wtorek, 22 stycznia 2019

Lotnictwo AI 1/2019 – matematyka i gramatyka


2019 rok zaczynam od lektury styczniowego numeru Lotnictwa AI. Artykułów i wiadomości ze świata lotnictwa i kosmonautyki jak zwykle wiele.
Mój Top 5:
1. „Pożegnanie Japońskich Phantomów”. Ciekawie opisane pokazy z okazji „prawie pożegnania” legendarnych maszyn ze służbą w Japonii. Nie mniej interesujący jest opis ich eksploatacji, a zwłaszcza lokalnych modernizacji. Autor pisze bardzo przystępnym językiem, wyjaśniając efekty poszczególnych zmian. Czyta się bardzo dobrze.
2. „Boeing E-7A Wedgetail. Odpowiedź na wyzwania XXI wieku”. Opisane we wcześniejszym artykule „latające radary” Boeing E-3 nieuchronnie zbliżają się do końca służby. Ich następcą może okazać się odnoszący sukcesy w państwach o średnich budżetach kolejny „latający radar” Boeinga. Jednak bez charakterystycznego dysku anteny to już nie to.
3. „Zmodernizowane śmigłowce W-3WARM Anakonda w Marynarce Wojennej”. Wyczerpujący opis historii Sokołów/Anakond w Marynarce Wojennej – pierwszym ich użytkowniku w wojsku polskim. Dużo miejsca poświęcono ostatniej modernizacji/unifikacji nie szczędząc szczegółów dotyczących wyposażenia.
4. „Stulecie Sił Powietrznych Azerbejdżanu”. Mało znane, niezbyt liczne, rozwijające się we współpracy z sąsiadami lotnictwo egzotycznego dla nas kraju.
5. „Niezwykłe Boże Narodzenie”. Materiał wprowadzający w nadchodzący cykl pięćdziesiątych rocznic wydarzeń związanych z pierwszym lądowaniem człowieka na Księżycu. Bardzo fajnie napisany tekst, przystępny, wprowadzający w zawiłości wyścigu USA i ZSRR na Srebrny Glob.

Jest jeszcze kilka innych, wartych lektury tekstów.
Jak zwykle, niestety, redakcja nie ustrzegła się błędów. Na początek matematyka. Zacznę od pomyłki w liczbie Anakond przekazanych Lotnictwu MW. W nagłówku na str. 54 jest ich pięć, podczas gdy w tekście wymieniane jest sześć. No cóż, chciałoby się jeszcze więcej. W liczeniu pogubił się też P. Henski na str. 31, gdzie wylicza 6+1+11=18 samolotów E-3 zmodernizowanych do standardu E-3G, podczas gdy na kolejnej stronie mówi o planowanych 24 egzemplarzach. Trzecia pomyłka matematyczna dotyczy liczby pasów startowych na nowym stambulskim lotnisku. Cztery istniejące plus kolejne cztery to nie jest „łącznie ma być ich sześć”, str. 23. Na tej samej stronie w materiale z tytułem „Bankructwo Privatair” powtórzona jest część tekstu o lotnisku w Istambule. 

Kolejne błędy p. Henskiego: Dostawa Boeingów E-7A do Korei Południowej odbyła się w ramach programu „Pace Eye”, a nie „Pace Eagle”, str. 36. Bezsensowne jest też zdanie „Średnia wieku tych samolotów sięga obecnie 27-29 lat, str. 37. Podobnie nie tylko pierwszy, ale wszystkie cztery egzemplarze przeznaczone dla Turcji miały być zbudowane w zakładach Boeinga.
Jak zwykle, niestety w newsach można znaleźć najwięcej.
Nie można mówić o informacjach pochodzących z agencji TASS, że pochodzą one z nieoficjalnych źródeł, gdyż trudno w Rosji o źródło bardziej oficjalne. Przy okazji  „… mającej na celu utrzymać analityków w przekonaniu …” nie jest poprawne gramatycznie, str. 12. Mało wiarygodne jest też stwierdzenie, że „ … trasę tę nowy A330neo obsługiwał przez kolejne kilka tygodni służby”, jeżeli robi to od 15 grudnia, a mamy numer styczniowy, str. 22. Tu jest za szybko, podczas gdy kolumnę wyżej napisano o wypożyczeniu SSJ do Brussels Airlines, co już nie ma miejsca.
„Powyższy krok zapadł po doświadczeniach … „, str. 7 i tamże „ … Bell 412, których nie chciał dostarczyć kanadyjski”, kto? „Lot objął sprawdzenie parametrów samolotów …;, str. 8. Problem w tym, że samolot był tylko jeden. „ W grudnia następne dwa …”, str. 8. Ma trakcję, a nie trakcja, str. 9. Na str. 10 powinno być fee-for-service, a nie free-for-service. Na stronie 49 pocisk “jest napędzana”. Str. 62, „model rozwojem śmigłowca”, zamiast rozwojowym.
Słabo gramatycznie i redakcyjnie wypada też artykuł Ł. Pacholskiego o śmigłowcu Cobra. Str. 64 „Ostatecznie jedna Wielka Brytania …” zamiast jednak. „Siły Samoobrony Japonii były kolejnym eksportowym, który …”, str. 67. „… siły zbrojne w świecie śmigłowce szturmowe”, str. 68. „… a także dziesięć fabrycznie śmigłowców AH-1W”, str. 69.
Rzadko ostatnio spotykane są problemy z jakością druku. Niestety na kilku stronach mojego egzemplarza Lotnictwo AI 1/2019 druk jest lekko rozmyty, podobnie jak zdjęcia. Najgorzej jest podpisami umieszczonymi na zdjęciach, są prawie nieczytelne, str.:51, 58 i 67.
Trochę szkoda, że ponownie pośpiech i bylejakość kładzie się cieniem na bardzo ciekawych, wartościowych artykułach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz