poniedziałek, 23 grudnia 2024

Lotnictwo AI 11/2024. Polska śmigłowcami stoi

Śmigłowce, na świecie zwane zwykle helikopterami, są bardzo ciekawymi maszynami latającymi, o wyjątkowych zdolnościach. Możliwość kontrolowanego zawisu w powietrzu oraz pionowego startu i lądowania otwierają przed nimi wiele unikatowych zastosowań. Jest to szczególnie istotna właściwość w przypadku licznych zadań militarnych, czego dowodzi stale rosnąca liczba śmigłowców w armiach świata, oczywiście uwzględniając efekty odprężenia militarnego przełomu wieków. W Polsce proces modernizacji lotnictwa śmigłowcowego wyraźnie przyspieszył. Dwa duże programy (AH-64 i AW149) i dwa mniejsze (AW101 i S-70) nie wyczerpują potrzeb, zwłaszcza wobec wieloletnich zaniedbań w tym obszarze. Na gwałt potrzebny jest nowoczesny śmigłowiec szkolny, gdyż 
stare, analogowe  Mi-2 i SW-4 spełniają wymaganie efektywnego szkolenia pilotów cyfrowych maszyn w stopniu bardzo niezadowalającym. Nabycie stu czterdziestu nowych śmigłowców generuje zapotrzebowanie na przeszkolenie lub wyszkolenie bardzo dużej liczby pilotów, tym bardziej, że tych będących kilka lat przed wojskową lotniczą emeryturą przeszkalać na nowy sprzęt nie ma sensu. Sytuacja w zakresie nowoczesnych śmigłowców szkolnych jest kryzysowa. Po raz kolejny chciejstwo polityków i generałów wzięło górę nad efektywnym lub nawet elementarnie rozsądnym planowaniem. I nie ma znaczenia czy jest to efekt braku konsekwencji lub typowe wazeliniarstwo wojskowych decydentów względem polityków czy podejście „dali na Apacze to będą musieli dać na śmigłowce szkolne”, brak długofalowej polityki sprzętowej w wojsku polskim znacząco redukuje efektywność wykorzystania i tak nie największych środków, a to z kolei istotnie obniża nasz potencjał obronny. Czy ktoś za to w ogóle odpowiada? Nawet najnowocześniejszy system uzbrojenia będzie tylko na tyle skuteczny, na ile dobrze wyszkolony personel będzie go obsługiwał. Niestety, nawet gdyby szybko, jak to u nas zwykle bywa pod presją czasu, a przez to nie zawsze w sposób najlepszy, podjąć decyzję o zakupie nowych śmigłowców szkolnych, nim pojawią się w jednostkach miną co najmniej dwa lata. Nie mniej czasu pochłonie wyszkolenie kompetentnych instruktorów, a później jeszcze kolejny rok lub dwa na wyszkolenie młodych pilotów lub przeszkolenie tych starszych. Ile w tym czasie Apaczy i Leonardo będzie w służbie?
W listopadowym numerze magazynu znalazły się trzy artykuły odnoszące się do kwestii śmigłowców: AW101, AH-64 i maluchów firmy Enstrom.  
 
 
TOP 3 magazynu:
1. Jednopłatowce Fokker E.I do E. IV czyli „plaga Fokkerów”. Fajnie skomponowany artykuł, w zasadzie pierwsza jego część, omawiający w szerokim tle okoliczności powstania tej legendarnej rodziny samolotów. Autor zaczyna od Fokkera i jego drogi do lotnictwa, jako pilota i konstruktora. Opisuje jego pierwsze konstrukcje oraz stosowane w nich rozwiązania, najwięcej wagi przywiązując do historii synchronizatora karabinu maszynowego. Dalej mamy krótki opis techniczny Fokkera E.III oraz początek opisu służby Fokkerów na froncie. Czyta się dobrze, a szerokie spojrzenie na zagadnienie pozwala lepiej wczuć się w pionierski okres lotnictwa myśliwskiego, poczuć jego atmosferę, w której romantyzm latania przeplata się z walką na śmierć i życie.
2. Lotnictwo wojskowe Pakistanu. Ten duży i ludny kraj, jak na warunki europejskie, na azjatyckie raczej średni, położony jest w bardzo nieciekawym położeniu geopolitycznym. Tu krzyżowały się i nadal krzyżują interesy polityczne największych graczy tego świata. Wielka Brytania, Indie, Iran, Związek Radziecki/Rosja, Chiny i jak wszędzie USA, to główni historyczni oraz współcześni rozgrywający pakistańską kartę. Z drugiej strony tak duże, ludne i posiadające broń atomową państwo od swojego powstania stara się wybić na niezależność, umiejętnie lawirując pomiędzy interesami największych. Jednym z elementów tej niezależności jest silna armia, w tym silne lotnictwo, które nie raz doświadczyło ingerencji państw trzecich związanych z dostawami uzbrojenia lotniczego. Nic więc dziwnego, że w tym zakresie próbuje wybić się na choćby częściową niezależność, użytkując nadal sprzęt pochodzenia radzieckiego/rosyjskiego, francuskiego, amerykańskiego i chińskiego. W pierwszej części artykułu o Siłach Powietrznych Pakistanu przedstawiono historię i w pewnym zakresie dzień dzisiejszy tych wcale nie małych wojsk. Co prawda Autorzy podają, że siły te powstały dwa lata przed powstaniem państwa Pakistan (str. 35) i nie do końca mogą się doliczyć dywizjonów dozoru elektronicznego (dwa czy trzy?), to materiał bez wątpienia przynosi wiele bardzo ciekawych informacji.
3. Leonardo AW101 w Brygadzie Lotnictwa Marynarki Wojennej. Mija rok od dostawy bardzo nowoczesnych i jednocześnie bardzo drogich i póki co bardzo nielicznych śmigłowców AW 101. Garść informacji o tym co się działo i dzieje w temacie tych śmigłowców w Darłowie przynosi Łukasz Pacholski. Dużo ciekawych, aktualnych informacji z pierwszej ręki.
 
Żółta kartka
Od wielu lat Jerzy Liwiński dostarcza nam licznych danych statystycznych dotyczących lotnictwa cywilnego. Pomimo zalewu cyferek czyniących tekst trudny do analizy, zawsze było ciekawie i na bieżąco. Od pewnego czasu w teksty wkradały się drobne błędy i niedoróbki. Tym razem w artykule Flota linii lotniczych 2024 pojawił się niepokojący regres w staranności Autora. Rozumiem, że od wielu lat pojawia się problem z poprawnym zastosowaniem słów „lat” i „roku” w określaniu średniego wieku floty oraz inne drobne błędy gramatyczne. Jednakże zaliczenia samolotu An-12 do samolotów odrzutowych zrozumieć nie mogę, str. 46. Wątpliwości co do staranności Autora budzi podanie tej samej liczby samolotów zamówionych i już wyprodukowaych przez Airbusa i Boeinga (18 687 i 11 618 w obu przypadkach), str. 48. Ciąg silnika LEAP-1C, to nie 26,63 kN, str. 51. Oby to był tylko dołek w dziennikarskiej karierze p. Liwińskiego, a nie początek równi pochyłej.

Powiązane wpisy:

Lotnictwo AI 10/2024. Staruszek Hercules, początki
Lotnictwo AI 9/2024. Polski przemysł lotniczo-kosmiczny – rozkwit czy agonia?
Lotnictwo AI 8/2024. Ciekawie, solidnie, atrakcyjnie?
Lotnictwo AI 7/2024. Niszowiec z kraju klonowego liścia
Lotnictwo AI 6/2024. Szerokokadłubowy Embraer
Lotnictwo AI 5/2024. Rok F-16 w Europie wschodniej
Lotnictwo AI 4/2024. Lotnicze dylematy Wuja Sama
Lotnictwo AI 3/2024. Stare i nowe Herculesy Trójkąta Weimarskiego
Lotnictwo AI 2/2024. Samoloty (roz)bojowe?
Lotnictwo AI 1/2024. Konkurencja i lobbing wśród magazynów lotniczych
Lotnictwo AI 12/2023. Historia coraz bardziej odległa, przyszłość coraz bardziej niepewna
Lotnictwo AI 11/2023. Podniebna artyleria
Lotnictwo AI 9/2023 – żółta kartka za bylejakość
Lotnictwo AI 8/2023 – odmitologizowanie Concordskiego
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 7/2023 – różne wymiary polityki odstraszania
Lotnictwo AI 5,6/2023 – granice kryptoreklamy
Lotnictwo AI 4/2023 – PZL-130 Orlik – po co nam to było?
Lotnictwo AI 3/2023 – bylejakość Boeinga tuczy Airbusa
Lotnictwo AI 1/2023 – modernizacja po amerykańsku
Lotnictwo AI 12/2022 – numer wiele objaśniający
Lotnictwo AI 11/2022 – przekleństwo Jaskółki
Lotnictwo AI 10/2022 – szklane kule Airbusa i Boeinga
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 8/2022 – śmigłowiec, którego nie ma
Lotnictwo AI 7/2022 – spalone marzenie
Lotnictwo AI 6/2022 – drony po polsku
Lotnictwo AI 5/2022. Zbrojne niebo nad nami
Lotnictwo AI 4/2022. Aligator – historia upadku
Lotnictwo AI 3/2022 – powietrzni zwiadowcy duzi i mali
Lotnictwo AI 2/2022 – numer ostatni przedwojenny 
Lotnictwo 1/2022 -przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo 12/2021 - rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 4-5/2020 - co z tym Lotnictwem? Lotnictwo 3/2020 - dno jest blisko
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?
Lotnictwo 12/2018, jakość czy jakoś? 
Lotnictwo AI 9/2022 – śmigłowce na fali wznoszącej
Lotnictwo AI 2/2023 – ładowniczy ze śmigiełkiem na czubku
Lotnictwo 2/2020-- ciekawie, choć nadal z dodatkiem bylejakości
Lotnictwo 12/2019 - sinusoida
Lotnictwo 10-11/2019 - jeden artykuł rozwalił cały numer 
Lotnictwo 6/2019, nie tracę nadziei 
Lotnictwo 1-2 /2019 - równia pochyła?

1 komentarz:

  1. Szkoda, że pominięto w artykule wkład Polaków w powstanie PAF ... https://www.kompas.travel.pl/ciekawostki/polsko-pakistanskie-sily-powietrzne/

    OdpowiedzUsuń