czasów PRL.
Kilka
drobnych błędów pojawiło się jedynie w tekście o modernizacjach samolotu:
"... urządzeń systemy IFF", str. 28; "... w starym fabrycznym
schemacie malowania fabrycznego ... ", str. 28; "Ze względu na
ograniczenia czasowo przyjęto stopniową realizację ...", str. 28.
Ogólnie pozycja bardzo ciekawa, godna polecenia.
Powiązane wpisy:
Aeromax.pl – rejestr statków powietrznych tura druga
Aeromax.pl-magazyn na jeden wieczór
Aeomax.pl18 – przedwczesne pogłoski
Aeromax.pl 17 - numer na pięć
Aeromax.pl-16. Magazyn dla wytrwałych wytrwałych
Aeromax.pl-15. Magazyn cienki - za cienki
Aeromax.pl-14. Na dobrym kursie
Aeromax.pl-13. Trzynastka nie musi być pechowa
Aeromax.pl-12. Pomiędzy jakością a ilością
Aeromax.pl-11. W odwrocie
Aeromax.pl-10/100
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria
Aeromax.pl. S2 i S3-seria specjalna się rozpędza
Aeromax.pl – specjalna seria numerów specjalnych
Aeromax.pl - Su-20 w numerze specjalnym
Su-7 - historia służby w Aeromax.pl
Su-7 x 3 - oczko Aeromax.pl
Aeromax.pl. SP-fotorejestr - początek cyklu
Aeromax.pl-magazyn na jeden wieczór
Aeomax.pl18 – przedwczesne pogłoski
Aeromax.pl 17 - numer na pięć
Aeromax.pl-16. Magazyn dla wytrwałych wytrwałych
Aeromax.pl-15. Magazyn cienki - za cienki
Aeromax.pl-14. Na dobrym kursie
Aeromax.pl-13. Trzynastka nie musi być pechowa
Aeromax.pl-12. Pomiędzy jakością a ilością
Aeromax.pl-11. W odwrocie
Aeromax.pl-10/100
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria
Aeromax.pl-numer specjalny S1- nowa seria
Aeromax.pl. S2 i S3-seria specjalna się rozpędza
Aeromax.pl – specjalna seria numerów specjalnych
Aeromax.pl - Su-20 w numerze specjalnym
Su-7 - historia służby w Aeromax.pl
Su-7 x 3 - oczko Aeromax.pl
Aeromax.pl. SP-fotorejestr - początek cyklu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz