czwartek, 21 grudnia 2023

Skrzydlata Polska ML 12/2023. Samolot nie dla każdego

Problemy związane z bezpieczeństwem w lotnictwie obejmują bardzo szeroki zakres zagadnień, znacznie szerszy niż nam się zwykle wydaje. Kwestie niezawodności statków powietrznych, systemów naziemnych, wyszkolenia załóg, warunków pogodowych, terroryzmu, to główne z nich, ale nie wszystkie. Ważnym, choć często marginalizowanym problemem są zachowania ludzkie na pokładach samolotów. O ile pewnych zjawisk dotyczących personelu pokładowego można uniknąć lub je zminimalizować poprzez dobór, szkolenie i badania, o tyle w przypadku pasażerów problem jest bardziej złożony. Wzrost przewozów pasażerskich rozszerza grono podniebnych podróżników, nie zawsze radzących sobie ze stresem związanym z podróżą, począwszy od jej planowania i zakupu biletów, poprzez dotarcie na lotnisko, odprawę, procedury bezpieczeństwa i boardingu, aż po sam lot. Dużo jest tych czynników wywołujących stres, co budzi czasem nerwowe reakcje, często wspomagane przez spożycie alkoholu, złudnej metody radzenia sobie ze stresem lotu. Media coraz częściej donoszą o incydentach, które nierzadko kończą się awaryjnym lądowaniem samolotu. A to już jest poważne zagrożenie bezpieczeństwa, o dezorganizacji ruchu powietrznego i lotniskowego oraz poważnych kosztach nie wspominając. Najtrudniejsze są właśnie sytuacje, gdy pasażerowi puszczają nerwy w locie. Odpowiedź na pytanie po jakie środki może sięgać załoga samolotu, a po jakie współpasażerowie stanowi poważne zagadnienie prawne, techniczne, a nawet etyczne. Jak by tego było mało, mamy też zdarzenia medyczne, które często skutkują przedwczesnym lądowaniem. Co gorsza takie sytuacje coraz częściej prowokowane są intencjonalnie przez osoby zamierzające się dostać do innego państwa niż oficjalna destylacja. Do tego dodajmy stres i problemy załóg samolotów. Po lekturze artykułu Piotra Dudka uświadomiłem sobie, że bycie pilotem lub innym członkiem personelu latającego to nie jest łatwy kawałek chleba. Co prawda taki pilot ma dużo szans, aby często przelecieć atrakcyjne trasy. Jednak jego praca wiąże się z wieloma czynnikami stresogennymi jak: nagromadzenie stresujących sytuacji, zmęczenie, nieustanne szkolenie, oczekiwania pracodawcy, kwestie finansowe, brak uporządkowanego trybu życia, samotność, trudność pogodzenia pracy z życiem osobistym, a w przypadku matek dodatkowo kwestie związane z wychowaniem potomstwa. Przy częstym przelatywaniu tych atrakcyjnych, stres się tylko nawarstwia. Przytoczone w artykule wyniki badań stanu psychicznego pilotów znacząco obniżyły mój entuzjazm do latania. Najprostszy wniosek jest taki, że nie każdy powinien wchodzić na pokład samolotu. W interesie społecznym jest, aby niektórzy pasażerowie i członkowie personelu nie byli wpuszczanie na pokład samolotów, a najlepiej w ogóle na lotniska. Jak to zrobić z poszanowaniem praw człowieka, praw pracowniczych, wolności rynku i konkurencji, oto jest pytanie.
 
TOP 3 magazynu:
 
1. DisPax 2023 – jak radzić sobie z niezdyscyplinowanym pasażerem? Piotr Dudek popełnił już kilka artykułów publikowanych w SP ML, omawiających zagadnienia prawne związane z bieżącymi wydarzeniami ze świata lotnictwa komunikacyjnego i jego okolic. Tym razem okazją do ciekawego wywodu była kolejna, czwarta konferencja DisPax, która odbyła się niedawno w Pradze. Sprawozdanie z wydarzenia płynnie przechodzi w analizę kilku zagadnień, które zasygnalizowałem wyżej, i nie tylko. Bardzo ciekawy, pouczający i dający wiele do myślenia artykuł.
2. Pożegnanie MD-80 w Europie. Kolejny bardzo ważny dla historii lotnictwa cywilnego samolot pasażerski na dobre znika z europejskiego nieba. DC-9, którego zmodernizowaną wersją jest właśnie rodzina MD-80. Samolot wielce zasłużony dla popularyzacji przewozów lotniczych na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych, który wespół z konkurencyjnymi B727 i B737 uczynił niebo nad USA i Europą dostępne dla przeciętnego przedstawiciela klasy średniej. Łączył w sobie prostotę konstrukcji i obsługi z przystępną kosztowo obsługą i wysokim, jak no owe czasy, komfortem kabiny pasażerskiej. Zbudowany w klasycznym do niedawna układzie konstrukcyjnym z silnikami umieszczonymi z tyłu kadłuba, który jest dziś standardem mniejszych od niego odrzutowców dyspozycyjnych, oferował rzadko spotykany układ foteli w rzędzie 2+3. Dziś taki układ powtarza Airbus A220. Liniowce rodziny DC-9 przez niemal pół wieku były koniami roboczymi wielu wielkich linii lotniczych USA i Europy. Wycofanie ostatnich maszyn z europejskiego nieba stanowi dobrą okazję do przybliżenia historii tej ciekawej konstrukcji, w szczególności wycofanej jako ostatnia rodziny MD-80. Dobrze okazję tą wykorzystuje Marcin Sigmund pisząc na ten temat zgrabny artykuł. Poza jednym niepotrzebnym przecinkiem przed spójnikiem „i” nie dopatrzyłem się innych niedoróbek. Od pewnego czasu pan Marcin wyrasta dla mnie na jednego z najlepszych autorów publikujących w Skrzydlatej.   
3. Pierwszy lot B-21. Trochę z Nienacka, a trochę bez zaskoczenia 10 listopada do swojego pierwszego, długo zapowiadanego i oczekiwanego lotu wzleciał pierwszy prototyp nowego amerykańskiego bombowca strategicznego B-21 Rider. Dzięki czujności amerykańskich spotterów świat szybko obiegły pierwsze, całkiem dobrej jakości, zdjęcia nowego cacka we flocie Wuja Sama. Ich analiza rozwiała wiele wcześniejszych wątpliwości co do kształtu i budowy maszyny, podgrzewając przy okazji dalszą ciekawość i kolejne spekulacje co do budowy i możliwości samolotu. Nic więc dziwnego, że wydarzenie to stało się tematem przewodnim numeru. Co ciekawe, Tomasz Hypki powstrzymał się w swoim tekście od wycieczek w poletko polityki nawożone swoim antyamerykańskim nastawieniem, co zdecydowanie wyszło na dobre dla artykułu.
 
Aby nie było zbyt słodko, wspomnę o artykule omawiającym wprowadzenie samolotów KC-390 do służby w Portugalii. Nie wiem czy bardziej autor czy redakcja pokpili sprawę, ale artykuł wypada słabo, zwłaszcza ramki. Szczytem jest stwierdzenie, że Czechy są czwartym państwem w Europie, które wybrało transportowiec Embraera po: Portugalii, Węgrzech, Holandii i Austrii.

Powiązane wpisy: 
Skrzydlata Polska ML 11/2023 – pomysł na DOLa
Skrzydlata Polska ML 10/2023 – wodorowa nadzieja
Skrzydlata Polska ML 9/2023 – rozmyta przyszłość lotnictwa
Skrzydlata Polska ML 7/2023 – nam strzelać nie kazano
Skrzydlata Polska ML 6/2023 - wojsko w cywilu
Skrzydlata Polska ML 5/2023 – pożegnanie papugi
Skrzydlata Polska ML 4/2023 – politykierstwo ponad fakty, z lotnictwem w tle
Skrzydlata Polska ML 3/2023 – wojna odkryta
Skrzydlata Polska ML 2/2023 – pożegnania, pożegnania, pożegnania
Skrzydlata Polska 12/2022. Hypki na Papieża.
Skrzydlata Polska 11/22 – od Raptora do „traktora”
Skrzydlata Polska 10/22 – Alicja w krainie prądu
Skrzydlata Polska 8/22 – Zamierające pokazy
Skrzydlata Polska 7/22 – pomiędzy rzeczywistością a fantazją
Skrzydlata Polska 6/22 – niskoemisyjna
Skrzydlata Polska 5/22 – helikopter z wyciągarką
Skrzydlata Polska 4/22 – wojna? Jaka wojna?
Skrzydlata Polska – magazyn sprzeczności

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz