wtorek, 19 grudnia 2023

Lotnictwo 11/2023. Coraz ciekawiej i staranniej

Top 3 numeru:

1. Siły powietrzne Izraela. Czytając kolejne artykuły z serii opisującej siły powietrzne różnych państw zastanawiam się, czy Autor w iście ekspresowym tempie, jak na miesięcznik, podąża za wydarzeniami na świecie, czy to może wydarzenia jakimś sposobem synchronizują się z planami wydawniczymi. W listopadowym numerze mamy pierwszą część opisu Sił Powietrznych Izraela. Nowy rozdział ich wojennej historii rozpoczął się zaś całkiem niedawno, siódmego października. Zarówno artykuł, jak i omawiana formacja są z najwyższej półki. Dodatkowa pochwała należy się za mapy: duże, wyraźne, czytelne, opisane po polsku. Nie jest to niestety standard w naszych wydawnictwach. Podobnie wysoki poziom reprezentuje mapa na trzeciej stronie okładki, przedstawiająca przebieg nalotu na Schweinfurt 14 X 1943 roku. Brawo.
2. Wojna powietrzna nad Ukrainą. Wrzesień 2023. Kalendarium kolejnego miesiąca wojny w jej powietrznej domenie. Coraz wyraźniej widać asymetrię sił i środków w zakresie samolotów i śmigłowców oraz ich uzbrojenia. Patrząc z perspektywy dwóch i pół miesiąca do przodu widać to jeszcze wyraźniej. Widać też, że politycy i massmedia, zwłaszcza zachodnie, powoli przygotowują opinie publiczną na kolejne, coraz gorsze wieści z frontu i całej Ukrainy. Co gorsza pojawiają się głosy wzajemnego obwiniania przez Ukraińców i wspierający ich zachód o zaistniały, beznadziejny stan rzeczy. Niestety, nikt na Ukrainie głośno nie powie, że pazerność i niski poziom etyczny, o profesjonalizmie nawet nie wspominając, elit politycznych, urzędniczych, biznesowych i wojskowych tego jeszcze państwa zmarnowały etos obywateli oraz wielkie wsparcie materialne sprzyjających wolnej Ukrainie państw i społeczeństw. Tym bardziej, że w ostatnim czasie w sposób metodyczny zagłuszane są, w imię walki z Rosją, ukraińskie niezależne media. Od dawna wiadomo było, że pomimo ważnego swojego interesu we wspieraniu walki Ukrainy, Zachodu nie będzie po prostu stać na ponoszenie kosztów całej wojny, utrzymanie, było nie było, dużego państwa oraz pasienie jego skorumpowanych do granic możliwości struktur. Bierność i koniunkturalizm Kijowa od dłuższego czasu skazuje ten biedny kraj i jego obywateli, a może i całą Europę na nieuniknioną katastrofę. I nie zmieni tego już nic, nawet setki dostarczonych możliwie szybko F-16, F-18 i Gripenów. Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy wydaje się być ostatni szczyt unijny i zaproszenie Ukrainy do negocjacji akcesyjnych, pomimo iż wszyscy wiedzą, choć nikt tego głośno nie powie, że na dzień dzisiejszy nie ma tu dla niej miejsca. W obecnej sytuacji gest taki nic nie kosztuje i nie niesie żadnego ryzyka, gdyż porażka w wojnie z Rosją na dekady odsunie szanse tego państwa lub tego co po nim pozostanie na członkostwo w UE. Jednak znaczenie symboliczne oraz polityczne tego teatralnego gestu w walce o nowy kształt UE jest ogromne. 
3. Tupolew Tu-142 Różne wersje samolotu Tupolew Tu-95 wzlatują w powietrze już ponad siedemdziesiąt lat, tylko pół roku krócej niż ich amerykańskiego odpowiednika Boeinga B-52. Ogromny zasięg i udźwig od razu predestynował tą niezwykłą konstrukcję do roli samolotu patrolowego, wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych. Osiągi przestrzenne były tu szczególnie ważne, gdyż, w odróżnieniu od USA, ZSRR nie posiadał rozległej sieci baz lotniczych rozsianych po całym świecie, umożliwiającej efektywną eksploatację samolotów o krótszym zasięgu, jak np. P-3 Orion czy rodzimy Ił-38. Unikalnym w historii powojennych ciężkich samolotów bojowych o globalnym zasięgu był fakt eksportu Tu-142 do Indii. Aktualnie Tu-142, podobnie jak jego brat Tu-95 oraz rywal zza Żelaznej kurtyny B-52, ma się dobrze i w wyniku wielu poprzednich i przyszłych modernizacji pozostanie w służbie jeszcze długo. Może i sto lat. Historię i dzień dzisiejszy tej niezwykłej konstrukcji przedstawia  T. Kwasek. Ogólnie tekst ciekawy, dobrze napisany, choć nie wolny od kilku niezręczności.
Silnik NK-93 nazwałbym raczej z angielska propfanem, niż silnikiem odrzutowo-śmigłowym, str. 46. W polskiej terminologii nie zadomowił się rodzimy odpowiednik, a zaprezentowany tu potworek nie brzmi dobrze. Jak od czasu do czasu donoszą media, samoloty patrolowe Tu-142 działają dzisiaj częściej nad północnym i zachodnim, niż nad wschodnim Atlantykiem, str. 45. Ciekły azot trudno jest uznać za gaz obojętny, str. 41. W opisie płatowca na początku (str. 37) podano, że skrzydła mają stały skos, podczas gdy dane podane w dalszej części (str. 39) temu zaprzeczają.


Powiązane wpisy:

Lotnictwo 10/2023. Ukraińska jesień – zmęczenie, znużenie, zamrożenie
Lotnictwo 9/2023. Czy jakość pójdzie w ślad ilości?
Lotnictwo 7-8/2023. Długa wojna – świetny interes
Lotnictwo 6/2023. LanceRy na emeryturę
Lotnictwo 4/2023. MiGi, efy i co jeszcze?
Lotnictwo 3/2023 – dominacja samolotów Made in CCCP
Lotnictwo 2/2023 – smukłoskrzydły terrorysta
Lotnictwo 1/2023 – partner czy może sojusznik?
Lotnictwo 12/2022 – ukraińska pętla beznadziei
Lotnictwo 11/2022 – Su-25 w trzech odsłonach
Lotnictwo 10/2022 – Czy w Radomiu będzie święto MiGa?
Lotnictwo 9/2022 – pilna potrzeba czy zakupomania?
Lotnictwo 7-8/2022 – wiatr ze wschodu, Dalekiego Wschodu
Lotnictwo 6/2022 – lato latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2022 – modernizacja u Bratanków
Lotnictwo 4/2022 – wojna dzień po dniu
Lotnictwo 3/2022 – pocztówki z wojny
lot-nisko: Lotnictwo 2/2022 – mosty, mosty, mosty
Lotnictwo AI 1/2022 – przyszłość nadejdzie szybciej niż nam się wydaje
Lotnictwo AI 12/2021 – rocznicowe dylematy
Lotnictwo 11/2021 – pierwszy wielki sukces Antonowa
Lotnictwo10/2021 – wiosenna wojenka 1939
Lotnictwo9/2021 – dzień dzisiejszy lotnictwa wojskowego RP
Lotnictwo6/2021 – Łukaszenka nie był pierwszy?
Lotnictwo5/2021 – szpiedzy 50+
Lotnictwo4/2021 – kwietniowa mozaika
Lotnictwo 3/2021 – magazyn gdybających dziennikarzy
Lotnictwo 2/2021 - dwie rosyjskie ikony (lotnictwa)
 Lotnictwo 1/2021 - przyzwoity start
Lotnictwo 12/2020 - nowe stare samoloty
Lotnictwo 11/2020- nowe stare
Lotnictwo 10/2020 - numer delta
Lotnictwo 9/2020
Lotnictwo 8/2020 - znowu czarna owca w numerze
Lotnictwo 7/2020
Lotnictwo 6/2020 – pod znakiem latających olbrzymów
Lotnictwo 5/2023. Białe nosy - wspomnienia z młodości

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz