środa, 16 października 2024

Lotnictwo 9/2024. Pokręcone koleje wojennych losów

Sylwetka polskiego pilota Leonarda Satela jest znana zapewne tylko nielicznym fanom lotnictwa. Przed wojną był wyróżniającym się pilotem wojskowym, który ze względu na swoje umiejętności i doświadczenie trafił do grona pilotów LOTu, gdzie w dosłownie w przeddzień  wojny zdążył dołączyć do elitarnego grona „milionerów”. We wrześniu 1939 wykonał kilka lotów LOTowskim samolotem L-14H Super Electra SP-LMK, który w końcu szczęśliwie doprowadził do Wielkiej Brytanii, jako jeden z trzech uratowanych z wrześniowej pożogi. Nieco ponad rok później zginął w katastrofie samolotu Blenheim w pobliżu Birmingham, jako pilot rozprowadzający samoloty w ATA (Air Transport Auxiliary). I tyle. Ze względu na złożone procesy proceduralne związane z reklamacją od mobilizacji w przedwojennej Polsce jako pilota LOTu i nieunormowany status polskiego oficera rezerwy, jest często pomijany w dokumentach i publikacjach poświęconych polskim pilotom poległym w trakcie II wojny światowej. Jako pilot liniowy, a następnie podoficer rezerwy wykonywał z poświęceniem swoje wojenne obowiązki, płacąc za to cenę najwyższą. I choć do lotnictwa bojowego w PSP na zachodzie był „za stary” służył ojczyźnie na miarę swoich możliwości. I tylko pechowym zrządzeniem losu, wspartym zapewne działaniem biurokratycznej machiny, zupełnie niesłusznie popadł w zapomnienie. Dobrze, że Autorzy artykułu o lotach samolotów PLL LOT nad/do państw nordyckich pamiętnego września – M. Adamiak i J. Młodzianka – poświęcili tej zapomnianej postaci kilka, jakże zasłużonych zdań. Może będzie to przyczynek do przywrócenia pilotowi Leonardowi Satelowi należnego mu miejsca w historii polskich skrzydeł. Oby.

Top 3 numeru:

1. Lotowskie Żurawie na niebie państw nordyckich we wrześniu 1939 r. Temat nie nowy, nie raz poruszany w publikacjach, w tym wspomnieniach z tamtego okresu. Tu Autorzy, po krótkim wprowadzeniu w temat, opisują chronologicznie przebieg poszczególnych lotów. Nie było ich może zbyt dużo, jedynie kilkanaście, jednakże ich przebieg i znaczenie nie mogą być pominięte. I choć w świetle dostępnych Autorom dokumentów i relacji nie zawsze udało się odtworzyć wszystkich detali, jak godziny startów i lądowań lub kompletne listy pasażerów, to jednak trud włożony w opracowanie tematu należy docenić. Ciekawym uzupełnieniem tekstu jest kilka zdjęć oraz dwie barwne sylwetki samolotów Lockheed L-14 H Super Electra SP-BNF i SP-BPM w prawdopodobnym malowaniu z tego okresu.
2. Modernizacja techniczna polskiego lotnictwa wojskowego w latach 2023-2024. Oj, dzieje się bardzo dużo na świecie, głównie rzeczy złych. Liczne stare i nowsze konflikty przechodzą w fazy coraz gorętsze, w kilku przypadkach przekształcając się w pełnoskalowe działania zbrojne. Dla nas najbardziej angażujący uwagę jest konflikt na Ukrainie. Nieco dalej, choć w równie niebezpiecznym kierunku rozwija się konflikt w bliskowschodnim kotle, a w tle jest jeszcze Korea Północna i Tajwan. Ten ostatni na tyle ważny, że w przypadku konfliktu zbrojnego Stany zjednoczone będą musiały podzielić swój wysiłek wojenny nie na dwa, lecz trzy główne fronty. W tym układzie na plan dalszy zejdzie zapewne nasz, ukraiński co wcale dobrze nam nie wróży. Dlatego bardzo dobrze, że nasi rządzący ostro wzięli się za modernizację Armii. Na ile efektywnie, a na ile tylko efektowne to już sprawa na inną dyskusję. W lotnictwie dzieje się wiele, co skłoniło M. Strembskiego do opracowania zestawienia aktualnie realizowanych i planowanych w najbliższej przyszłości zakupów i programów modernizacyjnych. Dużo tego. Wielkie obciążenie finansowe dla państwa, a jeszcze większe organizacyjne dla wojska.
3. Siły Powietrzne i Kosmiczne Francji. Część II. W pierwszej A.L. Wieliczko prezentował strukturę sił powietrznych Francji oraz poszczególne jednostki. W drugiej części przeprowadził analizę ich stanu posiadania, czyli typów, wersji i stanu liczebnego poszczególnych statków powietrznych. Takie zestawienia zawsze są interesujące, szczególnie w okresie intensywnej modernizacji parku lotniczego, a taka ma miejsce w obszarach: wielozadaniowych samolotów bojowych (Rafale), maszyn transportowych (A400M, C-130J), szkolnych (PC-21) czy tankowców (A330MRTT). Ciekawe jest porównanie procesu modernizacji lotnictwa francuskiego z opisaną w tym numerze modernizacją lotnictwa polskiego. Wyciągnięcie wniosków pozostawiam czytelnikom.

Powiązane wpisy:
 
Lotnictwo 1/2024. 2 + 2 nie chce dać 5!
Lotnictwo 12/2023. Po co nam FA-50?
Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej
Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
 Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów

Lotnictwo 7, 8/2024. Brygada zrobiona na szaro

Lotnictwo 6/2024. Boeinga błędy nie tylko techniczne

Lotnictwo 5/2024. Groźnie incydenty, pomruki wojny

Lotnictwo 4/2024. Argentyna, nie Ukraina

Lotnictwo 3/2024. Cel – minimalizacja strat

Lotnictwo 2/2024. Staruszek Viper


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz